خبرگزاری کار ایران

بزرگداشت‌ بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران برگزار شد؛

تقدیر از اسدزاده، مهرجویی، تهامی‌نژاد و شجاعی+عکس

asdasd
کد خبر : ۶۶۰۱۹۶

مراسم بزرگداشت‌های بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران با تجلیل از داریوش مهرجویی، داریوش اسدزاده، ابوالحسن تهامی نژاد و سیدمهدی شجاعی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی نصیریان در مراسم  بزرگداشت‌ بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران که در تالار ایوان شمس برگزار می‌شد، گفت: هنوز رفتن عزت الله انتظامی برای من  باور کردنی نیست، نمی‌توانم فراموش کنم، من از اوایل دهه ۳۰ با او آشنا شدم. خدا رحمتشان کند. آن شوخ طبعی را نمی‌توانم فراموش کنم. چه طور ممکن است آن استعداد خاموش شود؟ آن شیطنت و ظرافت چه طور می‌تواند خاموش شود؟ امروز  گرچه ما خیلی آماده جشن نیستیم، ولی زندگی جریان دارد.

وی با اشاره به تقدیر از داریوش مهرجویی گفت: اسم داریوش مهرجویی تمام معنویات اجتماعی، فرهنگی را با خود دارد و نیاز به تعریف من ندارد. ما به وسیله  مهرجویی با سینما آشنا شدیم که سینما چگونه است. او استاد اولیه ما در سینماست. ما از او سینمارا یادگرفتیم. مهرجویی از روح وجان خود در فیلم‌ها دمید و این موضوع در فیلم‌هایش مشخص است.

منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما نیز گفت: یکی از سخت‌ترین لحظات همه ما دیدن تصاویری از گذشته سینمای ایران است زیرا یادآوری می‌کند هیچ فردی  در سینما پایدار نمی‌ماند مگر به عزم و توانایی خودش.

 وی ادامه داد: سینمای ایران سینمای یکپارچه‌ای است. سینمای ایران مانند فرش است که یکپارچگی دارد و هرکس در هرجایی که می‌خواهد این فرش را ببیند باید تلاش کند همه آن را ببیند.

داریوش اسد زاده دائم کتاب می‌خواند

در ادامه مراسم با پخش کلیپی و با حضور سیروس ابراهیم زاده، همایون ارشادی و علی دهکردی از داریوش اسدزاده به پاس زحمات او تقدیر شد.

سیروس ابراهیم زاده طی سخنانی گفت: اینکه بگوییم کسانی که  برای انها بزرگداشت برگزار می‌شود برای گذشته است اشتباه است و این‌ها مربوط به زمان معاصر هستند. داریوش اسدزاده یکی از بازیگران حرفه‌ای ما است که فعالیت‌های گوناگونی در تئاتر و سینما داشتند. در عرض این چهل پنحاه سال کمتر دیدم که او کتاب در دست نداشته باشند و همیشه در حال مطالعه و تحقیق است و هیچ وقت این عادت را از دست نداده.

داریوش اسدزاده نیز  با تشکر از برگزارکنندگان گفت: همه کسانی که سینما را دنبال می‌کنم عاشق سینما هستند. من ۴ کتاب نوشتم و تمام کسانی که در کار هنرمند می‌آیند عاشق هستند و این فقط از عشق سرچشمه می‌گیرد. من بیستمین جشن خانه سینما را به بزرگان خانه سینما تبریک می‌گویم و امیدوارم هرسال این جشن را برگزار کنند.

تهامی نژاد فاصله ادبیات و سینما را کم کرد

در ادامه مراسم با پخش کلیپی از فعالیت‌های ابوالحسن تهامی نژاد با حضور علی جلیلوند، ناصر ممدوح، محمدتهامی و مرتضی رزاق کریمی تقیر شد.

مرتضی رزاق کریمی طی سخنانی گفت: آقای تهامی نژاد در ادبیات و سینما حضور جدی دارند و فاصله این دو حوزه را کوتاه کردند و ادبیات شنیداری و دیداری را به خوبی به ما عرضه کردند.

ابوالحسن تهامی نژاد نیز گفت: در سده‌های گذشته درجهان ایران را با نگاره‌های کوچکش و با فرش‌ها می‌شناختند، در سده بیست و یکم جهان را با سینمای کمال یافته‌اش شناخته، سینمایی که بالیده و به صورت یک موزائیک رنگارنگ جلوه می‌کند. مفتخرم سنگ ریزه‌ای هستم در این موزاییک بزرگ.

مهرجویی تفکر را وارد سینمای ایران کرد

در  قسمت سوم  مراسم با حضور رسول صدرعاملی، فریدون جیرانی و همایون اسعدیان از داریوش مهرجویی تقدیر شد.

رسول صدرعاملی با اشاره به نقش داریوش مهرجویی در آغاز یک موج جدید در سینمای ایران گفت: داریوش مهرجویی علاوه بر اینکه آغازگر سینمای ایران یود استمرار سینمای ایران مدیون اوست. وی تلاش کرد ادبیات را به خوبی به ما آموزش دهد.

 وی ادامه داد: یکی از فیلم‌های من در زمان نمایش سنتوری اکران شد و بسیار شرمنده‌ام که فیلم من در زمان سنتوری اکران شد و سنتوری توقیف بود. شاید اگر توقیف نمی‌شد بازیگر دیگر ما هم بین ما بود.

فریدون جیرانی نیز گفت: با همه احترامی که برای آقای کیمیایی قایلم می‌گویم که تفکر را آقای مهرجویی وارد سینمای ما کرد و با فیلم گاو تفکر در میان مردم و سینما جا افتاد.

همایون اسعدیان نیز گفت: دفتر پرافتخار سینمای ایران قطعا جایگاه ویژه‌ای برای شما قائل است و ما به حضور شما افتخار می‌کنیم.

داریوش مهرجویی نیز با تشکر از  برگزارکنندگان مراسم گفت : سپاسگزارم که به احترام درگذشت عزت‌الله انتظامی این برنامه را یک هفته به تاخیر انداختید زیرا انتظامی گوهر گرانبهایی بود و ما گوهر گرانبهایی را از دست دادیم.

سیدمهدی شجاعی جان خود را برای سینمای ایران گذاشته است

 در بخش جایزه سیف‌الله داد با حضور مجید مجیدی، کمال تبریزی، علیرضا رضاداد و احمدمسجد جامعی جایزه سیف‌الله داد به پاس یک عمر خدمت به فرهنگ و هنر ایران به سیدمهدی شجاعی اهدا شد.

علیرضا رضاداد طی سخنانی با اشاره به دوستی ۴ ساله خود با سیدمهدی شجاعی گفت: صحبت کردن درباره مهدی شجاعی برای من که ۴۰سال است با او دوست هستم، سخت است. او را می‌شود در دو کلام درد و دین خلاصه کرد.

مجید مجیدی نیز گفت: مهم ترین ویژگی سیدمهدی شجاعی این است که مانند خورشید بر سر سینمای ما تابیده است. درایت سیدمهدی شجاعی و توجهی که داشت باعث شد که فیلم یچه‌های آسمان ساخته شود، شاید اگر آن فیلم ساخته نمی‌شد مسیر من در سینما تغییر می‌کرد.

کمال تبریزی نیز طی سخنانی گفت: سیدمهدی شجاعی کسی است که جان خود  را برای سینمای ایران گذاشته است تا ایران را آباد و آزاد کند. آثار معروف او معرف شخصیت اوست.

این مراسم از ساعت ۲۰:۳۰ آغاز و تا ساعت ۲۳:۳۰ ادامه داشت و اجرای آن را کامران ملکی برعهده داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز