خبرگزاری کار ایران

بخش بین‌الملل از جشنواره هنرهای تجسمی حذف شد/بودجه جشنواره ۲ میلیارد و صد میلیون تومان است

asdasd
کد خبر : ۶۹۳۹۸۹

مدیرکل هنرهای تجسمی با بیان اینکه بخش بین‌الملل از جشنواره هنرهای تجسمی فجر حذف شده، گفت: بودجه یازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر دو میلیارد و صد میلیون تومان تعیین شده که امکان دارد تا سقف دو میلیارد و پانصد میلیون تومان افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری‌ یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور هادی مظفری (مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره)، ابراهیم حقیقی (دبیر یازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر) و دیگر مسئولان در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

هادی مظفری (مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره) در این مراسم؛ با بیان اینکه بودجه جشنواره در این دوره دو میلیارد و صد میلیون تومان است، گفت: البته این امکان وجود دارد که بودجه این دوره از جشنواره تا سقف دو میلیارد و پانصد میلیون تومان نیز درنظر گرفته شود.

وی افزود: همچنین باید گفت که سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر مبنای شفاف‌سازی بوده و به همین منظور‌ با گذشت ۴۰ روز‌ از جشنواره تمام مخارج این‌ دوره در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

مظفری در ادامه بیان کرد: بخش بین‌الملل در این دوره از جشنواره حذف شده است چراکه برگزاری این بخش ضروریت‌هایی دارد که اگر ما نتوانیم آنها را فراهم‌ کنیم، بودن آن شایسته نیست.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه جشنواره تجسمی نسبت به جشنواره سینما‌و موسیقی تقریبا دارای قدمت‌ کمتر از ۲۰ سال است، این جشنواره فعلا بخش بین‌املل ندارد. البته در چشم‌انداز دوره‌های دیگر‌ این‌جشنواره، بخش بین‌الملل نیز جز‌ برنامه‌های ما است.

مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار داشت: از سه ماه پیش برای بررسی و آسیب‌شناسی ۱۰ دوره گذشته کار جدی را آغاز کردیم و همچنین‌ برای بهبود این دوره‌ پیشنهاد‌های صاحب‌نظران این حوزه را در نظر گرفتیم.

وی افزود: برآیند نشست‌هایی که برگزار شد؛ ما را به این نتیجه رساند که این جشنواره نیاز‌هایی دارد که برای هرچه بهتر برگزار شدن آن باید این نیاز‌ها را برطرف می‌کردیم.

مظفری با بیان اینکه یکی از ضعف‌های ما کوچک بودن حلقه جشنواره تجسمی‌ بود که در این دوره تلاش کردیم تا از صاحب‌نظران و افراد بیشتری‌ استفاده شود، افزود: ساختار قبلی جشنواره به این صورت بود که دبیر جشنواره تعیین می‌شد و‌ همه مسئولیت‌ها بر عهده او بود و ما شورای سیاست‌گذاری نداشتیم.

وی ادامه داد: اکنون شورای سیاستگذاری ایجاد شده است که در آن از هر ۱۰ هنر یک استاد حضور دارد که طبق نظر آنها دبیر این دوره از جشنواره انتخاب شده است.

مدیرکل هنرهای تجسمی در ادامه افزود: نکته بعدی که این جشنواره را متفاوت از بقیه دوره‌ها می‌کند؛ حضور‌ فعال گالری‌ها به‌عنوان یکی از پررنگ‌ترین بخش‌های هنرهای تجسمی است. همچنین اضافه شدن بخش علمی و پژوهشی تغییر دیگری‌است که انجام شده است. علاوه بر همه این موضوعات نهایتا امسال به مناسبت ۴۰‌امین سالگرد انقلاب بخش ویژه‌ای با‌عنوان پلاک ۴۰ نام دارد و ویژه این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر است.

امیر سقراطی، دبیر هنری جشنواره نیز در ادامه گفت: در این دوره اتفاقی افتاده که ما بیش از گذشته به سمت اعتمادسازی رفتیم سعی ما در این سه ماه که با آسیب‌شناسی دوره‌های قبلی همراه بوده است حل کردن برخی ضعف‌ها از جشنواره هنرهای تجسمی بوده است و به همین دلیل سعی کردیم از همفکری همه صاحبنظران استفاده کنیم.

وی افزود: امسال جشنواره فجر یک جشنواره نبوده و شاید به اندازه ۲۰ جشنواره خودش را نشان دهد چرا که در آن سعی شده است دو شیوه مدیریت را باهم ادغام کنیم.

سقراطی ادامه داد: ۳۵ داور و ۱۰ دبیر در این جشنواره حضور دارند که ما از اینکه توانستیم اعتماد آنها را جلب کنیم تا در این حضور داشته باشند بسیار خوشحالیم همچنین حضور گالری‌ها در این دوره از جشنواره به دلیل اعتمادسازی است که از سوی ما شکل گرفته است.

وی در ادامه گفت: بخشی از آثار هنرمندان شهرستان‌ها در شهر خودشان  با نظارت ما امسال به نمایش عموم گذاشته می‌شود همچنین توجه به مطبوعات در این دوره از جشنواره یکی دیگر از موارد مهم آن به شمار می‌رود که بر طبق همین موضوع سعی شده تا کتاب‌هایی که در این ۴۰ سال در حوزه هنرهای تجسمی نوشته شده را گردآوری کنیم و به نمایش بگذاریم که به نوع خود یک پژوهش بزرگ به حساب می‌آید.

دبیر هنری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ادامه گفت: علاوه بر تمام این موضوعات سه پنل تخصصی در خانه هنرمندان داریم که بر اساس محورهای اصلی فراخوان ما برنامه‌ریزی شده است. همچنین کتاب مجموعه مقالات کار شده در حوزه هنرهای تجسمی نیز در این دوره به چاپ رسیده و عرضه می‌شود.

وی در پایان گفت: امسال تعداد تجلیل‌ها در روز اختتامیه بیشتر خواهد بود چرا که ما می‌خواهیم این امکان را فراهم کنیم تا از کسانی که در این دوره کتاب، مقاله و چیزهای دیگری را نوشته‌اند تجلیل به عمل آورند.

مظفری افزود: در بخش پلاک ۴۰ که مختص ۴۰ سالگی انقلاب است، نمایشگاه هنرهای تجسمی انقلاب، نمایشگاه عکس‌های روزهای انقلاب و همین طور ۴۰ نمایشگاه از آثار موزه هنرهای معاصر ایران در ۴۰ شهر برگزار خواهد شد. یعنی تعدادی از آثار این موزه را که اصل نیستند، تهیه کرده و به ۴۰ شهر می‌فرستیم تا به نمایشگاه درآیند.

وی افزود: در دوره‌های قبل تنها دو مرکز فرهنگی و هنری صبا و خانه هنرمندان در اختیار جشنواره بود ولی در این دوره نزدیک به هشت مرکز فرهنگی در تهران و بیش از ۵۰ مرکز در استان‌های دیگر این جشنواره را پوشش می‌دهند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره در ادامه بیان کرد: اولین دوره‌ای است که جشنواره فجر دارای آیین‌نامه مدون بوده که به تصویب وزیر رسیده و ابلاغ شده است. امید می‌رود که از این پیش با تغییر دبیر این چارچوب آیین‌نامه تغییر نکند.

مظفری در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا که با توجه به حضور گالری‌ها چه راهکاری در نظر گرفته شده تا موضوع واسطه‌گری یا به نوعی دلالی در عرصه هنرهای تجسمی گسترش پیدا نکند، گفت: ما در چرخه هنرهای تجسمی دارای سه بخش هنرمند، گالری و مردم هستیم و هیچ کدام از اینها را نمی‌توان حذف کرد چراکه در این صورت سبب نقص این حوزه می‌شود.

وی افزود: حضور گالری‌ها در این دوره از جشنواره با هدف مردمی‌تر کردن جشنواره تجسمی فجر انجام گرفته است تا به این صورت مردم خریدار آثار تجسمی باشند.

در ادامه مراسم؛ ابراهیم حقیقی (دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر) گفت: در یازدهمین دوره از این جشنواره جدا از بزرگداشت چهل سالگی انقلاب اتفاق‌های تازه‌ای روی داده است. تا هفت دوره ابتدایی، این جشنواره به این صورت بود که هنرها تفکیک شده بودند و بعد از آن تصمیم گرفته شد که گروهی عمل کنند اما در این دوره ما دوباره به این نتیجه رسیدیم که ۱۰ رشته را تقسیم کنیم چراکه در آن روش امکان داشت بعضی از هنرها دیده نشود به همین دلیل این کار انجام شد تا آثار هر بخش با همان بخش مورد مقایسه قرار گیرد.

وی افزود: در هر بخش از این دوره از جشنواره دو برگزیده داریم که به نفر اول علاوه بر تندیس جشنواره ۱۵۰ میلیون ریال و به نفر دوم ۵۰ میلیون ریال هدیه داده می‌شود. در نهایت ۲۰ برگزیده معرفی می‌شوند که از طریق جشنواره برای سفر مطالعاتی به شهر هنری سیته در فرانسه بروند.

وی ادامه داد: حضور گالری‌ها دراین دوره شکل گرفته و برای هماهنگی‌ها چندین جلسه با آنها برگزار کردیم. همچنین در بخش مسابقه به حضور جوانان ازجمله جوانانی که از شهرستان در آن شرکت می‌کنند توجه ویژه شده است که دلیل آن این است که حس می‌کنیم این جشنواره فضایی است تا استعدادهای جوان شهرستان‌ها در آن شناخته شود تا اگر حتی معیار را جایزه درنظر بگیریم برآیند این جشنواره ۲۰ استعداد را به حوزه هنرهای تجسمی معرفی می‌کند.

حقیقی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به نقد هنرهای مختلف اشاره کرد و گفت: در حوزه هنرهای تجسمی ما دو نشریه معتبر بیشتر نداریم و به همین دلیل نقدها در این حوزه بسیار کم است. اگر بخواهیم این موضوع را با سینما مقایسه کنیم، می‌بینیم که سینما از بدو حضور خود با نقد شروع می‌شود و در حال حاضر کمتر کسی از آرتیست‌های سینمایی از شنیدن نقد آثار خود عصبانی می‌شوند.

وی افزود: با این وجود ما در حوزه هنرهای تجسمی نقدی به آن شکل نداریم و اگر هم نقدی وجود داشته باشد، ناراحت شده و در پی جواب به نقد برمی‌آیند. به همین دلیل سعی کردیم به این موضوع بپردازیم.

دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ادامه گفت: علاوه بر تمام این موضوعات ما بخشی به عنوان نمایش فیلم داریم که مختص با فیلم‌هایی با حوزه هنرهای تجسمی بوده که از جمله آثار خسرو سینایی نیز در آنها وجود دارد. علاوه بر این فیلم‌ها از فیلم‌هایی که درباره بزرگان هنرهای تجسمی همچون کمال الملک ساخته شده به نمایش گذاشته می‌شوند که البته نمونه‌های خارجی هم در این فهرست وجود دارد که در ادامه آن را اعلام می‌کنیم. همچنین نقد و بررسی آثار با حضور فیلمساز را در این دوره خواهیم داشت.

در ادامه این مراسم؛ محسن سلیمانی (دبیر اجرایی این جشنواره) گفت: هنرهای تجسمی نیازمند این بوده که ما فرهنگ تجسمی را برای مردم ایجاد کنیم. این جشنواره از پنج بهمن تا ۱۵ اسفند به مدت ۴۰ روز برگزار خواهد شد که شاید نماد ۴۰ سالگی انقلاب باشد.

وی ادامه داد: ما طبق همین سیاست مکان‌های نمایش آثار را افزایش دادیم و سعی کردیم از تمام ظرفیت‌هایی که داریم، استفاده کنیم. موزه نیاوران و موزه دینی امام علی(ع)، خانه هنرمندان و دانشگاه‌هایی که رشته هنری در آنها تدریس می‌شود ازجمله این مکان‌ها به شمار می‌آیند. همچنین باغ موزه قصر به مکان‌های نمایش آثار تجسمی اضافه شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز