خبرگزاری کار ایران

حسین محجوبی در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد:

بیش از ۵۰۰ اثر برای نمایش در موزه آماده دارم/راه‌اندازی موزه هنرهای معاصر گیلان در سایه غلفت مسئولان ممکن نشد

asdasd
کد خبر : ۶۸۸۸۲۲

حسین محجوبی ازجمله هنرمندان پیشکسوت و صاحبت سبک ایران است که با وجود ارزشمند بودن آثارش و علاقه‌ای که برای ثبت خانه و محل زندگی و تبدیل آن به موزه دارد، این امر هنوز محقق نشده‌است. در این میان او از غفلت مسئولان در راه‌اندازی موزه هنرهای معاصر گیلان نیز گله‌مند است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین محجوبی (نقاش پیشکسوت) بر آن است تا منزل خود را که حدود ۴۵ سال است در آن سکونت دارد و محل نگارخانه‌ای نیز هست که نام «آشیان نقش و مهر» را بر پیشانی دارد، در قالب موزه‌ راه‌اندازی کند.

او در این خصوص گفت: ۸۸ سال دارم و طی سال‌های گذشته علاوه برآنکه در شهرداری فعالیت داشتم در عرصه نقاشی هم فعال بودم. حدود ۴۵ سال است که در خانه‌ کنونی خود زندگی می‌کنم و باتوجه به آنکه این خانه طی ۴ دهه گذشته علاوه بر آنکه محل نگهداری و خلق آثار من بود، مکانی برای رفت و آمد بزرگان هنر و مسئولان هنری نیز بوده‌است، معتقد هستم که می‌تواند تبدیل به موزه‌ای برای نگهداری آثارم شود. چراکه در عرصه بین‌الملل عرف است که شهرداری‌ها، خانه افراد سرشناس و هنرمندان پیشکسوت را تبدیل به موزه می‌کنند تا جوانان بتوانند از آثار آن هنرمند بازدید کنند.

محجوبی با اشاره به خانه علی‌محمد حیدریان که یکی از نقاشان ایرانی و از شاگردان کمال الملک که در نزدیکی خانه او قرار دارد، گفت: حیدریان یکی از بهترین شاگردان کمال‌الملک بود که در زمان خود شخصی شاخصی محسوب می‌شد. با وجود آنکه خانه او می‌توانست تبدیل به یکی از مراکز فرهنگی یا موزه‌ای برای بازدید علاقه‌مندان شود اما مورد بی مهری شهرداری قرار گرفت و با عدم توجه به ثبت این ملک، این روزها نام این پیشکسوت از ذهن عموم جامعه پاک شده است. توجه به خانه مفاخر و تبدیل آن به موزه ازجمله کارهای شهرداری‌هاست. از آن جهت به این نکته تاکید دارم چراکه سال‌ها در شهرداری کار می‌کردم و به این قوانین اشراف دارم.

 این هنرمند درحال حاضر بیش از ۵۰۰ اثر نقاشی و بیش از ۷۰ اثر از نقاشان دیگر را در خانه نگهداری می‌کند که با توجه به محدودیت جا، امکان دارد حدود ۱۰۰ اثر از آثار او در موزه به نمایش گذاشته شود. هرچند تاکنون تابلوهایی که محجوبی قرار است در موزه خود به نمایش بگذارد ارزشگذاری و قیمتگذاری نشده اما باتوجه به آنکه یکی از آثار او در حراج آخر حدود ۱۵۰ میلیون تومان چکش خورد، می‌توان گفت ارزش این آثار می‌تواند میلیاردی شود.

موزه هنرهای معاصر گیلان

این نقاش پیشکسوت در ادامه به عدم توجه مسئولان به راه‌اندازی موزه هنرهای معاصر گیلان اشاره کرد و گفت: سال‌ها قبل، قرار بود بعد از گشایش موزه هنرهای معاصر تهران، موزه هنرهای معاصر گیلان دومین موزه‌ای باشد که در این حوزه فعالیت خود را آغاز می‌‌کند. با وجود آنکه ۲۰ سال پیش درصدد خرید آثار متعددی از هنرمندان شاخص برآمدیم اما در نهایت این آثار در موزه هنرهای معاصر گیلان به نمایش درنیامد.

محجوبی خاطرنشان کرد: در آن سال‌ها درصدد خرید آثار از ۳۸ نقاش مطرح دهه ۴۰ و ۵۰ مانند آغداشلو، ضیاپور، زنده رودی و... برآمدیم چنانکه بیشتر این آثار نیز از نقاشان گیلانی بود. تمام این آثار را به موزه رضا عباسی تحویل دادیم تا بعد از افتتاح موزه هنرهای معاصر گیلان این آثار به این موزه منتقل شود اما از آنجا که این موزه افتتاح نشد، اکنون از سرنوشت آن آثار هنری که به موزه رضا عباسی سپرده بودیم، خبری نداریم.

به گفته او، از آنجا که دغدغه شکل‌گیری موزه هنرهای معاصر گیلان وجود ندارد از این رو طی سال‌های گذشته با عدم راه‌اندازی این موزه روبه رو بوده‌ایم. هرچند ممکن است مسئولان نسبت به ارزش فرش شناخت داشته باشند اما از ارزش نقاشی و آنچه روی دیوار می‌رود، آگاهی ندارند.

حسین محجوبی متولد سال ۱۳۰۹ در شهر لاهیجان است و در آثار نقاشی خود از طبیعت زادگاهش بهره‌های بسیار برده است. او از سال ۱۳۳۷ تاکنون نمایشگاه‌های متعددی را برگزار کرده است. در کارنامه هنری محجوبی طراحی بوستان‌های شهری مانند ساعی، نیاوران و ملت دیده می‌شود. او ازجمله نقاشان نوگرای ایران است که آثارش نمایانگر طبیعت و فرهنگ و اسطوره‌های ایران زمین است.

بیش از ۵۰۰ اثر برای نمایش در موزه آماده دارم/راه‌اندازی موزه هنرهای معاصر گیلان در سایه غلفت مسئولان ممکن نشد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز