خبرگزاری کار ایران

در برنامه رادیویی چراغ مطرح شد:

تکدی‌گری جرم است/یک روزه می‌شود متکدیان راجمع‌آوری کرد

asdasd
کد خبر : ۶۵۵۶۴۷

برنامه چراغ رادیو تهران شنبه 20 مرداد به معضل گدایان در تهران اختصاص داشت.

به گزارش ایلنا، سیدمحمدحسین جوادی (مددکار اجتماعی و عضو هیات علمی دانشگاه) گفت: متاسفانه در رابطه با نوع گفتمانی که صورت گرفته به نظر می‌رسد از روش‌های علمی استفاده نشده است و این طرح قابلیت اجرایی ندارد.

وی افزود: تا زمانی که بحران آب و آبادانی در کشور جدی گرفته نشود و مساله کوچ معکوس به سمت تهران و بیکاری جوانان حل نشود قطعاً شاهد معضلات مختلفی همچون تکدی‌گری خواهیم بود.

جوادی با اشاره به شهر تبریز به عنوان شهر بدون گدا گفت: یکی از دلایل موفقیت طرح شهربدون گداتوجه جدی به سازمان‌های مردم نهاد و مؤسسات خیریه است. امروز ما در تبریز خیریه‌ای داریم که بیش از 50 سال سابقه فعالیت  فرهنگی دارد.

در ادامه عیسی فرهادی (فرماندار تهران) نیز گفت: تکدی‌گری در تهران به 3 دسته تقسیم می‌شود. دسته اول گدایان خارجی هستند که باید با آنها برخورد شود و اتباع بیگانه باید به قوانین کشوری که در آن زندگی می‌کنند، پایبند باشند.

وی ادامه داد: 95 درصد متکدیان بزرگ سال ایرانی هستند و 70 درصد متکدیان خردسال و کودکان اتباع خارجی هستند.

فرهادی با اشاره به اینکه گروهی از متکدیان به شکل باندهای مافیایی فعالیت می‌کنند، گفت: برخی از این متکدیان بسیار حرفه‌ای شده‌اند و روزی تا 500 هزار تومان درآمد دارند.

فرماندار تهران افزود: حدود 20 درصد از متکدیان که در دسته سوم قرار می‌گیرند افراد نیازمندی هستند که برای ساماندهی برای آنها باید سازماندهی کنیم و زیر نظر بهزیستی، کمیته امداد و خیریه‌ها قرار بگیرند.

فرهادی نقش مردم را در توجه به نیازمندان واقعی و مبارزه با متکدیان غیرواقعی بسیار پررنگ دانست و افزود: باید برای کمک به نیازمندان و متکدیان تنها به جمع‌آوری آنها بسنده نکرد بلکه باید به آنها آموزش بدهیم و به آنها کار یاد بدهیم، یک روزه می‌شود متکدیان راجمع‌آوری کرد.

وی تاکید کرد: طرح محسن افشانی شهردار تهران برای جمع‌آوری گدایان و مبارزه با تکدی‌گری قطعاً قابل اجراست اگر همه دست به دست هم دهیم.

در ادامه محسن ولیئی (استاد دانشگاه و محقق مسائل اجتماعی و مدیرکل سابق کمیته امداد) نیز گفت: پدیده تکدی‌گری به عنوان یک پدیده زشت در اکثر کشورها وجود دارد و حتی به عنوان شغل نیز محسوب می‌شود اما در کشور ما به دلیل توجه مردم به نیازمندان این مساله بسیار پر رنگ است.

وی دلایل افزایش تکدی‌گری در تهران را وجود درآمد و بازار بهتر دانشت و افزود: شهرداری می‌تواند به جمع‌آوری این متکدیان کمک کند و همچنین از سمن‌ها و نهادهای دیگر نیز استفاده کند. البته مبارزه با این مساله و ساماندهی متکدیان نیاز به فرهنگسازی و هماهنگی دستگاه‌های مختلفی همچون بهزیستی، نیرو ی انتظامی و موسسات خیریه دارد.

وی ادامه داد: در قانون تکدی‌گری جرم است و نیروی انتظامی می‌تواند براساس این قانون با متکدیان برخورد کند.

برنامه رادیویی چراغ هر شب ساعت 21 از رادیو تهران به ‎سردبیری و تهیه‌کنندگی لیدا عرفانیان با حضور زهره سادات هاشمی کارشناس مجری به صورت زنده پخش‌می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز