خبرگزاری کار ایران

کشف آثاری از ادوار پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی در تپه بتکی الشتر

asdasd
کد خبر : ۶۷۶۷۶۸

بررسی‌های انجام شده در این تپه باستانی بتکی الشتر واقع در استان لرستان به کشف آثاری از ادوار پیش از تاریخ (دوره‌های مس و سنگ، مفرغ و آهن)، تاریخی و اسلامی منجر شد.

به گزارش ایلنا، مهدی حیدری (سرپرست هیات گمانه زنی تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه بتکی الشتر) با اعلام خبر کشف آثاری از ادوار پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی در تپه بتکی الشتر گفت: وجود استقرارهای معاصر بر روی محوطه‌ها، کاوش‌ها و خاکبرداری غیر مجاز از جمله مهم‌ترین تهدید‌هایی هستند که محوطه‌های باستانی با آن روبرو بوده و حتی در مواردی  باعث از بین رفتن تمامی محوطه می‌شوند.

او در ادامه گفت: با توجه به این موضوع و برای پیشگیری از آسیب‌ها، شناسایی و حفظ این آثار، مجلس شورای ملی مصوبه‌ای در تاریخ ۱۲ آبان ماه ۱۳۰۹ اعلام کرد که هرگونه دخل و تصرف در آثار باستانی که تا پایان دوره زندیه در ایران شکل گرفته، جرم محسوب شده و مراجع ذی‌صلاح موظف به شناسایی و حفظ این آثار هستند.

حیدری افزود: همچنین بر اساس اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور در سال ۱۳۶۶، این سازمان موظف به تعیین حریم بناها، مجموعه‌ها، محوطه‌ها و تپه‌های باستانی شده که در پی این نیازمندی‌ها و قوانین، تعیین عرصه و حریم تپه‌ باستانی بتکی ضروری به نظر رسید.

او با اشاره به قرارگیری تپه بتکی در روستایی به همین نام در شمال غرب دشت سرسبز الشتر گفت: بررسی‌های انجام شده در این تپه باستانی آثاری از ادوار پیش از تاریخ (دوره‌های مس و سنگ، مفرغ و آهن)، تاریخی و اسلامی نشان داد.

حیدری با اشاره به غنای فرهنگی این تپه باستانی  از حفر ۱۷ گمانه در جهت های مختلف تپه طی ۲۰ روز کاوش در آن خبر داد و گفت: از این تعداد، ۴ گمانه دارای آثار فرهنگی بوده و ۱۳ گمانه بدون مشاهده آثار معماری و فرهنگی مشخصی تا خاک بکر ادامه یافته است.

او با بیان این نکته که مواد فرهنگی به دست آمده طی انجام این پروژه عمدتا مواد سفالی بود، گفت: در ۴ گمانه دارای آثار، عمدتا مواد سفالی، آجر و در یک گمانه پی سنگی از دیوار یا یک گور باستانی به دست آمد.

مجوز پروژه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه بتکی الشتر  توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز