خبرگزاری کار ایران

روانشناسی شناختی در سینما /گفتگوهای تخصصی فراستی در شبکه۴

asdasd
کد خبر : ۶۹۱۷۵۰

«مقدمه‌ای بر روان‌شناسی با تاکید بر روان‌شناسی‌شناختی در سینما» در شب سینمای امشب بررسی می‌شود.

به گزارش ایلنا، گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما از مهرماه، اقدام به پخش مجله زنده تصویری «شب‌های هنر» کرده است که در پنج برگ به تئا‌تر، موسیقی، شعر، کتاب و سینما می‌پردازد.

 امشب طبق روال هر چهارشنبه شب در قسمت سینما، مسعود فراستی مجری کار‌شناس برنامه میزبان محسن بنی هاشمی عضو هییت علمی دانشگاه و کار‌شناس در حوزه علوم‌شناختی و رسانه می‌شود و با وی در خصوص «روان‌شناسی‌شناختی در سینما» گفتگو می‌کند.

در رویکردهای معاصر به نقد و تحلیل آثار سینمایی، رویکرد روان‌شناسی‌شناختی یا رویکرد‌شناختی نسبت به این مدیوم افزایش یافته و در حال گسترش است. پرداخت به این دیدگاه هم در فیلم‌های سینمایی نمودی پر رنگ دارد و هم در تحلیل و واکاوی آثار سینمایی. در واقع هنگامی که رویکرد‌شناختی به تحلیل علمی و استفاده از علم در حوزه روان‌شناسی بهره می‌برد به طبع به واکاوی آثاری سینمایی می‌پردازد که در آن ژانر علمی یا حضور علم و مسئله پردازشگری مغز در سوژه‌هایش وجود داشته باشد.

در واقع دو گونه سینمایی در هم آمیخته را می‌توان به راحتی به دیدگاه‌شناختی متصل دانست. نخست آثار علمی تخیلی است و دیگری آثاری که به تجزیه و تحلیل و پردازش مغزی می‌پردازند.

با این حال اما علاقه‌مندان به روان‌شناسی‌شناختی نیز از منظر فیلمسازان مورد انتقاد قرار گرفته‌اند، و فیلم «درخشش ابدی یک ذهن پاک» یکی از مهم‌ترین این نقدهاست و جالب اینجاست که علاقه‌مندان به روان‌شناسی‌شناختی این فیلم را در زمره آثاری با دیدگاه‌شناختی قرار داده‌اند.

برای آشنایی بیشتر با مفاهیم تخصصی سینما و نقد در فضای آن، ساعت ۲۳ مخاطب شب سینمای «شب‌های هنر» به تهیه کنندگی سلمان وکیلی باشید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز