خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

هتل‌های ایرانی به شرط استانداردسازی دو نرخی می‌شوند/اخذ پول خارجی در هتل‌ها منع قانونی ندارد

asdasd
کد خبر : ۶۵۸۴۹۹

جامعه هتلداران ایران معتقدند که در تمام جهان هتل‌ها برای گردشگران داخلی و خارجی با دو نرخ محاسبه می‌شود و اگر استانداردسازی هتل‌های ایرانی هماهنگ با جهان صورت گیرد، می‌توان نرخ هتل‌ها را نیز همانند نقاط مختلف جهان محاسبه کرد.

به‌ گزارش خبرنگار ایلنا؛ مدتی است که جامعه هتلداران ایران به روش‌های مختلف خواستار اعطای مجوز از سوی سازمان میراث فرهنگی برای دو نرخی کردن قیمت هتل‌های خود هستند. به‌صورتی که بتوانند هزینه‌هایی که از گردشگران داخلی به‌صورت ریال دریافت می‌کنند را برای گردشگران خارجی به‌صورت ارز محاسبه کنند. اما این دو نرخی شدن موضوع تازه‌ای نبوده و در گذشته نیز هتل‌ها تجربه این طرح را داشته‌اند که البته در آن زمان با نوسانات قیمت ارز و بالا رفتن ارزش دلار، برخی از هتل‌داران نرخ هزینه‌های گردشگران داخلی را با تبدیل معادل ارزی آن به ریال حساب می‌کردند و این موضوع نارضایتی عده‌ای را دربرداشت و در نهایت سبب انقضای طرح شد.

علی‌اصغر مونسان (رئیس سازمان میراث فرهنگی) این‌بار درباره دو نرخی شدن هتل‌ها به خبرنگار ایلنا گفت: ابتدا باید دو نرخی شدن را معنی کنیم. منظور هتل‌داران از ارائه این طرح این است که هزینه‌هایی که از گردشگران داخلی به‌صورت ریالی دریافت می‌کنند را بتوانند با گردشگران خارجی به‌صورت ارزی محاسبه کنند. این موضوع در همه‌جای جهان مرسوم بوده است به این صورت که هزینه‌ خدمات به‌علاوه اینکه براساس پول رایج کشور محاسبه می‌شود؛ از سوی گردشگران خارجی می‌تواند به‌صورت ارزهای مختلف پرداخت شود.

وی افزود: بنده در مجموع با این تصمیم مخالفتی ندارم؛ چراکه ما باید از هتل‌ها و هتلداران حمایت کنیم تا آنها سطح خدمات خود را افزایش دهند و به توسعه بیشتر امکانات خود بپردازند. اما این موضوع شاید اثراتی روی سایر بخش‌های گردشگری داشته باشد به‌همین دلیل پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای را داده‌ام که در آن علاوه بر جامعه هتلداران؛ دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری نیز حضور داشته باشند و همراه با معاون گردشگری درباره این موضوع به نتیجه‌ای مطلوب دست پیدا کنند.

مونسان ادامه داد: البته ما باید عوارضی که این تصمیم در سال‌های گذشته داشته را بررسی کنیم و براساس تجربه خود از مشکلات این طرح، بهترین تصمیمی که می‌تواند بیشترین اثرگذاری را به‌همراه کمترین حاشیه‌های منفی داشته باشد، اتخاذ کنیم.

بر این اساس؛ باید گفت که در اکثر نقاط دنیا هتل‌ها با دو نرخ محاسبه می‌شوند و این موضوع مسئله‌ای نیست که بخواهیم آن را انکار کنیم اما تا زمانی که استانداردسازی هتل‌های ایرانی به‌صورت بین‌المللی نباشد، نمی‌توان هزینه‌ خدمات آن‌ها را به‌صورت جهانی محاسبه کرد. جمشید حمزه‌زاده (رئیس انجمن هتلداران کشور) در این‌باره بیان کرد: باید بگویم که ما در بسیاری از هتل‌های خود به استانداردهای جهانی رسیده‌ایم و حتی آن‌ها قابلیت رقابت با هتل‌های مطرح جهانی را دارند. البته قبول داریم که این موضوع در برخی از هتل‌ها منظور نشده است؛ اما این هتل‌ها نیز در مرحله استاندارد‌سازی تازه‌ای قرار دارند که به‌این صورت و براساس استاندارد‌های بین‌المللی درجه آن‌ها تایین می‌شود.

وی افزود: مطمئنا استانداردسازی‌های تازه همزمان با دادن مجوز برای دو نرخی شدن قیمت هتل‌ها انجام می‌گیرد و به‌این صورت از سو‌ءاستفاده نیز جلوگیری خواهد شد. هتل اسپیناس پالاس یکی از بهترین نمونه‌های هتل‌های ایرانی است که از نظر بنده از خیلی از هتل‌های مطرح جهانی کیفیت بالاتری دارد و از لحاظ استاندارد نمی‌توان به آن ایرادی وارد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز