خبرگزاری کار ایران

۱۲ خانه قاجاری و صفوی در بافت تاریخی بشرویه مرمت شد

asdasd
کد خبر : ۶۹۳۱۴۹

مدیر پایگاه بافت تاریخی بشرویه از مرمت مشارکتی ۱۲ بنای تاریخی متعلق به دوره قاجار و صفوی در بافت ارزشمند و تاریخی بشرویه خبر داد.

به گزارش ایلنا، بافت تاریخی بشرویه یکی از بافت‌های زنده و پویا محسوب می‌شود که در  فاصله ۳۰۰ کیلومتری از مرکز استان خراسان جنوبی و در سمت شمال غربی این استان قرار گرفته است. گفته می‌شود این بافت تاریخی چهارمین بافت تاریخی خشت و گل خراسان جنوبی به شمار می‌رود.

کاظم شنبم زاده (مدیر بافت تاریخی بشرویه) با اعلام اینکه ۱۲ خانه تاریخی با مشارکت مالکان خصوصیف پایگاه میراث فرهنگی و اداره میراث فرهنگی بشرویه مورد مرمت مشارکتی قرار گرفت، گفت: بافت تاریخی بشرویه یک بافت کاملا پویا و زنده است که در راستای الگوسازی مداخله در بناهای تاریخی و ارتقاء کیفیت فضا با همکاری مالکین در بناهای شاخص اقدامات مرمتی صورت گرفت.

او افزود: این خانه‌های تاریخی متعلق به دوره قاجار و صفویه است که معماری اکثر این بناهای تاریخی از الگوی دو صفه و چهارصفه صفوی پیروی می‌کنند.

به گفته شنبم زاده، خانه تاریخی کیانی زاده، خانه برگی، خانه میربلوکی، خانه مشهدی پور، خانه هراتی از جمله بناهایی هستند که با مشارکت مالکان و پایگاه و اداره میراث فرهنگی بشرویه مرمت شد و خانه پناهی و خانه و ساباط مستوفی از جمله بناهایی محسوب می‌شوند که متعلق به شهرداری هستند که با مشارکت پایگاه مرمت شدند.

مدیر پایگاه تاریخی بشرویه با اشاره به اینکه فصل نخست مرمت این بناهای تاریخی به اتمام رسیده ادامه داد: مرمت این ۱۲ بنای تاریخی از خردادماه سال جاری آغاز شده و مرمت و استحکام بخشی بنا تا شهریورماه به پایان رسید.

او گفت: درحال حاضر مطالعات پایین محله بافت تاریخی بشرویه انجام گرفته و در نقاط دیگر بافت نیز نیازمند مشارکت کلیه نهادها، مالکین جهت ساماندهی و ارتقای کیفیت فضای شهری داخل بافت هستیم.

آنطور که شنبم زاده تاکید کرد: هم اکنون از محل اعتبارات زیرساخت در راستای الگوسازی، برق محور حاج علی اشرف با مشارکت شهرداری بشرویه اصلاح و ساماندهی شد که امیدواریم بتوانیم در سایر محورهای شاخص بافت نیز این اصلاح شبکه را انجام دهیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز