خبرگزاری کار ایران

زمانی‌قمی خبر داد:

بازدید اعضای شورای جهانی صنایع‌دستی از میبد

asdasd
کد خبر : ۶۸۷۱۱۱

اعضای شورای جهانی صنایع‌دستی از کارگاه‌های زیلوبافی شهرستان میبد بازدید کردند.

به گزارش ایلنا، محمود زمانی‌قمی ‌استاندار یزد در دیدار با غدا هیجاوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی با موضوع ارزیابی هنر زیلوبافی میبد از سوی کارشناسان این شورا  که با حضور علی زینی‌وند معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار، سید مصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی استان و محمدرضا ‌فلاح فرماندار میبد در سالن زنده یاد حمیدیا استانداری برگزار شد، بیان کرد: «هیچ دیپلماسی را روان‌تر از دیپلماسی فرهنگی، ‌هنری و تمدنی نمی‌شناسیم زیرا از طریق همین ارتباط، جوامع بشری می توانند به تعامل و درک متقابل برسند.»

زمانی قمی ادامه داد: «ایران، مهد تمدن، تاریخ و صنعت هنرهای دستی است و یزدی ها، بخش بزرگی از تمدن، تاریخ و صنایع دستی ایران را خلق کرده اند.»

استاندار یزد خاطرنشان کرد: «یزدی ها از بدو تلاش برای صنعتی شدن، به رشته‌های کم آبخواه روی آورده‌اند که با شرایط اقلیمی این دیار سازگاری دارد. استان یزد از قرن ‌ها قبل خلاقیت، هنر، زیبایی و تلاش را در هم آمیخته و در صنعت دست نمایان کرده است. هنر زیلوبافی از جمله صنایعی است که سخت‌کوشی، خلاقیت و هنر مردم استان را از زمان گذشته به اثبات می رساند.»

استاندار یزد با یادآوری ثبت جهانی بخشی از بافت تاریخی مرکز استان به‌عنوان میراث جهانی نزد سازمان یونسکو، اظهار امیدواری کرد: «با ثبت جهانی زیلوی میبد، حلقه دیگری از تمدن و تلاش مردمان یزد به ثبت برسد.»

زمانی قمی خاطرنشان کرد: «مجموعه استان برای تحقق این مهم در راستای خواسته ها و استانداردهای مورد نظر شورای جهانی صنایع دستی گام بر می دارد.»

غدا هیجاوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی نیز در این نشست با یادآوری بازدید خود از کارگاه های زیلوبافی میبد، گفت: «فعالیت بانوان و فرزندان آنان در این کارگاه ها بسیار ارزشمند است.»

او همچنین با ابراز خرسندی از میهمان نوازی مردم ایران و استان ‌یزد، افزود: «این خصیصه در رفتار مردم این منطقه واضح است.»

بازدید اعضای شورای جهانی صنایع دستی از کهن شهر میبد در راستای بررسی پرونده ثبت جهانی زیلو

اعضای شورای جهانی صنایع دستی در حاشیه سفر به استان یزد، به منظور بررسی پرونده ثبت جهانی زیلو از شهرستان میبد بازدید کردند.  

اعضای شورای جهانی صنایع دستی در دومین روز از سفر خود به استان یزد، با حضور در شهرستان میبد از مجموعه های تاریخی نارین قلعه و کاروانسرای شاه عباسی این شهرستان بازدید کردند.

این گروه در ادامه سفر خود به میبد از تعدادی کارگاه زیلوبافی این شهرستان نیز بازدید داشتند که در این برنامه مدیر کل میراث فرهنگی و معاون صنایع دستی استان، فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستان میبد آنها را همراهی کردند.

سید مصطفی فاطمی فیروزآبادی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در خصوص حضور گروه ارزیاب شورای جهانی صنایع‌دستی برای بررسی شرایط ثبت جهانی زیلوی میبد بیان کرد ا«ین گروه ارزیاب به سرپرستی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه و یکی از کارشناسان شورای جهانی صنایع‌دستی برای بررسی و ارزیابی پرونده ثبت جهانی زیلوی میبد وارد استان شده اند و با حضور در شهرستان میبد از مراکز سنتی زیلوبافی این شهرستان بازدید و در نهایت دیداری با مسئولان استان داشتند.»

او در ادامه افزود: «پرونده ثبت جهانی زیلوی میبد توسط میراث فرهنگی استان تهیه و به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال و پس از بررسی‌های لازم از طرف سازمان برای ثبت به شورای جهانی صنایع‌دستی ارسال ‌شده تا پس از راستی آزمایی و بررسی پرونده مذکور و بررسی‌های لازم این دست بافته به ثبت جهانی برسد.»

مدیرکل میراث فرهنگی یزد با اشاره به اینکه با ثبت جهانی این دست بافته خلق ‌شده توسط میبدی‌ها دارای ارزش‌هایی می‌شود که دنیا می‌تواند این ارزش‌ ها را تأیید کند، ابراز کرد: «در حال حاضر شورای جهانی صنایع‌دستی پذیرفته که این پرونده قابلیت ثبت جهانی‌شدن را دارد و ارزیابی مهم‌ترین قسمت کار در این راستا است. پس از ارزیابی، نظر کارشناسان مذکور به شورای جهانی صنایع‌دستی ارسال ‌شده و پس از جمع‌بندی این ارزیابی این پرونده به روسای قاره‌ای شورای جهانی صنایع‌دستی فرستاده می‌شود تا آن‌ها نیز بررسی کنند که مدل مشابه یا ثبت‌ شده جهانی در منطقه آن‌ ها وجود دارد یا نه که پس‌ازآن این پرونده به همراه نظرات اصلاحی روسای قاره‌ای شورای جهانی صنایع‌دستی به مقر اصلی این شورا در انگلستان برگرداننده می‌شود.» 

فاطمی ادامه داد: «رئیس شورای جهانی صنایع‌دستی نیز با توجه به نظرات مجموعه نظر نهایی خود را در این زمینه اعلام می‌کند که این پروسه در حدود سه ماه به طول می‌انجامد.» 

او در خصوص دستاوردهای ثبت جهانی زیلوی میبد اظهار کرد: «بسیاری از کشورها دنبال تأیید اصالت‌های خودشان بوده و در واقع به نوعی دنبال هویت ‌سازی هستند. بسیار مهم است دست بافته‌ای که در میبد بافته‌ شده و قدمت دیرینه داشته و توسط مردم این منطقه ابداع ‌شده و به ‌عنوان اولین دست بافته‌ های بشری استفاده می‌شده به نام میبد و ایران ثبت جهانی شود. ما به دنبال این هستیم اصالت این فرهنگ به نام میبد ثبت ‌شده تا کسی بعد از آن نتواند ادعایی روی آن داشته باشد و این هنر صنعت برای میبد حفظ شود.»

مدیرکل میراث فرهنگی یزد همچنین عنوان کرد: «تمام نقوش به‌کار رفته در زیلو، شیوه بافت و فناوری‌ های به‌ کار رفته در زیلو در پرونده ذکرشده و عنوان پرونده «ثبت جهانی میبد به‌ عنوان شهر جهانی زیلو» است که حفظ اصالت و هویت فرهنگی مهم‌ترین دستاورد ثبت جهانی زیلوی میبد است.»

فاطمی در پایان درباره اقدامات میراث فرهنگی در این زمینه خاطرنشان کرد: «ایجاد کارگاه‌های زیلوبافی و تجهیز آن‌ها، ساخت و ارائه دارهای زیلوبافی و مهم‌تر از همه تشکیل پرونده ثبت جهانی زیلوی میبد با همکاری شهرداری و فرمانداری میبد مهم‌ترین اقدامات میراث فرهنگی استان و شهرستان در این راستا بوده است.»

شورای جهانی صنایع‌دستی سازمان غیرانتفاعی و بین‌المللی است که برای ارتقای جایگاه صنایع‌دستی در جهان تأسیس‌ شده است. این سازمان هم‌اکنون ۹۰ کشور جهان را تحت پوشش قرار داده و مقر آن در آمستردام در کشور هلند قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۵ شورای جهانی صنایع‌دستی دو شهر اصفهان و تبریز را به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی و شهر فرش دست‌بافت ثبت نموده است.

زیلوبافی در شهر میبد یزد سابقه‌ای دیرینه دارد، برخی سابقه آن را به قرن هشتم هـ. ق و دوره مظفریان نسبت می‌دهند. قدیمی‌ترین و درعین‌حال نفیس‌ترین زیلوهای میبد، به قرن ۱۲ هـ. ق تعلق دارد و بر روی آن بیست‌وچهار سجاده طراحی‌شده است.

یکی از شاخص‌های مهمی که در خصوص جهانی‌شدن هنر صنعت زیلو در میبد مطرح می باشد، وجود کارگاه‌ها، بازارچه‌ها و درصد اشتغال مردم آن شهر در این هنر صنعت است. هنرمندان فعال زیلوبافی در این شهرستان در قالب ۱۰ کارگاه تولیدی بزرگ با تعداد ۷۰ نفر بافنده و تعداد ۱۶۱ کارگاه تولیدی خانگی به صورت پراکنده مشغول فعالیت هستند.

طراحی المان زیلو در یکی از میدان‌های شهر، شرکت در نمایشگاه صنایع‌دستی اصفهان و معرفی زیلوی میبد، معرفی نقوش زیلو در صنعت کاشی، آشنایی دانش آموزان با هنر صنعت زیلو، احیاء کارگاه‌های زیلو و تدوین طرح ملی احیاء هنر صنعت زیلو از برنامه های عملیاتی انجام شده در راستای ثبت جهانی این هنر صنعت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز