خبرگزاری کار ایران

افت ۴ درصدی ارسال آثار به جشنواره کتاب سال دانشجویی/تجلیل از رضا داوری اردکانی به‌عنوان استاد خادم کتاب

asdasd
کد خبر : ۶۹۱۳۶۲

عادل تقوی گفت: تعداد آثار ارسالی به بیست و پنجمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی از ۶۶۰ اثر به ۶۳۱ اثر کاهش یافته و یک افت ۴ درصدی به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری بیست و پنجمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی با حضور معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و همچنین رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی با حضور رسانه‌ها برگزار شد.

در این نشست عیسی علیزاده (معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی) با خاطرنشان کردن قدمت نشست کتاب سال دانشجویی و اینکه تنها یک سال فاصله بین این جایزه و جایزه کتاب سال ایران وجود دارد اظهار داشت که سیاست کلی جهاد دانشگاهی حمایت از دانشجویان مولف در راستای ارتقای کیفیت نشر متناسب با استانداردهای چاپ و تالیف در کشور است.

وی با اشاره به اینکه یکی از عناصر اصلی فرهنگ پارامترهای مکتوب است ابراز داشت که جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف فرهنگی فعالیت می‌کند که یکی از آن‌ها انتشارات است.

علیزاده هدف اصلی این برنامه را شناسایی نخبگان و هدایت به سمت استانداردسازی تالیف در میان دانشجویان دانست.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مشکل اصلی حوزه کتاب را پایین بودن سرانه مطالعه دانست و فقدان امکانات را موضوعی فرعی عنوان کرد.

وی افزود: در راستای فرهنگ‌سازی برای مطالعه نیاز به عزم ملی و همکاری همگانی وجود دارد. در پایان نیز به تفاهم‌نامه‌ای با معاونت فرهنگی وزارت علوم در رابطه با حمایت از پایان‌نامه‌ها اشاره کرد و این را سیاست کلی جهاد دانشگاهی خواند. همچنین در پایان نشست از تمامی رسانه‌ها برای حضور در مراسم اختتامیه جشنواره در روز دوشنبه هفته جاری به میزبانی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران خبر داد.

در ادامه این نشست تقوی دبیر جشنواره کتاب سال دانشجویی با اعلام شعار جشنواره که ربع قرن حمایت از دانشجویان مولف است سخنان خود را آغاز کرد.

وی با ارائه آماری جزئی از جشنواره اظهار داشت که تا پایان تیرماه ۶۳۱ اثر به دبیرخانه جشنواره برای داوری ارسال شد که با همکاری موسسه خانه کتاب و دبیرخانه کتاب سال ایران ۱۲۹ اثر برگزیده و یا شایسته تقدیر اعلام شدند. از مجموع آثار دریافتی در شش گروه اصلی که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ منتشر شده‌اند ۵۰ درصد از آثار متعلق به علوم انسانی، ۲۵ درصد متعلق به حوزه پزشکی، ۱۷ درصد متعلق به حوزه مهندسی و ۸ درصد نیز متعلق به حوزه هنر و معماری بوده است. همچنین ۶۶ درصد آثار ارسالی در بخش تالیف و ۳۴ درصد در بخش ترجمه، همچنین ۷۴ درصد آثار در بخش آقایان و ۲۶ درصد توسط بانوان تالیف شده است. بر مبنای تقسیم‌بندی آثار ارسالی نیز ۵۷ درصد دانشجویان دکترا، ۲۶ درصد دانشجویان کار‌شناسی ارشد و ۱۷ درصد دانشجویان کار‌شناسی صاحب اثر بودند.

وی در ادامه اظهار داشت: تعداد آثار ارسالی به جشنواره از ۶۶۰ اثر به ۶۳۱ اثر کاهش یافته و یک افت ۴ درصدی به همراه داشت. ۴۵۳ اثر توسط دانشجویان دانشگاه‌های دولتی، ۸۳ اثر دانشجویان دانشگاه‌های آزاد، ۶۰ اثر از جانب طلاب و ۳۵ اثر از دانشجویان سایر دانشگاه‌ها به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که شش گروه اصلی انسانی، پزشکی و دامپزشکی، معماری و هنر، علوم پایه، فنی و مهندسی و کشاورزی و منابع طبیعی وجود داشت و همچنین بخش‌های جانبی تحت عناوین علوم انسانی اسلامی (با مشارکت دانشگاه امام صادق) با شعار سال، فرهنگ عمومی، اخلاق زیست محیطی، مطالعات می‌ان‌رشته‌ای و مطالعات قرآنی در جشنواره حضور خواهند داشت.

تقوی با اشاره به بخش‌های مراسم تقدیر از برگزیدگان اعلام کرد که از دانشجویان خارجی فارسی‌نویس درون کشور و ایرانیان خارج از کشور که آثاری به جشنواره ارسال کرده‌اند، انتشاراتی که از دانشجویان حمایت کردند، کانون‌های دانشجویی که در حوزه ترویج کتابخوانی فعال بودند و همچنین از یک استاد خادم کتاب (رضا داوری اردکانی) تجلیل به عمل می‌آید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز