خبرگزاری کار ایران

شاخص‌های ارزشیابی فیلم‌های جشنوارة فیلم فجر تدوین می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۶۳۱۶۶

طرح پژوهشی «شناسایی و رتبه‌بندی شاخص‌ها و معیارهای ارزشیابی برای اهدای جایزه در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر» در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اجرا می‌شود.

 به گزارش ایلنا، براساس این طرح، شاخص‌ها و معیارهای ارزشیابی اهدای جایزه در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ و از منظر عوامل کلیدی تولید، که در میان سینماگران بر روی آن توافق و اجماع وجود دارد، با هدف ارتقای کیفیت ارزیابی فیلم‌های سینمایی در این جشنواره، تدوین می‌شود. نتایج این پژوهش به عنوان سندی سیاستی که مورد اجماع اهالی سینماست، در اختیار داوران جشنواره فیلم فجر قرار خواهد گرفت.

تدوین شاخص‌ها و معیارهایی برای ارزشیابی فیلم‌های جشنوارة فیلم فجر، علاوه بر صراحت بخشیدن به قوانین و مقررات این جشنواره، به هویت‌مندتر شدن جشنواره فیلم فجر و مشخص‌شدن بیشتر اهداف کلی و جزئی آن نیز کمک خواهد کرد.

داوران جشنواره فیلم فجر که غالباً از اهالی سینما هستند، تاکنون بر مبنای کلیت دانش ضمنی موجود دربارة کیفیت هنری و فنی فیلم‌های سینمایی به ارزیابی و ارزشیابی فیلم‌ها پرداخته و جایزه‌های سینمایی را در بخش‌های مختلف به سینماگران اهدا کرده‌اند اما هیچ‌گاه این دانش ضمنی اهالی سینما در قالب اَسنادی صریح، قابل ارجاع و اِسناد و مورد توافق و اجماع اهالی سینما تدوین نشده است.

در نتیجه ضرورت دارد که همة اهالی سینما بر سر تعدادی از شاخص‌ها و معیارهای ارزشیابی کیفیت هنری و فنی فیلم‌هایی که جایزه دریافت می‌کنند، اتفاق نظر و اجماعی حداقلی داشته باشند تا جوایزی که اهدا می‌شود، منصفانه و بی‌طرفانه محسوب شوند و مقبولیت حداقلی همة اهالی درگیر در سینما شامل فیلم‌سازان، مردم، کارشناسان و منتقدان را فراهم کنند.

تدوین شاخص‌های اهدای جایزه در جشنواره فیلم فجر، مانع برتری رویکردهای سیاسی و شخصی تصمیم‌گیران در اهدای جوایز به بهترین‌های جشنواره خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز