خبرگزاری کار ایران

آبغوره گیری، باقلوای سنتی و ۳۴پرونده دیگر در فهرست میراث ناملموس ثبت شدند

asdasd
کد خبر : ۶۶۶۵۳۷

در جلسه بررسی پرونده‌های پیشنهادی برای ثبت در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ۳۶ پرونده در فهرست ناملموس به ثبت رسید.

به گزارش ایلنا، جلسه بررسی پرونده‌های پیشنهادی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس صبح امروز با حضور کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و مردم شناسان ارشد برگزار شد.

فرهاد نظری (مدیر کل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی) با اعلام خبر ثبت ۳۶ پرونده میراث ناملموس گفت: در جلسه بررسی پرونده‌های پیشنهادی میراث ناملموس، تمامی پرونده‌های مطرح شده ثبت شد. در این میان ۵ پرونده از قم مطرح شد که شامل نقاشی پشت شیشه، معرق چوب، هنرمرواربافی، هنرمجلدسازی (صحافی سنتی)، هنرسراجی می‌شود این پرونده‌ها پس از تایید کارشناسان در فهرست آثار میراث ناملموس ثبت شد.

مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی همچنین به ثبت ۸ پرونده میراث ناملموس در استان فارس اشاره کرد و افزود: دست بافته عشایری ششه درمه، عیدی گردی در روستای شاه رستم (بوانات)، سوروخوانی در منطقه نورآباد و ممسنی، نمدمالی در سپیدان، آبغوره گیری به شیوه سنتی در منطقه دشمن زیاری، مهارت پخت کلوچه و مسقطی شیرازی، مهارت سنتی تهیه شیره انگور در نورآباد ممسنی و مهارت سنتی تهیه قارن قورمه (قورمه شکمی) از جمله پرونده‌های طرح شده بود که به ثبت میراث ناملموس رسید.

به گفته نظری مهارت ساخت عروسک بومی ـ محلی سراموزه دکتر رهگشای بادرود ـ سفیران صلح و دوستی و شیوه‌های سنتی بستن گلونی در میران زنان و مردان قوم لک در اصفهان از دیگر پرونده‌هایی است که به ثبت میراث ناملموس رسید.

وی همچنین افزود: پرونده غلام آق، حامل میراث فرهنگی زیورآلات ترکمن، آیین مذهبی حسن حسین استان گلستان، فن و مهارت چلنگری استان گلستان، مهارت سنتی پخت غذای آیینی محلی ساک گرگان، مهدی ملک حسینی؛ بیدخوان کتولی به عنوان گنجینه زنده بشری، بیدخوانی کتول، ام ایمن دهقان معروف به ایمن باجی، هودی، لالایی مادران ترکمن، از جمله پرونده‌های استان گلستان بود که در فهرست مواریث ناملموس ثبت شد.

به گفته نظری، در استان قزوین نیز پرونده دانش بومی کشت سنتی گیاهان دارویی منطقه الموت، قیمه نثار قزوین، حلیم سنتی قزوین، قرابیه قزوین، شیرینی حاج کریمی قزوین، شیرینی سنتی بهشتی یا کرکی یا آردی قزوین، باقلوای سنتی قزوین، شیرینی سنتی اتابکی قزوین و سنت همیاری و تعاون در هوار هانیه در استان کردستان و دو اثر رزیف و هدر دراستان هرمزگان به ثبت رسید.

این درحالی است که غلام آق، مهدی ملک حسینی به عنوان بید خوان کتولی و ام ایمن دهقان به عنوان سیاه دوز شاهکوه به عنوان مفاخر میراث ناملموس در فهرست گنجینه‌های زنده بشری به ثبت رسیدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز