خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

ایرلاین‌ها می‌گویند هواپیما مال خودمان است؛ قیمت را ما تعیین می‌کنیم/ می‌خواهند دلار را بالا نگه دارند+فیلم

asdasd
کد خبر : ۶۶۳۴۷۱

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی‌و‌جهانگردی ایران گفت: باوجود اینکه از سوی سازمان هواپیمایی‌کشوری نرخ‌ پروازها اعلام شده است؛ در حال حاضر قیمت پروازهای داخلی در مقاطعی ۴۰ تا ۵۰ درصد و در مقاطع دیگر دوبرابر نرخ‌های اعلام شده است.

حرمت‌الله رفیعی (رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران) در خصوص وضعیت پروازهای داخلی به خبرنگار ایلنا گفت: سازمان هواپیمایی کشوری بعد از جلسه‌ با ایرلاین‌های داخلی، نرخ‌های جدیدی را اعلام کرد و گفت که باید از سوی همه رعایت شود. همچنین قرار بود بسته به خدمات خاصی که ایرلاین‌ها ارائه می‌دهند مجاز به افزایش ۱۰ درصدی قیمت‌های خود باشند ولی در حال حاضر قیمت‌ها در مقاطعی ۴۰ تا ۵۰ درصد و در مقاطع دیگر دوبرابر نرخ‌های اعلام شده است و این موضوع به صورت قانونی در سایت و همینطور غیرقانونی رواج دارد.

وی با بیان اینکه وضعیت دلار نمی‌تواند بیش از ۴۰ تا ۴۵ درصد روی قیمت ایرلاین‌های داخلی تاثیرگذار باشد و چنین افزایشی بدون کارشناسی انجام شده، ادامه داد: ایرلاین‌های داخلی با دیدن شرایط پروازهای خارجی به یکباره قیمت پروازهای خود را بالا بردند. به این صورت وضعیت بغرنجی ایجاد شده و خودشان در این قضیه گیر کرده‌اند و نمی‌دانند چه کنند. متاسفانه آنها خلاف حرف‌هایی که می‌زنند عمل می‌کنند و این موضوع مشکلات زیادی را برای ما و خودشان ایجاد کرده است.

رفیعی افزود: حرف ما این است که برای چرخیدن اقتصاد گردشگری باید با دفاتر همراهی شود ولی آنها هنوز نمی‌خواهند بالا بودن قیمت‌های خود را قبول کنند و می‌گویند که مال‌ خودمان است و دوست داریم آن را به این قیمت عرضه کنیم. به همین دلیل هواپیماها خالی از مسافر است که در نتیجه هم به صنف گردشگری و هم به خود ایرلاین‌ها لطمه وارد شده است.  

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در ادامه صحبت‌های خود توضیح داد: در حقیقت باید بگویم که تعداد هواپیماهای ما کمتر از تقاضای مردم بوده و همین موضوع سبب شده تا ایرلاین‌ها امید داشته باشند که مردم از سر ناچاری به این قیمت‌ها عادت کنند و مجددا پروازها رونق بگیرد ولی ما چرا باید مردم را به قیمت بالا عادت دهیم و چرا مردم باید براساس نیاز خود به این موضوع تن بدهند. پرواز وسیله لوکس نبوده و جزو مایحتاج مردم به حساب می‌آید و ممکن است هرکسی به سفر با هواپیما نیاز پیدا کند. به این ترتیب باید بگویم این میزان از افزایش قیمت بی‌رویه بوده و اقدام خطرناکی است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره پروازهای خارجی گفت: شرایط اقتصادی مردم به‌هم ریخته و این موضوع اجازه سفر با هواپیماهای خارجی را به آنها نمی‌دهد. در چنین شرایطی ایرلاین خارجی نیز می‌گویند این موضوع برای من تفاوتی نکرده بلکه ارزش پول شما پایین آمده است. به‌همین دلیل وقتی می‌بینند که هواپیمایش خالی است و کاهش قیمت برایش صرفه اقتصادی ندارد؛ مسیر ایران را حذف کرده و مسیر دیگری را جایگزین می‌کند.

رفیعی ادامه داد: این موضوع با پایین آمدن قیمت ارز حل می‌شود که باتوجه به افت قیمت دلار از ۱۱ به ۸ هزار در شبکه نیما چنین انتظاری دور از ذهن نیست. اما در حال حاضر بعضا می‌بینیم که از ساعت ۱۲ به بعد قیمت در این شبکه به ناگهان و بدون هیچ دلیل خاصی از ۸ به ۱۰ هزار می‌رسد که اتفاق تعجب‌برانگیز و مشکوکی است و دلیل آن را باید از سیاستمداران ارزی پرسید.

وی افزود: در حقیقت باید بگویم، اینکه هر روز قیمت دلار پایین می‌آید و مجددا بالا می‌رود؛ نشان از این دارد که فکری پشت این قضیه است. چراکه این موضوع نشان می‌دهد که خود دلار می‌خواهد پایین بیاید ولی انگار ما خودمان تلاش می‌کنیم آن را بالا نگه داریم. همانطور که کسی نفهمید چطور باتوجه به اینکه هیچ اتفاق خاصی در کشور نیفتاد، دلار از سه هزار به ۱۲ هزار رسید، به همین صورت در حال حاضر نیز اقداماتی در حال انجام است که کسی دلیل آن را نمی‌داند.

حرمت‌الله رفیعی در پایان پیش‌بینی خود را از شرایط موجود اینطور عنوان کرد: از نظر من در نهایت دلار تا حدودی پایین می‌آید و بخشی از مردم نیز با قیمت‌ها خود را تطبیق می‌دهند و به‌این‌صورت ایرلاین‌های خارجی هم به سر جای خود برمی‌گردند. چراکه بحث‌های سیاسی نیز در این موضوع دخیل بوده و شرایط تحریم‌ها سبب شده تا به‌عنوان مثال فرانسه ایران را حالت فوق العاده اعلام کند و بگوید که اگر کسی سفر ضروری ندارد به ایران نرود. امیدوارم شرایط به گونه‌ای ایجاد شود که ایرلاین‌هایی هم که رفته‌اند، بازگردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز