خبرگزاری کار ایران

احمد محیط طباطبایی در گفت‌وگو با ایلنا:

پیشکسوتان را اگر قبول ندارید؛ تغییرشان دهید

asdasd
کد خبر : ۶۷۹۱۸۷

یکی از اعضای شواری فنی میراث فرهنگی تهران معتقد است: مدیریت بخش مشورتی با مو سپیدان است از این رو اگر نظر پیشکسوتان را قبول ندارید،‌ تغییرشان دهید در غیر اینصورت به نظراتشان احترام بگذارید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیداحمد محیط طباطبایی (عضو شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران) درخصوص فعالیت‌ها و اموری که در حوزه شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در جریان است گفت: من یکی از اعضای این شورا هستم که ریاست آن برعهده مدیرکل میراث فرهنگی تهران است و مصوبات شورای فنی را شخص مدیرکل باید به طور رسمی به اطلاع عموم برساند. فقط می‌توانم بگویم که شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران از افرادی شکل گرفته که بسیاری از آنها دارای سوابق طولانی در عرصه میراث فرهنگی هستند.

او ادامه داد: با این وجود انسان همیشه ضریب خطا دارد. هر موضوعی که مطرح شود باید در آن موضوع به اجماع برسد و مصوبه، نظر همه اعضاست. به این معنا که اغنایی است. از این رو هیچگاه این امر را شایسته و اخلاقی نمی‌دانم که نظرات شخصی خود را در این موارد بگویم. فقط می‌توانم بگویم که من یک نظر دارم و هرکس یک نظر دارد و تضارب آرا به علت دیدگاه‌های مختلف؛‌ مسئله مهمی است که باید به تبادل گذاشته شود و به یک نقطه نظر مشترک برسد.

پیشکسوتان را اگر قبول ندارید؛ تغییرشان دهید

محیط طباطبایی خاطرنشان کرد: به طورکلی می‌توانم بگویم که اگر ۴۰۰ پرونده در شورای فنی میراث فرهنگی تهران طرح شده باشد، شاید در بیش از ۳۷۰ مورد آن رای به توقف، حفظ حریم و حفظ وضع موجود داده شده است.

او با اشاره به مثالی که چندی پیش درخصوص ساختمان سینگر مطرح شده بود، یادآور شد: ساختمان سینگر در خیابان سعدی ثبت شده است و یک پارکینگ در پشت آن قرار داشت که هیچ اثری در آن نبود اما آن نیز ثبت شده بود که البته دلیل ثبت آن بخش را نمی‌دانیم. در آن زمان،‌ شخصی خواهان تخریب و نوسازی در این مکان بود. شورای فنی میراث فرهنگی تهران گفت؛ در صورتی که این امر با رعایت ارتفاع و فاصله مجاز و نیز با ارائه طرح متناسب پس از مرمت ساختمان اصلی سینگر همراه باشد، می‌تواند آن طرح را اجرایی کند. در آن زمان جنجال‌هایی درخصوص اجازه تخریب و نوسازی در سینگر منتشر شد. این درحالی است که بعدها هیچگاه این اتفاق نیفتاد چراکه ساخت و ساز با محدودیت‌هایی که ما برای آن سایت در نظر گرفته بودیم به‌صرفه نبود. ما می‌دانستیم که اگر آن فرد سودجود باشد این کار را نمی‌کند اما اگر شخص فرهنگی باشد این کار را انجام می‌دهد و مرمت می‌کند. اما در آن زمان بحران و جو فکری و روحی شدیدی برای شورای فنی میراث فرهنگی تهران ایجاد شد.

محیط طباطبایی در پاسخ به این سوال که چرا اعضای شورای فنی میراث فرهنگی حاضر به پاسخگویی درخصوص سوالاتی که درخصوص تصمیماتشان مطرح می‌شود نیستند، گفت: این یک بحث کارشناسی است. اعضای شورای فنی مانند یک متخصص برای میراث فرهنگی هستند و نظرات کارشناسی آنها باید مورد احترام قرار گیرد. ممکن است بگویید که این کارشناسان را قبول ندارید؛ پس تغییرشان بدهید و کار را به افرادی بسپارید که به آنها اعتماد دارید. اما تا زمانی که این کارشناسان فعال هستند، به نظر آنها احترام بگذاریم و اعتماد داشته باشیم.

مدیریت موی سپید و مدیریت موی سیاه

این عضور شورای فنی میراث فرهنگی تهران در پاسخ به نقدی که درخصوص حضور افرادی خاص در سمت‌ها و جایگاه‌های متعدد مطرح می‌شود، گفت: مدیریت امروز از بازنشستگی صحبت به میان می‌آورد. در دنیا دو نوع مدیریت وجود دارد. مدیریت موی سپید و موی سیاه؛ مدیریت موی سپید در جنبه مشاورده بالادست است. مشاور و شورای راهبری باید مو سپید باشد. مسئول اجرایی و مرمت کاران و روسای امر باید مو مشکی (جوان) باشند. همیشه اینگونه بوده. یک استاد دانشگاه که بازنشسته می‌شود تا آخر عمر کرسی خود را در دانشگاه دارد و افراد در زمینه تخصص او به بحث می‌نشینند. اگر تجربه ارزش دارد و میراث فرهنگی یعنی تجربه پس باید به آن احترام گذاشت.

این پیشکسوت میراث فرهنگی تصریح کرد: چرا امروز با بحران آب روبه‌رو هستیم؟ چون به تجربه نگاه نکردیم. چرا در حوزه مدیریت کشور با مشکلات متعدد روبه‌رو هستیم؟ چون به مدیریت تجربه نگاه درست نداشتیم. بنابراین میراث فرهنگی نباید خود ناقض این امر باشد. میراث فرهنگی نمود تجربه و انتقال آن است. پس بخشی که باید با تجربه باشد،‌ با تجربه است و  البته که در شواراهایی مانند شورای فنی میراث فرهنگی نیز افراد جوان‌تر را وارد کرده‌اند و آنها باید از دست پیشکسوتان خود یاد بیگیرند.

محیط طباطبایی خاطرنشان کرد: در عرصه کارشناسی اموال فرهنگی نیازمند تجربه‌ای ۳۰ یا ۴۰ ساله هستیم البته که ممکن است با وجود چنین تجربه‌ای بازهم شاهد خطا باشیم چراکه انسان جایزالخطاست.

او در پاسخ به این سوال که اگر یکی از پیشکسوتانی که از آنها به عنوان مشاوران میراث فرهنگی یاد می‌شود، براساس سود شخصی یا هر چیز دیگر درصدد اخذ تصمیمی برآید که به نفع میراث نباشد باید چگونه برخورد کرد، گفت: پاسخ این سوال مفصل است و باید مورد بررسی قرار گیرد چراکه آدم‌هایی را که من می‌شناسم می‌توانستند عمری را در جاهای دیگر فعالیت کنند و حتا درآمدی ۱۰ برابری کسب کنند. خود من حتا کارمند رسمی سازمان نیستم و شرایطم کاملا مشخص است. در عین حال وقتی نظری می‌دهم معتقد هستم به صلاح استدر عین حال شورای فنی میراث فرهنگی، یک واحد مشورتی است. ما نظر می‌دهیم و مدیرکل استان رای نهایی را می‌دهد. که البته کار خوبی می‌کند که بر نظر مشورتی تکیه می‌کند و نظر جمع را می‌پذیرد. البته درخصوص نقدهایی به نظرات مشورتی مطرح می‌شود ما پاسخگو خواهیم بود حال آنکه ممکن است پذیرفته شود یا پذیرفته نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز