خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری نمایشگاه باستان‌شناسی و هنر سرزمین هلند در ایران مطرح شد:

۷۲۰ میلیون تومان درآمد حاصل از فروش بلیت موزه لوور به خزانه واریز شد/۱۰۰ هزار نفر از نمایشگاه ایران در هلند بازدید کردند+عکس

asdasd
کد خبر : ۶۷۵۲۵۸

رئیس موزه ملی ایران در خصوص درآمدهای حاصل از فروش بلیت موزه لوور که در ایران برگزار شد، گفت: ۷۲۰ میلیون تومان بلیت فروختیم که همه‌ی این رقم به خزانه دولت واریز شد. بانک آینده یک و نیم میلیارد به تجهیزات موزه ملی از ویترین گرفته تا زیرساخت‌ها مانند نور کمک کرد و احتمالاً در بخش‌های مالیاتی مشمول عفو خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری نمایشگاهی از آثار باستان‌شناسی و هنر سرزمین هلند به روایت موزه درنتس، صبح امروز با حضور کارلوس بیل (معاون استاندار درنت و عضو هیات امنای موزه درنتس)، هارولد روی توپال (رئیس موزه درنتس)، محمدحسن طالبیان‌ (معاون میراث فرهنگی کشور)، جبرئیل نوکنده (رئیس موزه ملی ایران) و محمدرضا کارگر (مدیرکل موزه‌های کشور) برگزار شد.

رئیس موزه ملی با بیان آنکه نمایشگاه باستان‌شناسی و هنر سرزمین هلند در ایران به دنبال برگزاری نمایشگاه ایران مهد تمدن در هلند برگزار می‌شود، گفت: موزه ملی ایران در ابتدای امر ۱۹۶ اثر را در موزه درنتس به نمایش گذاشت و طی برگزاری این نمایشگاه طرف مقابل نیز آثاری نیز از تمدن باستانی و هنر خود را در موزه ملی ایران به نمایش گذاشت.

جبرئیل نوکنده با اشاره به اینکه ایران مهد تمدن از ۲۷ خرداد در موزه درنتس برپا شده است، گفت: اینکه کمتر از چهار ماه شاهد برگزاری نمایشگاه آثار هلند در ایران هستیم، نشان می‌دهد که دو موزه اراده خاصی برای برگزاری این نمایشگاه داشتند. نمایشگاه آثار باستانی و هنر سرزمین هلند از سه بخش باستان‌شناسی، سفال قرن ۱۹ و گالری‌های نقاشی قرن ۱۹ تشکیل شده است که قدیمی‌ترین آثار این نمایشگاه متعلق به ۵۰ هزار سال پیش و شامل تبردستی‌های دوره پارینه‌سنگی می‌شود. در نمایشگاه حاضر بیش از ۱۰۳ اثر از ۵۰ هزار سال پیش تا سال ۸۰۰ میلادی به نمایش گذاشته شده است.

به گفته وی، این نمایشگاه دارای کاتالوگ دو زبانه است و به زودی سامانه راهنمای شنیداری این موزه نیز راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: ورودی این نمایشگاه ۵ هزار تومان است که دوشنبه‌ها تعطیل است و ساعت کار این نمایشگاه از ۹ تا ۱۷ است.

رئیس موزه ملی ایران گفت: هزینه برگزاری، بیمه، حمل و نقل، عکاسی از اشیا توسط موزه درنتس پرداخت شد. در این میان هزینه حمل از فرودگاه امام تا موزه ملی و هزینه معماری داخلی و ساخت ویترین؛ برعهده موزه ملی ایران است.

وی در خصوص درآمدهای حاصله از فروش بلیت موزه لوور که در ایران برگزار شده است، گفت: ۷۲۰ میلیون تومان بلیط فروختیم که همه‌ی این رقم به خزانه دولت واریز شد. بانک آینده یک و نیم میلیارد به تجهیزات موزه ملی از ویترین گرفته تا زیرساخت‌ها مانند نور کمک کرد و احتمالاً در بخش‌های مالیاتی مشمول عفو خواهد شد.

نوکنده خاطرنشان کرد: برخی از ما می‌پرسند چرا نمایشگاه‌هایی از آثار ایران در خارج از کشور برگزار می‌کنید، جا دارد که بگویم این روزها هر روز به طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ بازدیدکننده هلندی از موزه ملی ایران دیدن می‌کنند که یکی از دلایل آن دیدن آثار موزه ملی ایران در هلند است که آنها را برای سفر به ایران مشتاق کرده است.

هاریودروی توپال (رئیس موزه درنتس) نیز با اشاره به آنکه سومین بار است به تهران می‌آید، گفت: نمایشگاهی از فرهنگ موزه ایران اکنون در هلند در حال برگزاری است که تجربه بسیار خوبی بود و صددرصد موفقیت‌آمیز عمل کرد.

او در ادامه به دلیل اینکه نسخه اول کاتالوگ نمایشگاه ایران به زبان عربی منتشرشده بود؛ عذرخواهی کرد و گفت: نسخه دوم و سوم این کاتالوگ به زبان فارسی منتشر شد.

توپان ادامه داد: این کلکسیونی که اکنون در موزه ایران از هلند به نمایش گذاشته شده، جزو مهم‌ترین اقلام تاریخ باستان‌شناسی هلند است که در تهران به نمایش درمی‌آید.

به گفته او، زمانی که تنش‌های سیاسی به اوج خود رسیده با تاکید بر فرهنگ می‌توان به وحدت و همسویی ملت‌ها منتهی شد. این اولین بار نیست که موزه درنتس چنین نمایشگاهی را در سایر کشورها برگزار می‌کند چنانچه در چین نیز چنین نمایشگاهی برگزار کردیم.

توپال ادامه داد: تاکنون ۸ هزار نفر از نمایشگاه ایران مهد تمدن در درنتس بازدید کرده‌اند و امیدواریم تا پایان برگزاری این نمایشگاه تعداد آن به ۱۰۰ هزار نفر برسد. در این میان ۹۹ درصد بازدیدکنندگان هلندی بودند که از میان آنها ۷۰ درصدشان از مناطق غربی هلند مانند آمستردام بودند و یک درصد آنها غیرهلندی و از میان ایرانی‌هایی هستد که در اروپا زندگی می‌کنند.

او ادامه داد: حدود ۲۰۰ هزار نفر در سال از موزه درنتس بازدید می‌کنند که نیمی از آنها از نمایشگاه ایران در این موزه بازدید داشتند.

توپال خاطرنشان کرد: تاکنون نمایشگاه‌هایی از اردن، بیت‌المقدس، کردستان و... در درنتس برگزار شده است و از آنجا که این موزه هیات امنایی اداره می‌شود، ۴بار در سال جلسه تشکیل می‌دهد و از سوبسیت‌ها و یارانه‌های دولتی بهره‌مند می‌شود. حتی نیمی از بودجه این موزه توسط دولت تامین می‌شود. چنانچه طی سال گذشته حدود ۵ میلیون یورو برای توسعه و مرمت موزه کمک شد.

توپال در خصوص چگونگی علاقه‌مند  شدنش برای برگزاری نمایشگاه دو سویه بین موزه ملی ایران و موزه درنتس گفت: حدود دو سال پیش در آلمان بود که از نمایشگاه موزه ملی ایران بازدید کردم و تحت تاثیر قرار گرفتم و دیدم ما نیز می‌توانیم چنین نمایشگاهی در کشور خود داشته باشیم. از این رو درخواست برگزاری این نمایشگاه را دادم.

محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی کشور) نیز در ادامه این نشست به این نکته اشاره کرد که حدود یک سال پیش بود که پیشنهاد برگزاری نمایشگاهی دوسویه از سوی موزه درنتس به موزه ایران داده شد و از ابتدا نیز تاکید بر آن بود که حتماً این نمایشگاه متقابل باشد.

وی افزود: در گذشته نمایشگاه‌های ما معمولاً یک طرفه برگزار می‌شد اما چندی است با برگزاری نمایشگاه‌های دوطرفه روبرو هستیم. این نمایشگاه‌ها از پیکره‌هایی برای صلح که شامل تندیس‌های پنه لپمه می‌شد، گرفته تا نمایشگاه ایران و ارمنستان و موزه لور همه دوسویه بودند.

طالبیان خاطرنشان کرد: معتقد هستیم دیپلماسی فرهنگی می‌تواند از هر دیپلماسی موفق‌تر عمل کند و زمینه‌های صلح را بین کشورها به وجود آورد. طی این سال‌ها شاهد آن بودیم که همکاران ما در موزه ملی هر بار تجربه‌شان بیشتر از گذشته می‌شد و حرفه‌ای‌تر عمل می‌کردند. چنانکه امروز دست‌اندرکاران جهانی از کار حرفه‌ای موزه ملی در برگزاری نمایشگاه‌ها اظهار رضایت می‌کنند.

معاون میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تمام موزه‌های ما حتی موزه‌های خصوصی و مجموعه‌داران بتوانند با چنین رویکردی با دنیا تعامل برقرار کنند و همکاری داشته باشند. تجربه‌ای که اتفاق افتاد، متفاوت است و نمایشگاهی که موزه درنتس برگزار کرد، توانست روح فرهنگ ایران را به نمایش بگذارد. بازار ایرانی، فرش و معماری ایرانی در آن نمایشگاه تجلی یافت و تمدن ایران به نمایش درآمد.

وی ادامه داد: نمایشگاه امروز که دربردارنده آثار موزه درنتس هلند است نیز از آن نظر اهمیت دارد که در آن با فرهنگ اروپا به ویژه هلند آشنا می‌شویم و افرادی که با فرهنگ و تمدن آن آشنایی ندارند، می‌توانند با دیدن آثاری مانند مومیایی، تابلوهای نقاشی و سفال و سرامیک به هنر این کشور پی ببرند. حتی در  میان این آثار اثری به نمایش گذاشته شده که به تازگی خریداری شده و برای اولین بار است که به نمایش گذاشته می‌شود.

معاون میراث فرهنگی کشور تاکید کرد: امروزه در شرایطی هستیم که بسیاری از موزه‌ها علاقه‌مندند موزه دائمی در کشور ما برگزار کنند از این رو درصدد توسعه موزه ملی و میدان مشق هستیم. این علاقه نشان می‌دهد که موفقیت ما در حوزه دیپلماسی فرهنگی نسبت به سایر حوزه‌ها بیشتر بوده است.

کارلوس بیل (معاون استاندار درنت و عضو هیات امنای موزه درنتس چفت) با اشاره به آنکه معرفی شهر و استان کشور هلند گاهی در برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی محقق می‌شود، گفت: باور داریم که آزادی موزه‌ها نیاز است تا بتوانیم پروژه‌های خود را پیش ببریم و این مایه خرسندی است که توانستیم این فرصت را ایجاد کنیم که موزه خود را در مهد تمدن در ایران به نمایش بگذاریم.

او ادامه داد: مایه افتخار است که موزه ملی ایران با موزه درنتس همکاری می‌کند. وقتی این بحث مطرح شد که با هیات موزه همراه باشم برای آمدن به ایران بی‌درنگ این دعوت را پذیرفتم.

به گفته او، تابلوهای نقاشی که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده‌است، در تملک دولت هستند اما در موزه نگهداری می‌شوند.

او خاطرنشان کرد: سیاست؛ پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و ما یک استان کوچک هستیم و درگیر مسائلی از این دست نمی‌شویم. اگر سیاست نتوانست موفق عمل کند شاید فرهنگ بتواند در این زمینه موفق باشد.

محمدرضا کارگر (مدیرکل موزه‌های کشور) با اشاره به آنکه یک اتفاق فرهنگی می‌تواند انعکاس خوبی در رسانه‌ها داشته باشد، گفت: در خصوص برگزاری موزه لور در ایران شاهد صف‌های طویلی بودیم که بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان تشکیل دادند. برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست می‌تواند علاقه‌مندان حتی گردشگران خارجی را نیز جذب کند. در خصوص نمایشگاه آثار هلند نیز چنین برنامه‌ای را مدنظر داریم و بازدید از این نمایشگاه و موزه ملی در برنامه تورهای خارجی گنجانده شده است.

نمایشگاه آثار باستانی و هنر سرزمین هلند به روایت موزه درنتس از ۱۰ مهر تا ۱۷ فروردین میزان علاقه‌مندان خواهد بود.

۷۲۰ میلیون تومان درآمد حاصل از فروش بلیت موزه لوور به خزانه واریز شد/۱۰۰ هزار نفر از نمایشگاه ایران در هلند بازدید کردند+عکس

۷۲۰ میلیون تومان درآمد حاصل از فروش بلیت موزه لوور به خزانه واریز شد/۱۰۰ هزار نفر از نمایشگاه ایران در هلند بازدید کردند+عکس

۷۲۰ میلیون تومان درآمد حاصل از فروش بلیت موزه لوور به خزانه واریز شد/۱۰۰ هزار نفر از نمایشگاه ایران در هلند بازدید کردند+عکس

۷۲۰ میلیون تومان درآمد حاصل از فروش بلیت موزه لوور به خزانه واریز شد/۱۰۰ هزار نفر از نمایشگاه ایران در هلند بازدید کردند+عکس

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز