خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مدیر موزه آبگینه مطرح شد:

در زمان تحریم‌ها ناچاریم به تبادل دانش اکتفا ‌کنیم/فارابی در آبگینه ماندگار می‌شود/موزه‌های ایران از استانداردهای جهانی بسیار دورند

asdasd
کد خبر : ۶۶۳۳۳۵

مدیر موزه آبگینه ضمن اعلام خبر برگزاری همایش چهره آبگینه ایران گفت: باتوجه به تحریم‌ها،‌ به تبادل دانش در عرصه بین‌المللی اکتفا خواهیم کرد و قصد داریم از استادکاران چین و ژاپن برای برگزاری کارگاه‌های شیشه دعوت به عمل آوریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امید شیوا (مدیر موزه آبگینه) صبح امروز در نشست خبری که به منظور اعلام برنامه‌‌های این موزه و تغییرات آن در ماه‌های آینده برگزار شد، با اشاره به آنکه موزه سفالینه و آبگینه نگین انگشتر خیابان تاریخی سی تیر است، گفت: تنها خیابان گردشگری تهران که شاخص‌ترین نشانه‌های فرهنگی و گردشگری تهران از نیایشگاه‌ ادیان مختلف گرفته تا کافه‌ها و مغازه‌های قدیمی که همه با آن‌ها خاطره دارند؛ در آن وجود دارد، خیابان سی تیر است.

او در ادامه به خانه قوام‌السلطنه که محل موزه آبگینه است اشاره کرد و گفت: این خانه تلفیقی از معماری ایرانی- اسلامی و اروپایی است. مجموعه آبگینه 30 سال مرکز کار قوام‌السلطنه بود و بعد از آن در سال 1320 به عنوان سفارت مصر مورد بهره‌برداری قرار گرفت تا آنکه در سال 1355 تبدیل به موزه سفال و آبگینه شد.

مدیر موزه آبگینه با اشاره به آنکه هانز هولاین، کار مرمت و بازسازی موزه آبگینه را برعهده داشت، اظهار کرد: از نظر دکوراسیون و ویترین‌ها این موزه ازجمله زیباترین موز‌ه‌های کشور است چنانکه تاکنون چندین طراح از کشورهای مختلف برای الهام گرفتن از ویترین‌های این موزه به ایران سفر کرده‌اند.

شیوا با اشاره به اینکه تاکنون یک سوم موزه به بازدیدکنندگان اختصاص داده شده است، گفت: در همه جای دنیا عرف بر آن است که دو سوم موزه‌ها به کارهای آموزشی و پژوهشی اختصاص داده می‌شود. ما نیز سعی‌مان بر آن است تا در دور جدید با دانشگاه‌ها تعاملات بیشتری داشته باشیم چنانکه در حال حاضر با دانشگاه‌های تبریز، تهران، فرهنگستان هنر و... در حوزه پژوهش و آموزش تعامل برقرار کرده‌ایم. همچنین سعی داریم با موزه‌های بزرگ شیشه در دنیا ارتباط بگیریم چراکه موزه آبگینه بعد از موزه کویین نیویورک که در بردارنده 11 میلیون شیء است و بزرگ‌ترین موزه شیشه دنیا به حساب می‌آید در زمره بزرگ‌ترین موزه‌های جهان و البته خاورمیانه جای می‌گیرد.

به گفته او، از موزه ملی کره جنوبی نیز پیشنهاداتی برای انجام طرح‌های پژوهشی ارائه شده است چنانکه قرار است در سال 2019 تعاملات مستقیم با یان موزه برقرار شود.

مدیر موزه آبگینه با اشاره به رویکرد فرهنگی این موزه تا پایان سال 97 گفت: تعاملات خوبی با بنیاد سینمایی فارابی برقرار کرده‌ایم و با توجه به اینکه این بنیاد در ساختمان مجاور که بخش اندرونی خانه قوام السلطنه را شامل می‌شود؛ حضور دارد، سعی خواهیم کرد در آینده از ارتباطات آنها و حامیان مالی‌شان برای مرمت و بازسازی موزه آبگینه بهره جوییم.

به گفته شیوا، قرار است به زودی مستندی در حوزه شیشه و آبگینه با همکاری بنیاد سینمایی فارابی توسط یکی از مستندسازان مشهور ایران ساخته شود که جنبه‌های بین‌المللی نیز داشته باشد.

او در ادامه از برگزاری همایش ملی در حوزه شیشه خبر داد و گفت:‌ همایش چهره آبگینه در تاریخ ایران که دی ماه برگزار خواهد شد ازجمله همایش‌هایی است که برای معرفی هرچه بیشتر شیشه و آبگینه برگزار خواهند کرد و همچنین سعی داریم تا از فعالیت‌های کشورهای پیشرفته در حوزه شیشه و آبگینه مانند چین، ایتالیا، فرانسه، اتریش، ژاپن بهره جوییم. در این راستا از ماه آینده رایزنی‌های فرهنگی این کشورها را برای ایجاد تعامل و صحبت دعوت خواهیم کرد.

رئیس موزه آبگینه همچنین از برگزاری نمایشگاه ملی آبگینه در 15 شهریورماه خبر داد و گفت: این نمایشگاه با مرکزیت استان کرمان در موزه آبگینه برگزار خواهد شد و 18 برند مطرح آبگینه در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. سعی کردیم برای این نمایشگاه از طراحان مشهور نمایشگاهی استفاده کنیم. چنانکه محمدرضا موحدی طراح و مشاور موزه لور در ابوظبی در این راستا با ما همکاری داشت.

شیوا با اشاره به آنکه در امور بین‌الملل نیز سعی دارند با موزه‌های مطرح دنیا تعامل برقرار کنند، اظهار کرد:‌ موزه‌هایی مانند آرمیتاژ، موزه هنر چین و موزه‌های مطرح در حوزه شیشه و آبگینه در سال 2019 تعاملات گسترده‌ای خواهیم داشت و استادکاران شیشه از چین و ژاپن در ایران کارگاه‌های آموزشی برگزار خواهند کرد.

او در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا؛ مبنی بر چگونگی برقراری تعاملات در شرایط تحریم‌ها گفت:‌ تا زمانی که مشکلات تحریم وجودداشته باشد ناچار هستیم به تبادل دانش و پژوهش اکتفا کنیم چراکه برای برگزاری دوسویه نمایشگاه از آثار موزه نیازمند تامین بیمه هستیم که با توجه به تحریم‌ها این امکان وجود ندارد.

او در ادامه به بحث بازسازی و مرمت موزه اشاره کرد و گفت: طی سال‌های گذشته هیچ بازسازی زیربنایی در موزه آبگینه انجام نشده است و قصد داریم که امسال این مهم را محقق سازیم. سازمان میراث فرهنگی بودجه‌ای را به این امر اختصاص داده است و سعی ما بر آن است تا از حامیان دیگر مانند شهرداری نیز در این راستا استفاده کنیم. البته طبق برآوردها حدود 300 تا 400 میلیون تومان برای نخستین فاز بازسازی بودجه نیاز است و ناچار خواهیم بود 30 تا40 روز موزه را تعطیل کنیم اما فاز بعدی به سال آینده موکول خواهد شد تا بتوانیم معماری و اصول بنیادی ساختمان را تقویت کنیم. بنیاد فارابی می‌تواند در این راستا به ما کمک کند و از حامیان مالی خود ما را بهره‌مند سازد. 

شیوا همچنین از تنظیم سند چشم‌انداز موزه آبگینه تا سال 1400 خبر داد و گفت: توسعه فیزیکی موزه طراحی کتابخانه دیجیتال و برگزاری کلاس‌های آموزشی ازجمله برنامه ما در آینده خواهد بود. همچنین قصد داریم به مناسب‌های مختلف جابجایی گالری و اشیا را داشته باشیم چراکه موزه آبگینه دربردارنده گنجینه غنی از شیشه و سفالینه است که می‌تواند حتی برخی از این آثار منحصر به فرد باشد که ازجمله می‌توان به سفال گیلگمش و میز استاد اصفهانی اشاره کرد. سعی داریم تم موزه را هر 6 ماه یکبار تغییر دهیم. تالار حوضخانه نیز به نمایش اشیای لاکچری و ویژه اختصاص خواهد یافت.

به گفته مدیر موزه آبگینه، این موزه روزانه 150 بازدیدکننده دارد و اگر بازدیدکنندگان نوروزی را درنظر نگیریم سالانه 30 هزار نفر از این موزه بازدید می‌کنند. همچنین قرار است کارگاه‌های آموزشی ساخت شیشه برای کودکان کار در این موزه برگزار شود.

بیشتر موزه‌های ایران اسمی هستند

محمدرضا موحدی (مشاور هنری موزه آبگینه) نیز با اشاره به اینکه ساختار موزه‌های ایران از استانداردهای جهانی فاصله بسیار دارد، گفت: موزه آبگینه در دهه 70 میلادی توسط یکی از مشهورترین طراحان موزه آن زمان طراحی شد که امروزه مورد توجه طراحان قرار می‌گیرد. با این وجود بیشتر موزه‌های ایران اسمی هستند و مانند موزه فرش که انبوهی از آثار را در گنجینه خود جای داده اما برنامه‌ای برای نمایش آن ندارند.

به گفته او، نیاز است تا اصلاحات ساختاری در موزه آبگینه انجام شود تا بتوان احیای بخش‌های مختلفی که مدنظر است، اعمال شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز