خبرگزاری کار ایران

150 سال تحول ایران در آیینه اسناد و تصاویر صبا

asdasd
کد خبر : ۶۶۵۲۴۷

نمایشگاه «از مشروطه تا انقلاب بروایت اسناد» در صبا گشایش یافت.

به گزارش ایلنا، نمایشگاه «از مشروطه تا انقلاب بروایت اسناد» که با حضور شماری از مورخان، پژوهشگران، مسئولان مرکز مطالعات تاریخ معاصر، فرهنگستان هنر و موسسه صبا گشایش یافت، مجموعه‌ای شامل 125 سند تاریخی و تصویر است که چهره ایران را در آیینه بیش از یکصد و پنجاه سال دگرگونی به نمایش می‌گذارد.

این نمایشگاه به همت مرکز مطالعات تاریخ معاصر برگزار شد و اسناد و عکس‌های نفیس و ذی قیمت تاریخی به نمایش درآمده- که بسیاری از آنها دیده نشده یا انتشار نیافته- متعلق به این مرکز است.

بازه زمانی اسناد و تصاویر، از رجال، بناها، حوادث و وقایع تاریخی، آیین‌ها و مراسم، عکس‌های جمعی، و.... را شامل می‌شود که از اولین سفر ناصرالدین شاه قاجار به فرنگ در میانه قرن گذشته تا انقلاب اسلامی در بهمن 57 را دربرمی‌گیرد.

نهضت مشروطیت، استبداد صغیر، ورود مجاهدان مشروطه از تبریز و گیلان و مازندران و کردستان به تهران و فتح تهران و عزل محمدعلی شاه، حوادث کشور تا ظهور رضاخان و کودتای سیاه 1299، الغای سلطنت قاجار و پادشاهی رضاشاه، کشف حجاب، سقوط بنیانگذار سلسله پهلوی و روی کار آمدن ولیعهدش، ملی شدن نفت و نهضت ملی، کودتای 28 مرداد 1332، قیام 15 خرداد 42، حوادث دهه چهل تا دهه پنجاه، جشنهای دو هزار و پانصدمین سال شاهنشاهی، تغییر تقویم از هجری به شاهنشاهی و نظام تک حزبی و سرکوب جریان‌های سیاسی و.... تا طلیعه انقلاب و فراگیر شدن اعتراضات و جنبش‌های مردمی و سرانجام پیروزی بزرگترین انقلاب قرن در منطقه، همه در این مجموعه بزرگ تصویری روایت شده‌اند.

در مراسم افتتاح این نمایشگاه که در سالن سینما تک «صبا» برگزار شد ابتدا محمدحسن رجبی دوانی (محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر) به ضرورت بازخوانی تاریخ ایران بر مبنای مستندات تاریخی معتبر ازجمله اسناد و تصاویر اشاره کرد و سیری از تاریخ ایران از جنگ‌های ایران و روس تا مشروطه و نقش روحانیت را در بیداری مردم برشمرد.

آنگاه موسی فقیه حقانی با تشکر از فرهنگستان هنر و موسسه صبا به تحلیل ارزش پژوهشی و استنادی آثار و اسناد به نمایش درآمده برای محققان اشاره کرد و از تداوم این نمایشگاه در چهلمین سال انقلاب و در قالب مجموعه‌‌ای بزرگتر و کامل‌تر خبر داد.

«از مشروطه تا انقلاب بروایت اسناد» به مدت یک هفته تا 19 شهریور، همه روزه به جز ایام تعطیل پذیرای عموم علاقمندان و مشتاقان روایت‌های تاریخ پر فراز و نشیب این سرزمین خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز