خبرگزاری کار ایران

شناسایی ۱۵۰ محوطه تاریخی در خرامه فارس

asdasd
کد خبر : ۶۷۵۵۴۶

در فصل اول بررسی باستان­شناختی شهرستان خرامه استان فارس ۱۵۰ محوطه از دوره­ ایلام جدید تا قرون متأخر اسلامی شناسایی شد.

به گزارش ایلنا، فرشاد میری (سرپرست بررسی بررسی باستان­شناختی شهرستان خرامه در استان فارس) با اعلام خبر شناسایی ۱۵۰ محوطه تاریخی در این منطقه گفت: مساحت عمده شهرستان خرامه شامل دو دشت کربال و خرامه است و این ناحیه از منظر تقسیم­بندی جغرافیای طبیعی، در محدوده­ی انتهایی حوضه رود کر قرار می­‌گیرد.

او با بیان این نکته که این بررسی به روش پیمایشی فشرده و با تمرکز بر نواحی مجاور رود کر انجام شد، گفت: هدف از انجام این بررسی، تهیه نقشه­ باستان­شناختی منطقه و برآورد پتانسیل سکونتگاهی آن طی ادوار مختلف بود که در نتیجه آن ۱۵۰ محوطه از دوره­ ایلام جدید تا قرون متأخر اسلامی شناسایی شد.

او افزود: این محوطه‌­ها به گروه­‌هایی از جمله تپه، چارتاقی، کاروانسرا، بند، قنات، قبرستان، آسیاب، حمام و قلعه تقسیم می­‌شوند و از این میان یک محوطه متعلق به دوره­ ایلام جدید، ۶ محوطه دوره­ هخامنشی و مابقی محوطه‌­ها دارای شواهدی استقراری از دوره­ ساسانی و اسلامی هستند.

میری گفت: افزایش بی شمار سکونتگاه‌­های دوره­ ساسانی و اسلامی نسبت به ادوار ماقبل خود به احتمال زیاد در ارتباط با سیستم‌­های آبیاری کشاورزی از جمله ایجاد بندهای مختلف بر روی رودخانه­ کر است.

مجوز بررسی باستان­شناختی شهرستان خرامه توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز