خبرگزاری کار ایران

برگزای همایش یک‌روزه «بررسی زمانه و کارنامه عملکرد بیست ساله رضاشاه»

asdasd
کد خبر : ۶۶۰۳۸۰

همایش یک‌روزه «بررسی زمانه و کارنامه عملکرد بیست ساله رضاشاه» مقارن با هفتاد و هفتمین سالگرد اشغال نظامی ایران و سقوط رضاشاه پهلوی، صبح شنبه سوم شهریور، در ساختمان آرشیو ملی ایران گشایش یافت.

به گزارش ایلنا، در ابتدای این برنامه، «غلامرضا عزیزی»؛ دبیر اجرایی همایش و رئیس پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: پژوهشکده اسناد در چند سال گذشته، سالی 1.5 همایش در گروه تاریخ معاصر برگزار کرد که مهم‌ترینِ آنها، همایش «ایران و جنگ جهانی اول: یکصدمین سال نقض بی‌طرفی ایران در جنگ جهانی اول» و «ایران و جنگ جهانی دوم» بود. اکنون در 77 سالگی اشغال ایران به دست متفقین، دوره میانی آن یعنی پهلوی اول را مدنظر قرار دادیم و کوشیدیم آخرین یافته‌ها را با طیف‌های گوناگونِ فکری و اندیشه های مختلف در این باره به میدان آورده و کارنامه این دوره را از رضاخانِ 1299 تا رضاشاهِ 1320مورد بررسی قرار دهیم. در همین راستا، تلاش شد تا با دید غیرمغرضانه و حمایت‌گرانه یا خلاف آن، به حوادث تاریخ معاصر ایران نگاه کنیم.

در ادامه، «مجید تفرشی»؛ دبیر علمی همایش و پژوهشگر تاریخ معاصر ایران درباره چرایی برگزاری این همایش گفت: اندیشه برپایی همایشی درباره رضاشاه هم از بُعدِ تاریخی آن اهمیت دارد و هم بُعد سیاسی. زیرا این دوره زوایای واکاوی نشده بسیاری دارد و این نیاز احساس می‌شد که با توجه به تحولات اخیر که یک موضوعِ روزِ سیاسی برای زد و خوردهای روز است و برای عده ای، این مسائل سیاسی و جدلی اهمیت دارد و هم برای ما، راهنمون‌هایی را از لحاظ تاریخی خواهد داشت.

او ادامه داد: کارهای نکرده و موضوعات بررسی نشده زیادی هست و بر خلاف تضور برخی، هنوز نکات پنهان و گفته نشده از آن دوره وجود دارد. در ابتدا قرار بود میزگرد چهار نفره ای باشد اما با آنکه فراخوان عمومی داده نشد، با موضوعات مهمی روبرو شدیم که تا امروز به 20 سخنران رسیدیم و البته به همین تعداد هم موضوعاتی بود که یا نهایی نشد، یا با محورهای این همایش تناسب نداشت، یا پژوهشگران آن، فرصت اتمام آن را پیدا نکردند و یا آنکه در سفر بودند و به این برنامه نرسیدند یا اصلا ایران نبودند.

این پژوهشگر تاریخ معاصر ایران خاطرنشان ساخت: این همایش هم به مخاطب خاص و هم مخاطبان عام کمک خواهد کرد به دید خوبی نسبت به دوره پهلوی اول برسند و فارغ از تبلیغات داخلی یا خارجی و له یا علیه رضاشاه به موضوع نگاه کنند.

این همایش، امروز تا ساعت 19، در 5 پنل «پیدایش و سازماندهی: واکاوی ریشه‌ها و چند و چون شکل‌گیری حکومت رضاشاه پهلوی»، «تاریخ نگاری و سیاست خارجی دوران بیست ساله حکومت پهلوی اول»، «تعلیم و تربیت و سیاست های فرهنگی و اجتماعی»، «سیاست های اقتصادی و ارضی در دوران بیست ساله حکومت رضاشاه» و «جنگ جهانی دوم، اشغال ایران، سقوط و مسئولیت حاکمان» با سخنرانی حبیب‌الله اسماعیلی، صادق زیباکلام، علی(کامران) پورصفر، علی‌محمد طرفداری، محمدرضا بهزادی، فرهاد عبداللهی، محمدعلی بهمنی قاجار، مطلب مطلبی، امید اخوی، رضا مختاری اصفهانی، رحیم نیکبخت، مصطفی نوری، مرتضی رسولی پور، ربابه معتقدی، مسعود دادبخش، حسین سلیمی، سعید لیلاز و رضا آذری شهرضایی ادامه خواهد یافت و با سخنرانی «حسام‌الدین آشنا» با عنوان «عصر پهلوی اول: از نهادسازی تا نهادسوزی» به پایان خواهد رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز