خبرگزاری کار ایران

مشکلات و چالش‌های تئاتر در شهرستان‌ها/(۱۱):

هنرمندان تئاتر قم از دیار خودشان مهاجرت می‌کنند/تنها دانشگاه هنر این شهر رو به تعطیلی است

asdasd
کد خبر : ۶۶۹۱۲۴

رئیس انجمن هنرهای نمایشی قم یکی از مسائل عمده تئاتر این استان را مهاجرت هنرمندان خواند و گفت: پیشکسوتان و بسیاری از هنرمندان تئاتر قم از این شهر مهاجرت کرده‌اند.

اصغر نوبخت در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به امکانات زیرساختی برای تئاتر در استان قم گفت: سالن بزرگی در قم از محل بودجه‌های ملی احداث شده که در طول سه سال اخیر چندین‌بار هم با حضور نمایندگان مجلس و مدیران کشوری افتتاح شده اما تا امسال به بهره‌برداری نرسیده بود.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی قم ادامه داد: با اینکه سالن افتتاح شده اما با مشکلات عدیده‌ای روبروست و اگر امکانات و تجهیزات نباشد دوباره این تالار بسته می‌شود. این تالار حدود ۱۰۰ اتاق و یک سالن مدور سرپوشیده بسیار عالی دارد که هیچ‌کدام به دلیل عدم حمایت مالی و معنوی و تجهیزات سخت‌افزاری قابل بهره‌برداری نیست و برای راه‌اندازی‌اش نیازمند تکنسین و تخصص‌های فنی هستیم.

نوبخت خاطرنشان کرد: غیر از این سالن استاندارد، تنها یک سالن دیگر به‌نام سالن شهید آوینی را در محل ساختمان اداره کل ارشاد قم داریم که جوابگوی تئاتر این شهر نیست. در کنار آن، پلاتویی هم با ظرفیت ۴۰ نفر هم داریم اما به شدت غیراستاندارد است.

او عدم حمایت مسئولان و مدیران، از شهرداری و استانداری گرفته تا نمایندگان مجلس را از مشکلات تئاتر قم خواند و گفت: یکی از مسائل عمده تئاتر قم، مهاجرت هنرمندان از این استان است. در همه استان‌ها به دلیل نبود امکانات، شاهد میزان بالای مهاجرت هنرمندان به پایتخت هستیم اما به‌طور خاص در قم، سوال ما از نهادهای فرهنگی و هنری این است که چرا باید شرایط به‌گونه‌ای باشد که هنرمندان این شهر از جایی که در آن زندگی و کار می‌کنند مهاجرت کرده و از هنر تئاتر در استان خودشان دست بکشند؟!

نوبخت تصریح کرد: ما در استان قم نوابغ بسیاری در تئاتر داریم که از شهر خودشان کوچ کرده‌اند. به نظر من؛ یکی از علل مهاجرت‌شان این است که دانشگاه علمی کاربردی قم رو به تعطیلی است. دانشگاهی که تاکنون دست‌کم صد استاد علمی تربیت کرده، بیش از سه هزار نفر از آن فارغ‌التحصیل شده و ۷۰ درصدشان وارد بازار کار شده‌اند. این دانشگاه ۲۳ رشته هنری ازجمله کارگردانی و بازیگری تئاتر دارد. این دانشگاه در قم منحصر به فرد بود وقتی دانشگاه به جای تقویت، تعطیل می‌شود دیگر دست هنرمندان تئاتر به کدام محل آموزشی می‌تواند برسد؟!

رئیس انجمن هنرهای نمایشی قم با بیان اینکه «همه دستگاه‌های ذیربط باید تلاش کنند تا دانشگاه علمی کاربردی و هنرهای زیبا به سوی تعطیلی نرود» گفت: اگر استانی با این جمعیت، دانشگاه و هنرستانی برای آموزش تئاتر نداشته باشد چه اتفاقی برای هنرش رخ می‌دهد؟ اگر از نظر علمی، تحقیقی و پژوهشی هنرمندان جایگاه مناسبی نداشته باشند چنین روندی به رکود و شکست تئاتر در استان منجر می‌شود که می‌تواند ضربه بزرگی به این هنر وارد کند.

نوبخت با تاکید بر اینکه «تئاتر این استان نیازمند آموزش عالی است نه مبتدی» گفت: پیشکسوتان تئاتر قم از این شهر مهاجرت کرده و فراری شده‌اند و دیگر شرایط برای مبادله فرهنگی و هنری بین آنها و هنرمندان جوان فراهم نیست.

او با بیان اینکه «یکی از آسیب‌هایی که نبود آموزش به فعالیت حرفه‌ای تئاتر در قم زده، نبود اشتیاق برای ثبت گروه‌های تئاتری است» گفت: گروه‌ها و هنرمندان این اقدام را حرکتی بی‌فایده می‌دانند برای همین تعداد گروه‌های ثبت شده تئاتر در استان قم تنها ۹ گروه است درحالی‌که ۲۰ گروه دیگر هم در این استان به تئاتر مشغول‌اند. هنرمندان پشتوانه و حمایت قوی برای ثبت گروه‌شان نداشته و امیدی هم به بهره‌مندی از فواید احتمالی‌اش ندارند. باید امتیازاتی وجود داشته باشد تا خود هنرمندان انگیزه‌ای برای ثبت گروه داشته باشند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی قم خاطرنشان کرد: یکی از کمک‌هایی که می‌تواند تئاتر را در استان قم رشد دهد حمایت از راه‌اندازی سالن‌های خصوصی تئاتر است که یکی از خروجی‌های مثبتش درآمدزایی است. در چنین شرایطی دیگر هنرمند نیازی به این ندارد که دستش را به سوی شهرداری، استانداری و نهادهای دیگر دراز کند چون خودش می‌داند که باید همت کند و مردم را به سالن بکشاند.

نوبخت همچنین با ابراز گلایه از عدم حمایت شهرداری قم از تئاتر، گفت: همانطور که بیلبوردهای شهری برای تبلیغ مواد خوراکی و مصرفی استفاده می‌شود، انتظار داریم این فرصت در خدمت تبلیغ تئاتر هم قرار بگیرد. متاسفانه وقتی حرف تئاتر می‌شود خیلی‌ها از ما می پرسند مگر قم هم تئاتر دارد؟ چه کسی در ایجاد این باور نادرست مقصر است؟ چرا نباید به اندازه کافی برای اجراهای عمومی این شهر اطلاع‌رسانی شود؟ چرا نباید بیلبوردهای شهری در اختیار تبلیغات تئاتر قرار بگیرد تا مردم را با تئاتر آشتی دهد؟

او با بیان اینکه «انتظار داریم سازمان‌هایی مانند سازمان فرهنگی و هنری شهرداری برای ارتقای کیفی و کمی تئاتر، هنر و ادبیات در این استان سرمایه‌گذاری کند» گفت: مردم در شهر قم آنچنان که باید به تماشای تئاتر نمی‌روند چون اصلا نمی‌دانند چه تئاترهایی در این شهر روی صحنه است. هنرمندان تئاتر سالنی برای تمرین ندارند اما با زحمت و هزینه شخصی بسیار تمرین کرده و کاری را روی صحنه می‌برند و این زحمات شایسته دیده شدن و حضور مخاطب است.

نوبخت همچنین با تشکر از حمایت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، از رایزنی او برای راه‌اندازی پایگاه دینی تئاتر در قم خبر داد و گفت: امیدواریم این رایزنی به زودی به نتیجه برسد و بتوانیم جشنواره‌هایی را به همین بهانه در شهر قم برگزار کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز