خبرگزاری کار ایران

جشنواره تئاتر کودک، ضرورتی برای ارتقای فرهنگ عامه/کیفیت در اجرا، مهم‌ترین آیتم در انتخاب آثار بخش تئاتر خیابانی

asdasd
کد خبر : ۶۹۴۰۲۷

اجرای نمایش «اُوپس» از کشور بلژیک و صحبت‌های فاتح بادپروا و مهدی قلعه چند خبر از بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان است.

به گزارش ایلنا، نمایش «اُوپس» به نویسندگی و کارگردانی یوردی ال. ویدال از کشور بلژیک در بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان اجرا می‌شود.

نمایش «اُوپس» کاری از کمپانی یوردی ال. ویدال است. این نمایش با ترکیبی از حرکات نمایشی، آکروباتیک و نوعی حرکات موزون اجرا می‌شود. در نمایش «اُوپس» می‌بینیم که دو تاجر از یک اختلاس بزرگ در حال فرار هستند. نمایشی که موضوع پول را با روندی طنزگونه بیان می‌کند.

آنتونی تیری لفبری، جاسپرد هربلوت – ماهت بازیگران نمایش‌اند. بدلکار و بازیگر حکات موزون آنتونی تیری لفبری است. نویسندگی و کارگردانی نمایش را یوردی ویدال به عهده دارد.

این نمایش از کشور بلژیک به مدت ۳۰ دقیقه اجرا خواهدشد.

یوردی ال. ویدال در کارنامه حرفه‌ای خود، بیش از ۲۵ کار را اجرا و تهیه کرده است. گروه او، بیش از ۳۰۰ درام و نمایش را به روی صحنه برده است. ویدال در ۳۰ سال اخیر در زمینه‌های هنر حرکت، تدریس حرکات موزون برای هنرمندان، ژانرهای تئاتر، نمایش خیابانی، بدلکاری و... فعالیت داشته است.

او در مکان‌هایی هم‌چون استودیو تابستانی روساس، مدرسه رقص باله فلندرز، ای اس آ سی، پاریس کالانداس، تانزالوس داسلدورف، زانزفابریک و داک ۱۱ در برلین و... کار خود را دنبال می‌کند.

جشنواره  تئاتر کودک، ضرورتی برای ارتقای فرهنگ عامه

عضو هیات انتخاب بخش تئاتر خیابانی با بیان اینکه هنر و به ویژه هنر تئاتر یک ضرورت جدی و مهم برای کودکان و جوانان است، گفت: جشنواره بین‌المللی تئاتر کودکان و نوجوانان در سال‌های متمادی که برگزار شد از پیشرفت خوب و قابل توجهی برخوردار بوده و در حوزه تئاتر خیابانی نیز رونق زیادی در سال‌های گذشته داشته است.

فاتح بادپروا با بیان اینکه تئاتر خیابانی در چند ساله  گذشته به جشنواره اضافه شد، افزود: تئاتر خیابانی سال گذشته از کیفیت بالایی برخوردار بود اما آثار ارسال شده به دبیرخانه در بخش تئاتر خیابانی امسال بسیار با‌کیفیت‌تر است و امیدواریم که مخاطبان بیشتری را جذب این هنر کند.

 وی  اضافه کرد: سال گذشته استقبال خوب و قابل توجهی از تئاتر خیابانی شد. این‌گونه از تئاتر زمانی که موجب شادی و نشاط مردم به ویژه کودکان می‌شود به نوعی موجب قوت قلب همه دست اندکاران اجرای این برنامه بزرگ می‌شود.

باد پروا اضافه کرد: پارامترهای انتخاب آثار تئاتر خیابانی بر اساس فراخوان جشنواره بوده و در انتخاب این آثار سعی شد با شاخصه‌های اصلی که شعار جشنواره امسال است هم‌خوانی داشته باشد.

وی تصریح کرد: معیار اصلی در انتخاب تئاتر خیابانی از نظر کیفی و اجرایی مورد بررسی قرار گرفت و سعی شد آثاری که ارتباط معنایی مطلوبی با کودکان برقرار کرده در گزینش آثار مد نظر قرار گیرد.

کیفیت در اجرا، مهم‌ترین آیتم در انتخاب آثار بخش تئاتر خیابانی

داور هیات انتخاب تئاتر خیابانی بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان، گفت: شورای انتخاب بخش مسابقه تئاتر خیابانی ۹ اثر نمایشی را برای اجرا در بیست و پنجمین  جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان انتخاب و معرفی کرد و کیفیت در اجرا مهم‌ترین آیتم برای انتخاب نمایش‌های خیابانی بوده است.

مهدی قلعه گفت: بخش انتخاب آثار ۹  نمایش خیابانی برای اجرا در جشنواره بیست و پنجم به بخش مسابقه معرفی شد.

وی افزود: از آثار معرفی شده دو اثر با موضوع کودک و حقوق شهروندی و مابقی آثار با موضوعات مختلف انتخاب و به جشنواره بیست و پنجم معرفی شد.

وی ملاک انتخاب آثار را کیفیت در اجرای نمایش معرفی کرد و گفت: داوران بخش خیابانی در انتخاب آثار سعی کردند نمایش‌هایی را انتخاب کنند که بیشتر با موضوع کودکان هم‌خوانی داشته باشند.

وی یکی از مهم‌ترین مشکلات در انتخاب آثار خیابانی را ارسال آثار به صورت فیلم دانست و گفت: اگر شرایطی فراهم شود که گروه‌های نمایشی آثار خود را به صورت زنده برای داوران در بخش انتخاب اجرا کنند در انتخاب آثار عدالت بیشتری رعایت خواهد شد و  به طور قطع آثار با کیفیت‌تری انتخاب و به جشنواره راه خواهند یافت.

وی با بیان اینکه ۲۵ سال از عمرجشنواره تئاتر کودک و نوجوان می‌گذرد و این جشنواره با موفقیت‌ها و مشکلاتی همراه بوده، تاکید کرد : لازم است که پس از پایان جشنواره خانه تئاتر آسیب‌شناسی از جشنواره را داشته باشد تا مشکلات آن برای همیشه رفع شود.

 وی با بیان اینکه ترویج نشاط و شادی در جامعه مهم‌ترین هدف از برگزاری جشنواره‌های این‌چنینی است، افزود: این جشنواره حامل پیام صلح و دوستی و احترام به حقوق  کودکان و ترویج آن به همه دنیا است و سعی شد در انتخاب آثار به این پارامتر توجه بیشتری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز