خبرگزاری کار ایران

در مراسم روز گردشگری گروه هتل‌های کوثر مطرح شد:

یک سفر هفت روزه به ترکیه ارزان تر از دو روز اقامت در مشهد

asdasd
کد خبر : ۶۷۳۶۷۰

مدیرعامل سازمان کوثر می‌گوید: در نقاط مختلف دنیا دولت برای جذب گردشگر تسهیلات زیادی ارائه می‌دهد ولی در ایران علاوه بر وجود نداشتن چنین موضوعاتی؛ ارگان‌های دیگری همچون آموزش پرورش نیز اجازه دخالت را به خود داده و به این صورت مشکلات بیشتری را برای گردشگری ایجاد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم روز گردشگری گروه هتل‌های کوثر با حضور علی‌عباس کمری (مدیر عامل سازمان کوثر) صبح امروز در سازمان فرهنگی سیاحتی کوثر برگزار شد.

عباس کمری در ابتدای این مراسم گفت: سازمان فرهنگی – سیاحتی کوثر از سال ۷۴ به طور رسمی فعالیت خود را در صنعت گردشگری آغاز کرده و در یک سالی که مدیریت این مجموعه برعهده بنده بوده، سعی کردیم علاوه بر ارائه خدمات به جامعه هدف خود که خانواده شهدا و ایثارگران هستند؛ خدمات شایسته‌ای را نیز به گردشگران دیگر نیز ارائه دهیم و طبق همین سیاست در سال گذشته ۶۲ هزار و ۷۵۰ نفر از خانواده ایثارگران از خدمات اقامتی ما استفاده کردند که هزینه‌ای نزدیک به شش میلیارد تومان را رقم زده است.

وی افزود: همچنین از ۳۱ شهریور سال گذشته تا ۳۱ شهریور امسال ما میزبان ۲۳۳ هزار و ۴۴۲ نفر مهمان داخلی و ۲۷ هزار و ۷۳۶ نفر مهمان خارجی بودیم که به‌رغم تمام مشکلات سطح اشغالی نزدیک به ۴۷ درصد برایمان به ارمغان داشته است. همچنین در سال گذشته در بخش اقامتی نزدیک به ۲۳.۵ میلیارد درآمدزایی داشتیم و این میزان در سال ۹۷ که تاکنون شش ماه از آن گذشته است به ۲۵.۲ میلیارد تومان رسیده که نشان از رشد درآمدی ما دارد.

کمری ادامه داد: برای اینکه اوقاتی خوشی را برای مسافران فراهم کنیم؛ در مدت یکساله تمام تلاش خود را در جهت بهسازی هتل‌ها به‌کار بستیم. به علاوه این موضوع یکی از پروژه‌های مهم ما که از سال گذشته آغاز شده، ایجاد هتل پنج ستاره امام رضا در مشهد بوده است که اگر مسئله‌ای پیش نیاید قرار است در ۱۱ طبقه و ۲۰۰ اتاق امسال آن را به بهره‌برداری برسانیم. با ایجاد این هتل، یک هتل پنج ستاره به ۳۵ هتل پنج ستاره کشور اضافه می‌شود و قطعا مشکل اقامت ایثارگران درمشهد را تاحدی زیادی برطرف می‌کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: امروز صنعت گردشگری نقش بسزایی در کاهش فقر در جامعه دارد و این صنعت به صورت توقف‌ناپذیر نشان داده که قدرتش از بسیاری از صنایع دیگر بیشتر است چرا که به جهت ارتباطی با حوزه‌های مختلف از جمله صنعت حمل و نقل، صنایع غذایی، محیط زیست و ... ارتباط داشته و سبب رونق بخشیدن صنایع مختلف می‌شود.

مدیرعامل مجموعه هتل‌های کوثر در ادامه افزود: در سال ۱۹۵۰ میزان گردشگران ۲۵ میلیون نفر بوده که دو میلیارد دلار درآمد زایی داشتند، اما این تعداد گردشگران در سال ۲۰۱۶ به یک میلیارد و ۲۳۵ میلیون رسیده که درآمدی معادل با یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون دلار به‌ارمغان داشته که نشان از گسترش و پولساز بودن این صنعت دارد.

وی افزود: به علاوه این موضوع صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۶ در تامین تولید ناخالص داخلی جهان دو درصد پیشرفت داشته و ۱۰ درصد از کل تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد. همچنین ۶.۶ درصد از صادرات کل جهان به این صنعت اختصاص دارد اما ایران به رغم غنا، تنوع فرهنگی و همچنین جاذبه‌های طبیعی جایگاه و سهم مناسبی را به خود اختصاص نداده است. در صورتی که فرهنگی‌ترین بخش اقتصاد صنعت گردشگری است در ایران توجه چندانی به آن نشده و خیلی از زیرساخت‌های فرهنگی ما برای این صنعت آماده نیست.

کمری ادامه داد: با همه این تفاسیر برای صنعت گردشگری ۱۰ میلیارد دلار در تولید ناخالص داخلی ایران پیش بینی شده  که می‌تواند ۲.۲ درصد از اشتغال کشور را  تشکیل دهد. اما با وجود تمام این پیش‌بینی‌ها؛ هنوز نتوانستیم بیش از ۶.۵ میلیون گردشگر را برای آمدن به کشور خود راغب کنیم و با رقم 20 میلیون گردشگر پیش‌بینی شده فاصله زیادی داریم و در بین کشورهای دنیا رتبه ۱۱۷ دنیا هستیم. در صورتی که از لحاظ امکانات گردشگری جز ۱۰ کشور اول بوده که برای رفع این فاصله نیاز به ایجاد برنامه‌های زیرساختی است.

وی در ادامه برخی از موانع پیشرفت صنعت گردشگری گفت: نداشتن برنامه استراتژیک و مشخص نبودن هدف و سیاست‌های درست به عنوان مثال عدم توسعه سواحل متعدد در ایران که همان توسعه نیافتگی است. به علاوه این موضوع در ا کثر کشورهای دنیا وزارتخانه گردشگری وجود دارد که هنوز در کشور ما ایجاد نشده است. همچنین تبلیغات منفی که دشمنان ایران روز به روز بر علیه ما انجام می‌دهند. فقدان نیروی تخصصی و کارآزموده در دفاتر گردشگری کشور و همین طور عدم مشارکت بخش خصوصی در این صنعت که باید وضعیتی را برای آنها ایجاد کنیم تا بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری پیش‌قدم شود.

وی افزود: ناهماهنگی بین سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی که همچنان وجود دارد که باید به یک تصمیم‌گیری واحد برای همه آنها وجود داشته باشد به علاوه این موضوع نبود امکانات اولیه همانند اقامتگاه‌های مناسب در جاده‌های بین شهری است و یا نبود یک دکه اطلاعات در شهرها که به زبان‌های مختلف آگاه باشد و بتواند گردشگران را راهنمایی کند. به‌علاوه این موضوعات نداشتن یک شبکه ماهواره‌ای به شدت مورد نیاز بوده که در حال حاضر وجود ندارد و همین طور حضور در نمایشگاه‌های بین المللی که بتواند کشور ما را بیش از پیش معرفی کند.

کمری در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: یکی از مهمترین بخش‌های این صنعت هتلداری است که با مشکلات زیادی مواجه است. ۳۵ درصد کل درآمد هتل‌ها هر ساله باید بابت مالیات به دولت داده شود به‌علاوه این موضوع شهرداری‌ها و بخش‌های دولتی دیگر نیز از هتل‌ها انتظاراتی دارند و در عین حال هیچ بسته‌ حمایتی از دولت به هتل‌ها ارائه نمی‌شود. در صورتی که در خارج از کشور بسته‌های حمایتی متنوعی ایجاد شده که باعث آمدن گردشگران به آن کشور می‌شود چراکه حضور هر گردشگر در یک کشور برای هفت نفر ایجاد شغل کرده و به شدت مهم است. دولت‌ها برای جذب گردشگران تسهیلات ارائه می‌دهند.

وی افزود: هتل‌ها با مشکللات متعددی مواجه هستند ولی علاوه‌براینکه برای حل آنها کاری انجام نمی‌دهند؛ اقدامات دیگری هم انجام می‌شود که به مشکلات آنها اضافه می‌کند. به‌عنوان مثال بحث ساخت زائرسراها، اقامتگاه‌ها و خانه مسافرها را پیش کشیدند که مشکل بزرگ دیگری است. ما مخالف ساخت این اماکن نیستیم ولی در صورتی که به صورت قانونی و از راهش شکل بگیرد و همان قوانینی که برای هتل‌ها وجود دارد را برای آنها نیز منظور کنند چرا که همین موضوعات است که سبب ناامنی شده و امنیت مسافران را به خطر می‌اندازد.

وی با بیان اینکه بهترین راهکار برای کمک به این هتل‌ها اجرا کردن قانون ماده ۱۰۰ برنامه ششم توسعه است، گفت: ما هنوز در تقویم گردشگری تعریف درستی از سفر نداریم و فکر می‌کنیم که هر تعطیلی که شد باید به سفر برویم. ولی این موضوع به هیچ وجه درست نیست چرا که بدون برنامه‌ریزی بوده و سبب عدم لذت افراد می‌شود.

کمری افزود: در کشور ترکیه دولت حتی هزینه اقامت گردشگران را می‌دهد و هنوز هزینه یک سفر هفت روزه به ترکیه کمتر از یک سفر دو روزه به مشهد تمام می‌شود. ما سعی کردیم با تقویت امکانات سیاحتی خود در سازمان علاوه بر اینکه توجه ویژه جامعه هدف‌مان را جلب کنیم توجه افراد دیگر را نیز به اقامت در هتل‌ها و سپری کردن اوقات خوش جلب کنیم و سعی کردیم سازمان را از تک محصولی بودن خارج کنیم و فقط اقامت نفروشیم و به همین ترتیب در مساله برگزاری تورها با دفاتر همکاری انجام شده تا در قدم اول فعالیت‌های سازمان را هر چه بیشتر توسعه دهیم.

وی ادامه داد: با توجه به اقداماتی که برنامه‌ریزی کردیم که از جمله می‌توان به آموزش کارکنان ، تجهیز هتل‌ها و همانطور ساخت هتل‌های تازه اشاره کرد، پیش بینی این است که در سال ۱۴۰۴ رتبه اول را در بین هتل‌های کشور کسب کنیم. باید برنامه‌ریزی صورت گیرد که هر کسی می‌خواهد به ایران بیاید هتل او مشخص بوده و تمام مسائل پیش‌بینی شود ولی در حال حاضر هیچ چیز مشخص نیست چراکه برای این کار نیاز به تسهیلاتی است که باید به هتل‌ها داده شود که تاکنون این موضوع انجام نشده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: اگر خانه مسافرها دست سازمان گردشگری کشور باشند مساله‌ای نیست ولی وقتی آموزش و پرورش اقدام به این کار می‌کند یک جور دخالت در کار دیگران می‌کند و علاوه بر این موضوع سفر نیز به کام افرادی که در کلاس درس و روی موزائیک می‌خوابند تلخ می‌شود و شاید خیلی از تصادفات جاده‌ای به‌دلیل همین موضوعات باشد.

کمری در پایان گفت: در حوزه گردشگری برنامه‌هایی داریم که در صورتی که از ما بخواهند ارائه می‌دهیم این برنامه‌ها شامل دو طرح در بوم‌گردی و گردشگری سلامت در دو شهر شمالی رامسر و بندرانزلی است که دو طرح ملی بوده و نیاز به تسهیلات مالی دارد. امیدواریم روزی برسد که ما هم بتوانیم امکاناتی فراهم کنیم تا جوانان به جای اینکه جذب فرهنگ کشورهای دیگر شوند جذب فرهنگ‌ها و جاذبه‌های بی‌نظیر و متعدد خودمان شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز