خبرگزاری کار ایران

احیای روضه‌خوانی در ابرکوه

asdasd
کد خبر : ۶۶۹۶۷۸

احیای روضه‌خوانی سنتی بافت تاریخی ابرکوه یکی از ویژه برنامه‌هایی است که به همت مدیریت مجموعه در خانه تاریخی موسوی واقع در مجموعه ابرکوه برگزار شد.

به گزارش ایلنا، آخرین رویداد فرهنگی صندوق احیای در شش ماه اول سال با محوریت ماه محرم و ایام سوگواری امام حسین(ع) در مجموعه‌ ابرکوه یزد در حال برگزاری است.

این رویداد فرهنگی تا ۲۹ شهریور ماه همزمان با ایام ماه محرم با مشارکت و مدیریت سرمایه گذار بخش خصوصی و با حضور مسئولان و مردم در مجموعه‌ ابرکوه یزد از بناهای واگذار شده صندوق احیاء برگزار می‌شود.

در طول مدت این رویداد فرهنگی، احیای روضه خوانی سنتی بافت تاریخی ابرکوه یکی از ویژه برنامه‌هایی بود که به همت مدیریت مجموعه در خانه تاریخی موسوی واقع در مجموعه ابرکوه با سخنرانی علمای برجسته ازجمله آیتا... ابوالقاسم علیدوست؛ استاد حوزه، نویسنده و محقق اسلامی به مدت ۳ روز با حضور سیدابراهیم حسینی؛ امام جمعه، محمد کاظمی نسب؛ فرماندار و سایر مسئولان شهرستان ابرکوه برگزار شد.

در این مراسم روضه‌خوانی که به ‌منظور احیای آیین‌ها و سنت‌های عزاداری گذشته، فعال و پویا کردن بافت تاریخی و توسعه گردشگری برگزار شد، سنت‌های روضه‌خوانی قدیم اجرا شد.

همچنین همزمان با ششمین روز از ماه محرم و به همت انجمن عکس و فیلم کانون بسیج هنرمندان ابرکوه، نمایشگاه عکس عاشورایی با حضور مسئولان ارشد شهرستان در خانه تاریخی آقازاده ابرکوه افتتاح شد.

مجموعه خانه‌های تاریخی ابرکوه یزد که با همت بهره‌بردار بخش خصوصی و تحت نظارت صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی مرمت شده و هم اکنون در حال بهره‌برداری است. این مجموعه تاریخی به عنوان یک مرکز برگزاری رویدادهای فرهنگی در شهرستان ابرکوه فعال است و تاکنون برنامه‌های مختلفی را ازجمله اولین رویداد فرهنگی صندوق احیاء با رویکرد ویژه به هنر، فرهنگ و تاریخ کشورمان برگزار کرده است که برگزاری این چنین برنامه‌هایی می‌تواند نقطه عطف دیگری در فعالیت‌های این بنای تاریخی باشد.

مجموعه خانه‌های تاریخی ابرکوه با قدمت مربوط به دوره قاجار با وسعت ۵ هزار مترمربع شامل پنج خانه با نام‌های آقازاده، خانه موسوی، خانه حسینی دوست، خانه سید علی آقا و خانه گبری است. معماری این خانه‌ها درونگرا و متناسب با اقلیم منطقه بوده و هر خانه شامل انرونی و بیرونی است. این مجموعه دارای تزینات آجری، گچبری، مقرنس و... است.

تصویر بادگیرهای خانه آقازاده ابرکوه بر اسکناس بیست هزار ریالی به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز