خبرگزاری کار ایران

رونمایی از تنها نسخه خطاطی ناخنی موجود در موزه کتابخانه سلطنتی نیاوران

asdasd
کد خبر : ۶۶۲۳۹۳

به مناسبت عید غدیر خم از یک جلد نسخه خطی نفیس در موزه کتابخانه سلطنتی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران رونمایی می‌شود.

به گزارش ایلنا، موزه کتابخانه سلطنتی در ادامه طرح نمایشگاه‌های دوره‌ای و رونمایی آثار خود، به مناسبت فرارسیدن عید سعید غدیر خم از نسخه خطی مناجات حضرت علی ابن ابی طالب (ع) رونمایی می‌کند.

کتاب خطی به نمایش درآمده تنها نسخه خطاطی ناخنی موجود در این موزه است که توسط علویه خاتون در سده سیزدهم هجری قمری به خط نستعلیق با درجه ممتاز کتابت شده و فاقد مرکب نویسی است.

مطلع این اثر مزین به شمایل حضرت مولی و اسماء جلاله و خاتمه آن نیز آراسته به شمایل آن حضرت است و با عبارت: «انا مدینه العلم و علی بابها» به اتمام رسیده است.

خط ناخنی یکی از شاخه‌های هنر خوشنویسی است که حروف به وسیله برجسته کردن یک کاغذ توسط ناخن شکل می‌گیرند. در این خط کاغذ مابین 2 ناخن انگشت شست و انگشت ماقبل انگشت کوچک قرار می گیرد و با حرکت کاغذ از میان ناخن ها حروف یا اشکال شکل می‌گیرند.

 در کنار این نسخه خطی ارزشمند، دو جلد کتاب چاپی از گنجینه نفیس این موزه با عناوین "جملات قصار حضرت علی (ع)" چاپ شده در سال 1323 شمسی و "فاتح خیبر" چاپ شده در سال 1349 شمسی نیز به نمایش گذاشته می‌شود.

علاقمندان جهت بازدید از این آثار ارزشمند می توانند تا 19 شهریور ماه از ساعت 9 تا 18 به موزه کتابخانه سلطنتی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه نمایند و مجموعه تا ساعت 19 فعال است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز