خبرگزاری کار ایران

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران خبر داد:

پروژه احیای کاشیکاری­‌های ضلع شمالی کاخ اختصاصی نیاوران پایان یافت

asdasd
کد خبر : ۶۶۵۱۳۱

پروژه احیای کاشیکاری‌‌‌های ضلع شمالی کاخ اختصاصی واقع در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران که از مرداد سال 95 آغاز شده بود، پس از اجرا در سه فاز به پایان رسید.

به گزارش ایلنا، سیدرحمت اله رئوف حنان (مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران) با اشاره به پروژه احیای کاشیکاری­‌های ضلع شمالی کاخ اختصاصی نیاوران گفت: این پروژه پس از ارائه پیشنهادات دفتر فنی این مجموعه و تصویب در شورای راهبردی با نظارت دفتر فنی از مرداد ماه سال 95 آغاز شده بود پس از شناخت و بررسی وضع موجود و آسیب شناسی عوامل فرسایش، اجرا شد و پس از دو سال عملیات حفاظتی و مرمتی به اتمام رسید.

رئوف حنان در خصوص ضرورت احیاء این کاشیکاری‌ها گفت: حفاظت و نگهداری از اصل اثر از مهمترین وظایف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و از این رو در بدو مدیریت در این مجموعه احیا و مرمت بناهای تاریخی مجموعه و محوطه پیرامونی آن و ازجمله کاشیکاری‌ها در دستور کار قرار گرفت تا در ادامه این طرح، کاشیکاری‌ها نیز به حالت نخست خود مطابق طراحی دوره پهلوی بازگردد.

او در خصوص چگونگی اجرای پروژه تصریح کرد: در این طرح پس از بررسی و آسیب شناسی، راهکار عملیاتی ارائه و مصوب و در ادامه تمامی جزئیات آجر، سنگ و کاشیکاری‌ها مستندنگاری و چربه ­برداری شد.

مدیر مجموعه نیاوران افزود: احیاء و بازسازی کانال زهکش اقدام دیگری بود که انجام شد و معماری محل به شکل اولیه خود بازگشت و طی آن کانال زهکش و گاترها (جوی آب) و همچنین شیب سقف کانال جهت جمع‌آوری رطوبت نزولی موجود در آن بازسازی و اصلاح شد و در نهایت تمامی قاب­‌های کاشی، سنگ‌‌های ازاره و آجرکاری‌­ها مطابق مستندنگاری صورت گرفته با در نظر گرفتن طرح اولیه اجرا شد.

او همچنین در خصوص احیاء کاشیکاری شکارگاه گفت: از دیگر اقداماتی که در این محوطه انجام شد مستندنگاری شکارگاه و بازسازی سقف فوقانی و کاشیکاری آن و همچنین راه‌اندازی مجدد تأسیسات نورپردازی و آبرسانی مربوط به آبنمای شکارگاه بود. 

پس از اتمام پروژه، مسیر تردد و باغ راه‌­ها توسط سنگ‌های قدیم مجدداً احیا شد و علاوه بر اصلاح شیب‌­بندی محوطه پیرامونی، آرایش فضای سبز آن نیز مطابق با تصاویر قدیم انجام شد.

کاشیکاری‌های به کار رفته در تزئینات محوطه مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در ضلع شمالی کاخ اختصاصی نیاوران به دلیل شرایط جوی و محیطی طی سال‌های گذشته دچار فرسایش و آسیب دیدگی شده بود که با اجرای این طرح، کاشی‌های آسیب دیده احیاء شد و فضا به حالت اول خود بازگشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز