خبرگزاری کار ایران

سید عباس صالحی مطرح کرد:

تربیت را به اندازه آموزش جدی بگیریم

asdasd
کد خبر : ۶۸۰۰۶۲

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم جدی‌گرفتن تربیت دانش‌آموزان به اندازه آموزش آنها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی گفت: دانش‌آموزان موثرترین قشر از ابتدایی انقلاب بوده و هستند و کمترین قشری را می‌شناسیم که آنقدر توانسته موثر واقع شود. با وجود دانش‌آموزان بود که انقلاب اسلامی شکل گرفت و حماسه دفاع مقدس اتفاق افتاد.

وی افزود: مجلس شورای دانش‌آموزی از جهات مختلفی متمایز است و می‌تواند بیش از پیش موثر باشد. این نهاد مدنی که فراگیری، فرابینی و فرا مذهبی آن کم‌مانند است و نیز  رهبری بارها به بی‌مانندی آن تاکید داشته و دارد.

صالحی گفت: این نهاد را می‌توان با چند گونه شناخت تعبیر کرد، اینکه ما مجلس شورای دانش‌آموزی را یک نهاد مدنی بدانیم، قطعا تاثیر خود را خواهد داشت. همچنین دانش‌آموزان فرصتی پیدا می‌کنند که مسئولیت‌های خود را تمرین کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در این میان نگاهی رو به جلوتر این است که ما نهاد این چنینی را جدی بگیریم، البته طبیعتا گام‌های خوبی در این هشت دوره پیش آمده است، اما نگاه دولت تدبیر و امید حتما شرایطی را ایجاد می‌کند که ما این نهاد را نهادی جدی‌تر در نظر بگیریم.

او با اشاره با مدنی‌تر شدن جامعه ایرانی گفت: امروزه جامعه ایرانی مدنی‌تر و مشارکت‌گرایانه‌تر شده است. همچنین خانواده‌ها هم مشارکت‌گرایانه‌تر شده‌اند. آمارها در سال 53 نشان می‌دهد؛ 73 درصد تصمیمات گرفته شده در خانواده توسط پدر و 11 درصد توسط مادر گرفته می‌شد. سال 94 حدود 32 درصد تصمیمات را پدر و بخش زیادی را تصمیمات جمعی و مشترک به خود اختصاص می‌داد. امروزه مسیر خانواده به یک مسیر مشترک و دسته جمعی حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: مجلس دانش‌آموزی می‌تواند محلی برای بیان دغدغه‌های دانش آموزان با برنامه ریزی‌های مشخص باشد. همچنین این خط‌های اتصالی می‌تواند به یک نظام مشارکت گرا کمک کند و حتما به سود نظام تربیتی کشور هست و خواهد بود.

صالحی بیان کرد: یکی از محور های مهم آموزش و پرورش کشور سند تحول بنیادین است که مبتنی و متکی به یک آموزش تربیت محور است، اینکه ما تربیت را به اندازه آموزش جدی بگیریم، بسیار حائز اهمیت است و در این سند از تربیت دینی تا هنر مطرح شده است.

او یکی از ساحت‌های تربیت در آموزش و پرورش را تربیت هنری عنوان کرد و افزود: تربیت هنری فرصت‌های مختلفی را برای دانش‌آموزان و دانش پژوهان ما فراهم می‌کند. همچنین فرصت‌هایی برای تقویت تخیل، تفکر و تقویت روح ایجاد می‌کند. تربیت هنری به عنوان یکی از ابعاد تربیتی وجودی باید جدی‌تر گرفته شود به نظر می‌آید، یکی از کمک‌هایی که شما عزیزان هم به آموزش و پرورش و هم فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توانید بکنید، این است که بحث تربیت هنری را چگونه می‌توانید جدی‌تر بگیرد.

صالحی بیان کرد: تربیت هنری از قالب‌های مختلف در نظام آموزشی ما مطرح است که عبارتند از آموزش عموی هنر، یادگیری هنر و خلاقیت‌های هنری. در هر سه قالب به شما نیازمندیم. این را بدانیم که نسل فردای ایران بدون تربیت هنری بخشی از کاستی‌های کارکردی را خواهد داشت.آموزش هنری در نگاه معلمان و خانواده حتما نیازمند نکات تکمیلی قابل توجهی است. در کشورهای توسعه یافته سهم هنر بسیار متفاوت تر از کشور های دیگر است.

وی افزود: اولیا به درس‌های هنر کمتر توجه می‌کنند.آموزش‌های عمومی هنر اگر جدی گرفته نشود جامعه ایرانی که همواره به هنر خود در طول تاریخ افتخار می‌کرده و برایش مزیت بوده، در آینده نمی‌تواند مثل گذشته پرافتخار باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان بعد یادگیری هنر گفت: بخش دیگر هنر یادگیری است، اینکه بدانیم هنر چگونه آزادتر و نرم‌تر در مسیر یادگیری حرکت می‌کند و چگونه از طریق هنر می‌توان یادیگری را پایدار، سریع و شیرین کرد. یادگیری از طریق هنر به شکوفایی خلاقانه کمک می‌کند. هنر سهم زیادی در خلاقیت‌ها و فرآیندهای یادگیری دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز