خبرگزاری کار ایران

در پی کشف نخستین دندان انسان نئاندرتال؛

پناه گاه صخره‌ای باوه یوان کاوش می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۹۰۳۹۱

فصل سوم کاوش در مجموعه غار و پناه گاه صخره‌ای باوه یوان در راستای پروژه ردیابی گذار از پارینه سنگی میانی به نوین در غرب زاگرس میانی در دره ناودرون استان کرمانشاه آغاز شد.

به گزارش ایلنا، سامان حیدری گوران (سرپرست هیت باستان شناسی) با اعلام خبر آغاز فصل جدید کاوش در  دره ناودرون استان کرمانشاه گفت: این پروژه تحت نظر پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه انجام می‌شود.

این باستان شناس با اشاره به نتایج درخشان فصول پیش که با کشف نخستین بقایای قطعی انسان نئاندرتال در کشور ایران، همراه بوده است تصریح کرد که فصل سوم کاوش در این مکان به منظور کسب اطلاعات تکمیلی در این مکان پارینه سنگی خواهد بود.

به گفته وی، مجموعه غار و پناه گاه صخره‌ای یوان در دره ناودرون و در ۳۵ کیلومتری شمال غرب شهر کرمانشاه واقع است.

او اظهار داشت: در فصول پیشین علاوه بر کشف نادر یک دندان شیری انسان نئاندرتال با قدمت در حدود ۴۲ تا ۴۵ هزار سال پیش، لایه‌های رسوبی همراه با داده‌های فرهنگی از سه دوران پارینه سنگی میانی، نوین و فراپارینه سنگی است که بلافاصله بر روی هم نهشته شده‌اند.

حیدری گوران افزود: این مکان از لحاظ توالی استقرای قابل مقایسه به محوطه کلیدی و مهم پناه گاه صخره‌ای ورواسی است که آن نیز در منطقه کرمانشاه واقع است. وی بیان کرد : امید است با مطالعات باستان شناسی و میان رشته‌ای در این مکان بخشی از تاریخ طولانی انسان را در منطقه زاگرس روشن شود.

فصل سوم کاوش در مجموعه غار و پناه گاه صخره‌ای باوه یوان با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.

پناه گاه صخره‌ای باوه یوان کاوش می‌شود

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز