خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد مطرح کرد:

دفاع مقدس برای تاریخ ما ایرانیان و سرزمین ما لیله‌القدر است

asdasd
کد خبر : ۶۷۱۹۱۸

مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس با حضور صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مسئولان در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) با عرض تسلیت به مناسبت ایام محرم و حادثه تروریستی اهواز در ابتدای این مراسم گفت: دفاع مقدس برای تاریخ ما ایرانیان و سرزمین ما لیله القدر است. اگر لیله القدر شبی که در آن ملائک نازل و از هزار ماه بافضیلت برتر است. هشت سال دفاع مقدس نیز برای تاریخ ایران زمین چنین جایگاهی دارد و این موضوع بزرگ‌نمایی نبوده و نیست چراکه اگر حداقل به تاریخ 200 سال گذشته ایران نگاهی بیندازیم حافظه تاریخی ما اصولا حافظ شکست است.

وی افزود: چه در اواخر دوره صفویه و چه در دوره قاجار، کشور ما دارای یک فضای تزلزل و بی‌اعتمادی ملی است اما هشت سال دفاع مقدس این حافظه را تغییر داده است چراکه ما در جنگی قرار گرفتیم که دو امپراطوری شرق و غرب در آن به ما حمله می‌کردند و اهداف تجزیه ایران را داشتند اما با وجود این ائتلاف جهانی باز هم کشور ما ایران از این جنگ سربلند بیرون آمد و یک وجب از خاک خود را نیز از دست داد و به این صورت حافظه تاریخی ما تغییر پیدا کرد. یعنی حافظه هشت سال مقاومت اما تسلیم نشدن.

وی در ادامه افزود: به علاوه این موضوع دفاع مقدس به جامعه ایرانی یک روحیه ملی داد چراکه یکی از ویژگی‌های تاریخی و ملی ایران وجود تنوع اقوام است و اصولا وحدت ما را نیز زبان فارسی و مواردی از این دست جمع می‌کرد. اما در دوره دفاع مقدس یک حلقه دیگر به حلقه وحدت ملی ما اضافه شد و آن این بود که تمام اقوام ایرانی در کنار هم جنگیدند و به همین دلیل در حال حاضر حس می‌کنم که در وحدت ملی کشورشان سهم داشته و در آ‌ن مشترک هستند. این موضوع به وحدت اقوام ما به شدت کمک کرده در ادامه نیز کمک می‌کند.

وی ادامه داد: این هشت سال بسیار زیاد به کمک انسجام ملی ما آمده و پشتوانه وحدت ملی ما خواهد بود ما در هیچ دوره تاریخی این وسعت از اقوام مختلف که در کنار هم برای دفاع از ایران بجنگند را نداشتیم و در هیچ موقع از تاریخ ایران این اقوام نتوانستیم با این وسعت در کنار هم قرار بگیریم و این موضوع در هشت سال دفاع مقدس اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: علاوه بر همه این موضوعات این هشت سال الگوسازی را در جامعه ما ایجاد کرده است که همه قشرهای مختلف می‌توانند از آن استفاده کنند و بهره ببرند چراکه در این هشت سال گستردگی انسانی و حضور ایرانیان خاص و متفاوت است و از لحاظ جنسیتی، سنی، اقوام، مذهب، طبقات اجتماعی، گروه‌های مختلف اجتماعی، مشاغل مختلف و ... در آن حضور داشتند که این حضور آنقدر متنوع است که در حال حاضر برای هر فردی در جامعه می‌تواند الگوهای متعددی وجود داشته باشد و این فرصتی است که دفاع مقدس به ما داده است.

وی در ادامه گفت: بلاتشبیه و با یک فاصله زیاد ما می‌توانیم هشت سال دفاع مقدس را با قیام عاشورا مقایسه کنیم چراکه وقتی به واقعه عاشورا نگاه می‌کنیم در آن نیز همه قشری حضور دارند که در قالب‌های مختلف می‌توانند الگوسازی کنند که ما این موضوع را در دفاع مقدس هم می‌توانیم ببینیم در نهایت باید بگویم این هشت سال یک اقیانوس وسیع است که همه می‌توانند از آن بهره‌ ببرند.

وی در پایان گفت: به همه این موضوعات باز هم می‌توان اضافه کرد و از آن بهره جست ولی در کل باید بگوییم این دوران لیله القدر کشور ما است که در تقدیر ما رخ داده و همین موضوع برای مهم بوده است و باید این ذخیره را حفظ، فناوری و از آن استفاده کرد تا بتوانیم ایران زمین را به عنوان پایگاه تشیع به همگان نشان دهیم.

در ادامه این مراسم از هنرمندان در بخش‌های مختلف تقدیر به عمل آمد که ازجمله آنها می‌توان به انسیه شاه‌حسینی (فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان حوزه دفاع مقدس) جمشید جم (صدای ماندگار) سیاوش طهمورث (بازیگر) کمال‌الدین شاهرخ (مدرس و عکاس دوران دفاع مقدس) نصراله قادری (کارگردان، بازیگر تئاتر) علی سلیمانی (بازیگر) داود نیک‌نام (مسئول انجمن خوشنویسی کشور) مجید فدائی‌منش (مدرس خوشنویسی) محمدمهدی صیاد (شاعر) و رحیم مختومی (مدرس، نویسنده و پژوهشگر ادبیات دفاع مقدس) اشاره کرد.

پخش کلیپ، اجرای نوحه‌خوانی، تئاتر از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز