خبرگزاری کار ایران

امیرعلی دانایی:

اگر یاد بگیری دروغ بگویی موفق‌تری/در تئاتر سخت‌گیری‌ها به نفع گیشه کمتر شده است

asdasd
کد خبر : ۶۹۳۷۶۸

امیرعلی دانایی که این روزها مشغول بازی در نمایش «شیروانی داغ» ایوب آقاخانی است، با اشاره به مساله «دروغ» به‌عنوان محور اصلی این اثر، آن را جزو حساسیت‌های زندگی شخصی و حرفه‌ای خود خواند و گفت: دوست داشتم همیشه با مخاطبم صادق باشم و جوری کار کنم که بتوانم سرم را جلوی‌شان بالا بگیرم. اگرنه کار کردن در چنین شرایطی و بازی در فیلم درجه ۱۰ هرچقدر هم بفروشد برای من کار خیلی آسانی بود اما به نظرم در آن صورت به مخاطب دروغ گفته‌ای.

امیرعلی دانایی محور در گفتگو با خبرنگار ایلنا، اصلی نمایش «شیروانی داغ» را «دروغ» خواند و گفت: روزی کسی از من پرسید از چه چیزی بیشتر از همه در زندگی‌ات بدت می‌آید؟ گفتم دروغ. کسانی که من را می‌شناسند می‌دانند چقدر روی دروغ‌گویی حساسیت دارم و حتی در کارم همیشه سعی کرده‌ام صادق باشم. درحالی‌که اتفاقا در شرایط فعلی کشور، اگر یاد بگیری به مخاطب دروغ بگویی موفق‌تر هم هستی. من اما دوست داشتم همیشه با مخاطبم صادق باشم و جوری کار کنم که بتوانم سرم را جلوی‌شان بالا بگیرم. اگرنه کار کردن در چنین شرایطی و بازی در فیلم درجه ۱۰ هرچقدر هم بفروشد برای من کار خیلی آسانی بود اما به نظرم در آن صورت به مخاطب دروغ گفته‌ای. 

دانایی ادامه داد: امروز در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که برخی افراد برای اینکه بتوانند مسیرشان را راحت‌تر پیش ببرند دست به هر کاری می‌زنند؛ دروغ می‌گویند، ریا می‌کنند و ... من نسبت به این موضوع خیلی حساسم و تلاش می‌کنم این اتفاق برای من نیفتد. البته که به‌نظرم نباید قضاوت کرد چون از لحظه‌ای که شروع به قضاوت می‌کنی احتمالش برای خودت هم پیش می‌آید اما تا جایی که بتوانم سعی می‌کنم دروغ نگویم. برایم همین هم نمایشنامه‌ای با این محور برایم خیلی جذاب است و تاثیرگذاری خاصی دارد. شاید خیلی اتفاقی یا تلاقی مسیر انرژی‌ها بود که موضوعی که خودم نسبت به آن حساسیت دارم را ایوب آقاخانی به این شکل در این تئاتر آورده و از من برای بازی در آن دعوت کرده است.

این بازیگر تئاتر و سینما همچنین با اشاره به اینکه سالیان سال است که شکل آثار و فضای هنری عوض شده، گفت: زمانی سینمای ما با فیلم‌های کارگردان‌هایی مانند مهرجویی، تقوایی، افخمی، کیمیایی و خیلی از کارگردان‌های بزرگ شناخته می‌شد. به یاد دارم که مدل فیلم‌سازی به چه شکلی بود. اما الان سال‌هاست که سینما و تئاتر صرفا به سمت گیشه رفته‌اند؛ البته که به فکر گیشه بودن هیچ اشکالی ندارد اما به شرط آنکه اثری بر کیفیت نداشته باشد. 

دانایی با بیان اینکه «امروز تکلیف فروش فیلم‌ها در سینما مشخص است و هیچ ربطی به این ندارد که شما چه فیلمی و با چه کیفیتی می‌سازی» گفت: کافی است که از ابتدا دفتر پخش‌ات مشخص بوده و به تو تعداد سینمای مناسب بدهند حالا بدترین فیلم تاریخ را هم که ساخته باشی فیلم‌ات می‌فروشد؛ دفتر پخش سانس زیاد و فوق‌العاده می‌دهد، ۳۰۰ سالن در اختیار فیلمت می‌گذارد و... با این شرایط این فیلم اصلا نمی‌تواند که نفروشد. این را مقایسه کنید با دو فیلمی که سال گذشته بازی کردم یعنی «انزوا» و «آپاندیس» که در اکران ۵ سینما بیشتر در اختیار نداشتند؛ این فیلم چطور می‌تواند بفروشد؟

این بازیگر که به تازگی برنده جایزه آسیاپاسیفیک هم شده است، با اشاره به مشکل گیشه‌محوری که به تئاتر هم راه یافته است، گفت: اولین حضور من در تئاتر با «رویاهای رام نشده» ایوب آقاخانی بود؛ آن زمان «کلاه پهلوی» تازه از تلویزیون پخش شده بود و یادم است برخی به ایوب اعتراض کرده بودند که برای چه رفتی بازیگر یک سریال را آوردی و چرا از بچه‌های تئاتر استفاده نکردی؟ اما به مرور و در این سال‌ها معیارها تغییر کرد و سخت‌گیری‌ها به نفع گیشه کمتر شد. البته که به نظرم حضور بازیگران سینما و تلویزیون در تئاتر اشکالی ندارد اما به شرطی که به کیفیت آسیبی نزند و صرفا برای گیشه نباشد.

دانایی ادامه داد: من ادعایی در تئاتر ندارم چون از این هنر وارد بازیگری نشده‌ام اما تلاش کردم از آن یاد بگیرم و هنوز هم یاد می‌گیرم. برای من کار کردن با بازیگرانی که سال‌ها کار تئاتر کرده‌اند مثل ایوب آقاخانی، نسیم ادبی، فرید سجادی‌حسینی و افرادی که در تئاترهای قبلی با آنها کار کردم بسیار آموختنی بود. برای همین وقتی به‌عنوان یک ناظر روند تئاتر را می‌بینم فکر می‌کنم ناگهان تئاتر خیلی تغییر کرد و امروز حتی کسانی را در نمایش‌هایی می‌بینیم که شاید توانایی بازی در تئاتر هم ندارند؛ تخصص من نیست که بگویم این اتفاق بد است یا نه، اما چه بخواهیم و چه نخواهیم، این اتفاق به کیفیت آثار تئاتری آسیب می‌زند. 

او با اشاره به اینکه «به‌نظر می‌رسد یکی از دلایلی افت کیفیت برخی آثار تئاتری با حضور چهره‌های سینمایی، کوتاه‌تر شدن زمان تمرین تئاترها باشد»، گفت: فکر می‌کنم بیشتر از اینکه خاستگاه و مدیوم اصلی یک بازیگر مهم باشد، باید تمرین‌های خوب در اجرای تئاتر مورد توجه باشد. معتقدم مساله گیشه، فروش و مخاطب در هر جریانی که نیاز به مخاطب دارد مانند تئاتر بسیار مهم است اما اگر بتواند هم‌سو و منطبق با کیفیت شود اتفاق خیلی بهتری می‌افتد.

«شیروانی داغ» نمایشی به کارگردانی ایوب آقاخانی و کاری از گروه تئاتر پوشه است که با حضور بازیگرانی چون فریبا متخصص، نسیم ادبی، فرید سجادی‌حسینی، امیرعلی دانایی، وحید آقاپور، وحید نفر و لیلا بلوکات از پایان آبان اجرای خود را در تماشاخانه ایرانشهر آغاز می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز