خبرگزاری کار ایران

پیام تسلیت مدیران نهادها، مجموعه‌ها و جشنواره‌های تئاتری برای درگذشت عزت‌الله انتظامی

asdasd
کد خبر : ۶۵۷۹۷۹

مدیرکل هنرهای نمایشی، مدیران مجموعه‌های تئاترشهر و سنگلج، دبیر جشنواره‌های تئاتر فجر و عروسکی تهران مبارک و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در پیام‌هایی جداگانه درگذشت عزت‌الله انتظامی را تسلیت گفتند.

به گزارش ایلنا، در پیام تسلیت شهرام کرمی (مدیرکل هنرهای نمایشی) آمده است:

«با تسلیت آغاز می‌کنم و از فقدان مردی خبر می‌دهم که هنرهای نمایشی ایران زمین مدیون اوست.

چه آن زمان که نوجوانی خود را وقف پیش‌پرده‌خوانی‌های لاله‌زار می‌کند چه آن زمان که با آغاز تئاتر نوین، از لاله‌زار به سعدی کوچ می‌کند و چه هنگام شکل‌گیری جریان تله‌تئاتر در تلویزیون ایران که از ابتدا یگانه‌ترین یار آن می‌شود؛ یا حتی دیرگاهی که از شکوه صحنه‌ها کمی دور می‌شود و از دیگرسو به‌عنوان عزت سینمای ایران گردن به جلال می‌افرازد، عشق به تئاتر، صحنه و هرآن‌چه در آن حوالی بر او گذشته و می‌گذرد، هرگز از لوح وجودش حتی ذره‌ای کمرنگ نمی‌شود. باری هنر نمایش گوهر شب‌افروزی را از دست داده که تاریخ تئاتر نوین با نام او گره خورده است و چه کس می‌تواند انکار کند مسیر شکوفایی، به اوج رسیدن و در اوج ماندن او طی هفت دهه، یگانه بوده و هیچ کم نداشته است؛ اما چه می‌شود کرد که بازماندگان را همواره ضایعه فقدان مسافر دردناک‌تر است تا شخص مسافر. تردیدی نیست نه تنها تئاتر بلکه حیطه وسیع هرآنچه ذیل هنرهای دراماتیک و نمایشی جایگاه می‌یابد، با کوچ عزت‌الله انتظامی خلاء عظیمی را می‌چشد و لمس می‌کند خصوصن در عرصه ی بازیگری که جراحتش را دشوار التیامی و مرحمی یافت می‌شود.

 این خلاء دردناک را از عمق وجود به خانواده هنرمند عزت‌الله انتظامی و همزمان به‌ خانواده بزرگ هنرهای نمایشی ایران تسلیت می‌گوییم.

عزت‌الله انتظامی هنرمند بی‌مانند سینما و تئاتر کشور صبح جمعه ۲۶ مرداد چشم از جهان فروبست.»

پیام تسلیت مدیر مجموعه تئاتر شهر

سعید اسدی مدیر مجموعه تئاتر شهر در پی درگذشت عزت‌الله انتظامی بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون پیام تسلیتی را منتشر کرد.

در متن پیام تسلیت سعید اسدی آمده است:

«هنر ساخته‌ی آدمی است و سازندگان راستین هنر خود را با آن در برابر زوال، مرگ و فراموشی ایمن می‌کنند. تن هنرمند در آنچه که مرگش می‌خوانند آرام می‌گیرد اما، روح او با شمایل زیبای زندگی در خیال و خاطره و فرهنگ مردم جاری می‌ماند.

در گذشت آقای عزت‌الله انتظامی برای ما ناگوار است، چرا که دیگر آن نوعِ نگاه و زنگِ صدا و حضور دل‌نشینش‌ را بار دیگر بر صحنه تئاتر تجربه نخواهیم کرد، اما بر آنچه که از خود برای افتخار تئاتر ایران به جای گذاشته می‌بالیم و به نام بزرگ او و هنرش به خود و همه‌ی دوست دارانش تسلی می‌دهیم.

مجموعه تئاترشهر به خانواده گرامی استاد انتطامی و جامعه تئاتر کشور این رخداد تلخ را تسلیت می‌گوید و برای روان بزرگ ایشان آمرزش و آرامش ابدی آرزو می‌کند.»

پیام تسلیت دبیر جشنواره تئاتر فجر

در متن پیام تسلیت نادر برهانى‌مرند دبیر سى و هفتین جشنواره بین‌المللى تئاتر فجر برای درگذشت عزت‌الله انتظامى آمده است:

«پیرمرد چشم ما بود!

بالاخره رسید خبر هولی که نباید می‌رسید: آقای بازیگر «در تاریکی شب سفر کرد و به گل تنهایی پیوست». حالا لابد، باید ما در ایستگاه، کناری بایستیم و شما از پنجره قطار با آن چشم‌های جادویی نگاه‌مان کنید و دست تکان دهید و لبخند بزنید به ما که میان دود قطار ابدیت فرو می‌رویم‌ و جا می‌مانیم! همان‌طور که موقع رفتن آقای سمندریان ماندیم یا موقع وداع استاد محمد، یا وقت خداحافظی آقا رادی، داود خان رشیدی، صدرالدین شجره که داغ رفتنش تازه است هنوز، ناصرخان، یا دورتر: آقالو، شکیبایی، نوشین، فنی‌زاده، داورفر، والی، مهین شهابی، لایق، علی حاتمی و بی‌شمار دوستان شما که الان کمی آن‌سوتر درست دو ایستگاه بعد منتظر ایستاده‌اند که شما را استقبال کنند. همه اهالی صحنه ابدیت!! کسی چه می‌داند شاید آنجا کنار دوستان که مقیم شدید باز هوس کنید آی با کلاه را بازی کنید، یا در اعماق گورکی را! خدا را چه دیدید شاید حاتمی در این مدت برای شما هزاردستان دیگری کنار گذاشته و منتظر رسیدن شماست که کلید بزند و شما دوباره شعبده بکنید با نقش! شاید حمید خان سمندریان خواست کرگدن‌ها را دوباره اجرا کند! اصلا بلکه دل‌تان کشید و باز  پیش پرده خواندید! صدای سوت قطار ایستگاه را پر می‌‌کند. شما می‌روید و ما می‌مانیم. باور کنید آقا باور نبودن‌تان ممکن نیست. شما همیشه بر صحنه‌های تئاتر ایران جاری ‌بوده‌اید، شما همیشه بوده‌اید، اصلا همیشه هستید تا وقتی بازی هست. دوباره جیغ قطار و سوزن‌‌بان پیر که دستش را به نشانه حرکت تکان می‌دهد. سفر به سلامت آقای بازیگر. قطار به راه می‌افتد، چرخ‌ها می‌چرخند و و اشک بی‌اختیار بر گونه‌ها جاری می‌شود. صدای جلال در گوش‌مان می‌‌پیچد که: پیرمرد چشم ما بود!»

پیام تسلیت مرضیه برومند؛ هم دانشکده‌اى منحصر به فرد من

در پی درگذشت عزت‌الله انتظامی، مرضیه برومند که دبیری هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک را بر عهده دارد، در یادداشتی، درگذشت این هنرمند را تسلیت گفت و از روح بلند او کسب اجازه کرد تا جشنواره نمایش عروسکی برگزار شود و روال عادی خود را طی کند.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

«سال ١٣٤٨ که در رشته هنرهاى نمایشى، دانشکده هنرهاى زیبا قبول شدم، تصورش را هم نمی‌کردم که با یکى از اسطوره‌هاى تئاتر آن دوران هم‌دانشکده شوم و او را از نزدیک ببینم.

آن زمان من هجده ساله بودم و آقاى انتظامى چهل و شش هفت ساله. گاه‌گدارى ایشان را در بوفه یا حیاط دانشکده می‌دیدم ولى جرات نمی‌کردم نزدیک‌شان شوم چرا که ایشان از نظر من آن وقت‌ها یک آدم جا افتاده و جدى بود و امکان نداشت به من امکان هم‌کلام شدن بدهد اما خیلى زودتر از آنچه فکر می‌کردم، به این اسطوره دست‌نیافتنى نزدیک شدم و ارتباط دوستانه بین‌مان برقرار شد چرا که ایشان شخصیت شوخ و طنازى داشت و از درون جوان بود و حتى در کهنسالى شوخ‌طبعى و نشاط جوانانه‌اش را از دست نداد.

و امروز، در آستانه برگزارى هفدهمین جشنواره نمایش عروسکى، که دبیرش هستم، تجربه تلخ دوره شانزدهم و درگذشت داوود رشیدى عزیزم در میانه برگزارى جشنواره برایم تکرار شد.

حالا می‌خواهم همان‌گونه که از روح بلند داوود رشیدى عزیزم براى ادامه برگزارى جشنواره گذشته اجازه گرفتم، از روان پاک استاد عزت‌الله انتظامى نیز کسب اجازه کنم تا جشنواره روند عادی‌اش را در خدمت به تئاتر و مردم طى کند.

خانواده نمایشگران عروسکى درگذشت استاد انتظامى را به همه مردم ایران تسلیت می‌گوید.»

پیام مدیر تماشاخانه سنگلج

پریسا مقتدی (مدیر تماشاخانه سنگلج) در پیامی درگذشت عزت‌الله انتظامی را تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است: 

«باور کردنی نیست  

داود رشیدی، جعفر والی، پرویز فنی زاده ... و حالا عزت‌الله انتظامی از میان ما رفتند. آن‌ها که نخستین بار چراغ نمایش را در تماشاخانه سنگلج روشن کردند. این روزهای سنگلج روزهای غم‌انگیزی است و این شب‌ها، شب‌های غریبی برای سنگلج.

آقای بازی‌گر، نقش‌های شما در تماشاخانه‌ی سنگلج از امیر ارسلان، چوب به دست‌های ورزیل، بهترین بابای دنیا، خانه‌ی بی‌ بزرگتر، رویا، آی بی کلاه آی با کلاه، شاه عباس و مرد پاره دوز، لونه‌ی شغال، افول، سیاوش بر باد، بازرس و بنگاه تئاترال تا امروز و ماندگارترینِ آن‌ها، نقش شما در "عزت تئاتر و سینما" برای همیشه در جان و دل ما نقش بسته است.

با کمال تاسف و تاثر درگذشت عزت‌الله انتظامی را به خانواده هنر ایران، خانواده‌‌ استاد و اهالی سنگلج تسلیت می‌گویم.»

پیام تسلیت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس

انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با صدور پیامی درگذشت هنرمند نامدار تئاتر سینما و تلویزیون کشور را تسلیت گفت.

متن پیام به شرح زیر است:

«زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست،

هرکسی نغمه خود خواند و از صحنه رود،

صحنه پیوسته بجاست،

خرّم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد

 خبرسخت و جانکاه بود...

 ..."عزت الله انتظامی" درگذشت.

او که هماره به عنوان "آقای بازیگر" حضورش در هرفیلم، سریال و تئاتری باعث اعتبار اثر و خلق اثری ماندگار می‌شد اینک در جوار رحمت الهی آرمیده است...

خاطره مانا و همیشه جاویدان هنرنمایی‌های استاد انتظامی در سینما و تئاتر این مرز و بوم و خلق آثار به یادماندنی بسیاری همچون «گاو»، «اجاره‌نشین‌ها»، «حاجی‌واشنگتن»، «خانه عنکبوت»، «شیر سنگی»، «هامون»، «روز فرشته»، «روز واقعه»، «روسری آبی» و «دیوانه‌ای از قفس پرید» و... بی‌شک در خاطر و اذهان نسل‌های بسیاری ثبت خواهد شد.

انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به نمایندگی جمعی از هنرمندان تئاتر مقاومت ضمن عرض تسلیت به مناسبت این فقدان و ضایعه اسفناک محضر جامعه فرهیخته فرهنگ و هنر ایران زمین و خانواده آن مرحوم، از خداوند متعال برای روح آن فقید سعید، غفران و علو درجات مسئلت می‌نماید.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز