خبرگزاری کار ایران

در تعیین عرصه و حریم محوطه تاریخی کنی جونی صورت گرفت:

نجات محوطه استقراری دوره ایلام میانه در لرستان از نابودی

asdasd
کد خبر : ۶۶۳۵۹۲

سفال‌های کشف شده در پروژه تعیین عرصه و حریم محوطه کنی جونی کوهدشت که منظور جلوگیری از تخریب‌های بیشتر انجام شد نشان داد این محوطه استقراری از دوره ایلام میانه است.

به گزارش ایلنا، حمزه قبادی زاده (رییس هیأت باستان شناسی) با اعلام خبر نجات محوطه استقراری دوره ایلام میانه در لرستان از نابودی گفت: شخم سالیانه سطح محوطه به منظور کشاورزی و حفریات غیر مجاز را سبب تخریبات شدید در سطح محوطه اعلام کرد.

او افزود: ضرورت ارائه  ضوابط حفاظتی به منظور پیشگیری از صدمات بیشتر سبب شد که برنامه  گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این تپه در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان قرار گیرد.

این دانشجوی دکترای باستان شناسی گرایش دوره تاریخی دانشگاه تهران اظهار داشت : کار گمانه زنی در این محوطه با حفر ۳۰ گمانه به پایان رسید و منجر به تعیین و پیشنهاد حدود معینی به عنوان عرصه حقیقی و حریم حفاظتی محوطه شد.

قبادی زاده ، از جمله مهمترین یافته‌های فرهنگی که در این پژوهش به دست آمده را سفال و چند قطعه آجر شکسته ساده نوشته دار اعلام کرد و گفت : مطالعه سفال‌ها و همچنین تکه آجرهای کتیبه دار نشان می‌دهد که محوطه استقراری از دوره ایلام میانه بوده است.

سرپرست هیأت باستان شناسی افزود:  مطالعه آجرهای کتیبه دار کشف شده در این محوطه می‌تواند در آینده پاسخگوی بسیاری از پرسش‌های  محققین در مورد مطالعات مربوط به دوره ایلام و بخصوص حضور ایلامیان در زاگرس مرکزی و استان لرستان باشد.

او با بیان اینکه با  تعیین عرصه و حریم محوطه کنی جونی انتظار می رود که از تخریب هر چه بیشتر محوطه جلوگیری شود تصریح کرد: تخریبات ناشی از کشاورزی بی رویه در سطح محوطه، کانال‌های زهکشی برای آبیاری و حفاری قاچاق مهمترین عوامل تهدید کننده محوطه هستند.

این باستان شناس ،با اشاره به قرار داشتن این محوطه در ۵ کیلومتر شهرستان کوهدشت استان لرستان افزود: محوطه کنی جونی دارای زیرساخت طبیعی به شکل بیضی و طول ۹۲ متر در جهت شمالی- جنوبی و عرض ۷۵ متر در جهت غربی – شرقی است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با انجام این پروژه از تخریب‌های دامنه دار و بی رویه محوطه جلوگیری شود.

تعیین عرصه و حریم محوطه کنی جونی کوهدشت لرستان با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز