خبرگزاری کار ایران

کشف خطوط و آجر نبشته‌ای مزین با نام خدا به زبان عیلامی

asdasd
کد خبر : ۶۷۱۴۸۹

بعد از کشف خطوط و آجر نبشته‌ای مزین با نام خدا به زبان عیلامی، فصل هشتم کاوش‌های باستان شناسی تل آجری در مرودشت استان فارس توسط باستان شناسان ایرانی و ایتالیایی آغاز شد.

به گزارش ایلنا، علیرضا عسگری چاوردی (سرپرست فصل هشتم کاوش‌های باستان شناسی تل آجری) با اعلام  خبر آغاز فصل هشتم کاوش در این منطقه گفت: در این فصل در کنار کاوش، ساماندهی محوطه تل آجری نیز در دستور کار قرار خواهد داشت.

او در ادامه به با اشاره به کشف سکوهای نشیمن در اتاق مرکزی راهروی دروازه همراه با تزیین گل‌های لوتوس و شناسایی دیوار الحاقی واقع در شمال شرقی بنا در فصل گذشته کاوش گفت: نتایج فصل هفتم کاوش نشان داد که طرح و پلان دروازه مکشوفه درست بر اساس پلان دروازه ایشتار بابل طراحی و ایجاد شده است.

این باستان شناس اظهار داشت: کشف خطوط و آجر نبشته‌ای مزین با نام خدا به زبان عیلامی از دیگر دستاوردهای فصل هفتم کاوش بود.

او افزود: همچنین بر اساس لایه نگاری دقیق ٥ مرحله سکونت از زمان ساخت دروازه در آغاز دوره هخامنشی تا ترک محوطه در همین دوره و وقوع زلزله و سرانجام ترک،تخریب و به غارت رفتن آجرهای بنا و سکونت موقت دوره‌های میانه اسلامی در گمانه‌های کاوش فصل هفتم شناسایی و مطالعه شد.

عسگری تصریح کرد: بنای مکشوفه دروازه واقع در محدوده فیروزی شهر پارسه ازجمله مهمترین دستاوردهای پژوهشی میراث فرهنگی در دهه‌های اخیر است که با نظارت و پشتیبانی پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری و با همکاری دانشگاه شیراز، دانشگاه بولونیا ایتالیا و پایگاه میراث جهانی تخت جمشید میسر می‌شود.

فصل هشتم کاوش‌های باستان شناسی در محوطه تل آجری پارسه تخت جمشید با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز