خبرگزاری کار ایران

برگزاری اولین تور تکنیکال غارنوردی با همکاری اروپایی‌ها

asdasd
کد خبر : ۶۸۴۱۷۶

یک غارشناس با اعلام اینکه اولین تور فنی و تکنیکال غارنوردی در ایران برگزار شد، گفت: تمام غارها را نمی‌توان در معرض دید همه گردشگران قرار داد. با برگزاری تورهایی غارشناسی می‌توانیم زمینه معرفی جاذبه‌های تازه‌ای را در کشورمان فراهم کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غارهای ایران از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری هستند که آنطور که باید به آنها پرداخته نشده و به‌نوعی مغفول مانده‌اند.

یونس شریعت‌مداری (غارشناس و کارشناس غارنوردی) درباره وضعیت فعلی غارهای ایران و همچنین استقبال گردشگران خارجی از آنها گفت: بیشتر گردشگرانی که به ایران می‌آیند، معمولا از غارهای روتین ما بازدید می‌کنند که ازجمله آنها می‌توان ‌به غار رودافشان در نزدیکی تهران، غار نخجیر در دلیجان استان مرکزی، غار کتله‌خور زنجان و... اشاره کرد. اما در کنار این افراد، غارشناسانی هم وجود دارند که هر ساله برای اکتشاف و بازدید از غارهای مختلف، کشورهایی را برای سفر انتخاب می‌کنند.

وی افزود: خوشبختانه شهریور ماه امسال توانستیم اولین تور فنی و تکنیکال غارنوردی را توسط یک تیم بیست‌وچند نفره که متشکل از کشورهای ایتالیا، لهستان، ارمنستان، فرانسه و همین‌طور غارنورد‌هایی از کشور خودمان بود، در قسمت انتهایی فلات پرو، نزدیک به روستای زالو آب که به‌نوعی در انتهای تنگه کنشت از سمت کرمانشاه است، برگزار کنیم.

شریعت‌مداری ادامه داد: این تور در طی فعالیت خود توانست غاری به‌عمق ۶۹۸ متر اکتشاف، نقشه‌برداری و عکاسی کند. همچنین از دیگر دستاورد‌های برگزاری این تور می‌توان به اکتشاف دومین چاه‌پار عمیق دنیا که به‌نام چاه‌پار قلا معروف شده، اشاره کرد. هرکدام از این اکتشافات دستاوردی بزرگ برای صنعت غارنوردی ما بوده که به‌نوعی اهمیت برگزاری چنین تورهایی را گوشزد می‌کند.

این کارشناس غارنوردی در پایان گفت: بنده به‌هیچ‌وجه مخالف معرفی غارها به‌عنوان جاذبه گردشگری نیستم؛ اما اینکه برای کسب درآمد از غار، سبب آسیب رساندن به اکوسیستم آن شویم؛ به‌هیچ وجه پذیرفتنی نیست. این نکته نیز قابل ذکر است که تمام غارها را نمی‌توان در معرض دید همه گردشگران قرار داد و تقریبا غارهای روتینی برای این موضوع معرفی می‌شوند. دیدن غارهای دیگر مختص به غارنوردان بوده که با برگزاری تورهای علمی برای آنها می‌توان به‌نوعی زمینه‌ای برای معرفی آنها شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز