خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی استان گلستان عنوان کرد:

جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام حکایتی ناگفته از آداب و رسوم و صنایع‌دستی

asdasd
کد خبر : ۶۹۰۰۶۰

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان و رئیس ستاد دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام گفت: جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام حکایتی ناگفته از آداب و رسوم، آیین‌ها، موسیقی‌های بومی محلی و صنایع دستی است.

به‌ گزارش ایلنا، ابراهیم کریمی (رئیس ستاد دوازدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام) با اشاره به آنکه جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام حکایتی ناگفته از آداب و رسوم، آیین‌ها، موسیقی‌های بومی محلی و صنایع دستی است گفت: جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام پیوند نسل کنونی با نسل گذشته ماست و در این جشنواره آداب، رسوم، آیین‌ها، موسیقی‌های سنتی و بازی‌های بومی محلی و صنایع دستی  یاد آور خاطرات کهن و یادآوری و بازآموزی به نسل جوان است.

او ادامه داد: دوازدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام از ۲۹ آبان لغایت ۲ آذر ماه در سالن محل نمایشگاه‌های بین المللی شهرستان گرگان و از تاریخ ۴ لغایت ۷ آذر ماه در مجموعه ورزشی المپیک  شهرستان گنبد کاووس برگزار خواهد شد.

کریمی خاطرنشان کرد: تنوع بالای قومیتی در این استان باعث شده است که ظرفیتی غنی از فرهنگ و آداب اقوام ایران زمین در گلستان ایجاد شود که در کنار مواهب فراوان طبیعی و تاریخی و ظرفیت های بالای گردشگری و اقلیم‌های گوناگون ایرانی کوچک را در گلستان ایجاد کند.

او در ادامه به پیشینه جشنواره فرهنگ اقوام در گلستان اشاره کرد و افزود: جشنواره فرهنگ اقوام در گلستان نخستین بار در سال ۱۳۸۴ برگزار و پس از آن در تقویم مناسبت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به نام استان گلستان ثبت و درج شد و امسال با توجه به استقبال بی سابقه مردم و مسئولان در دوره یازدهم، دوازدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام نیز در دو شهر گرگان و گنبد کاووس برگزار خواهد شد.

کریمی افزود: این اداره کل آمادگی دارد در صورت فراهم شدن بستر فرهنگی و تقاضای شهرستان‌های دیگر امکان حضور گوشه‌هایی از جشنواره فرهنگ اقوام در آن شهرستان‌ها فراهم آورد.

کریمی اضافه کرد: حضور و معرفی فرهنگ‌های مختلف ایران زمین و اجرای برنامه‌های بومی محلی شامل موسیقی آیینی اقوام، سرودهای فولکلوریک، آداب و رسوم، سوغات و... در قالب جشنواره، برپایی غرفه‌های صنایع دستی و سوغات و ایجاد سیاه چادر عشایر و اقوام مختلف  و برپایی سازه‌های سنتی روستایی برای معرفی فرهنگ اصیل ایرانی و حضور کشورهای آسیای میانه، برگزاری مسابقات، برنامه‌های علمی، برگزاری تور یک روزه معرفی استان برای سفرا و خبرنگاران بین المللی و ...  از جمله برنامه‌های اجرایی این جشنواره است.

او گفت: با توجه به قرابت‌های فرهنگی، بین الملل و اقوام مختلف؛ سفرا و کارداران کشورهای آسیای میانه در این جشنواره نیز حضور دارند.

کریمی تصریح کرد: فرهنگ و تاریخ اقوام نقش بسزایی در شکل گیری هویت و ارزش‌های ملی دارد و با برپایی اینگونه جشنواره‌ها می‌توان فرهنگ، پیشینه و آداب و رسوم غنی اقوام و ملت‌ها را به نمایش گذاشت.

او در ادامه گفت: در عصر جدید و با توجه به شرایط خاص فرهنگ تنها راه برون رفت از مسایل و مشکلات فرهنگی کشور احیا و تداعی کردن رسوم گذشته در ذهن نسل جدید است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز