خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با معاون گردشگری کشور مطرح شد:

سفرهای خارجی مردم ربطی به کیفیت هتل‌ها ندارد/معافیت مالیاتی ۵۰ درصدی برای هتل‌هایی با درآمد بالا /درجه اعلام شده از سوی برخی هتل‌ها حقیقی نیست

asdasd
کد خبر : ۶۵۳۱۲۷

محمد محب‌خدایی می‌گوید: درباره رفتن مردم به کشورهای خارجی نمی‌توان بهانه‌های بالا بودن کیفیت و پایین بودن قیمت هتل‌ها را درست دانست. چراکه بحث هزینه‌ها در گردشگری به فصل مورد نظر در آن مکان خاص مربوط می‌شود و این موضوع در همه‌جا صادق است.

محمد محب‌خدایی (معاون گردشگری کشور) درباره این موضوع که بسیاری علت سفر مردم به خارج را قیمت بالا و نبود کیفیت مناسب هتل‌ها عنوان می‌کنند، به خبرنگار ایلنا گفت: نمی‌توان بهانه‌های این‌چنینی که درباره خروج گردشگران شنیده می‌شود را زیاد درست دانست. در بحث هزینه‌های گردشگری ابتدا باید به فصل مورد نظر توجه شود. به‌عنوان مثال در حال حاضر ما در فصل تابستان هستیم و نیمه شمالی کشور خنک‌تر از نیمه جنوبی آن است و طبیعتا اگر شما همین حالا بخواهید به بندرعباس بروید؛ هزینه هتل‌های این شهر مفت تمام می‌شود اما با توجه به خنکی هوای شمال کشور، اگر به مازندران بروید قطعا هزینه‌ها گران تمام خواهد شد.

وی افزود: این موضوع در تمام جهان وجود دارد و در مبحث گردشگری با عنوان high sezen و low sezen معرفی می‌شود که براساس آن هزینه‌‌های کشور‌های مختلف، بسته به فصلی که مسافر می‌خواهد در آن سفر کند؛ با یکدیگر متفاوت است. به‌عنوان مثال در زمان نوروز به علت تعطیلی که در کل کشور وجود دارد؛ پیک سفرهای داخلی کشور اتفاق می‌افتد و به‌همین دلیل هزینه‌ها در این زمان بالاست ولی در همین زمان، کشور ترکیه تعطیل نبوده و به همین دلیل قیمت سفر به این کشور ارزان تمام می‌شود. اما اگر در زمان کریسمس که در آن دنیا تعطیل است به آنجا مراجعه کنید؛ قطعا قیمت هتل‌های آنها بالا خواهد بود.

خدایی همچنین در پاسخ به این موضوع که کشور ترکیه تسهیلاتی را برای هتل‌ها درنظر گرفته و آنها را از مالیات معاف کرده تا هزینه‌های سفر به این کشور کاهش یاید، گفت: اینها مشوق‌هایی است که ما نیز پیگیر آنها هستیم تا در ایران هم منظور شود. البته در حال حاضر نیز هتل‌های ما نیز دارای مشوق‌هایی هستند که ازجمله آنها می‌توان به معافیت مالیاتی ۵۰ درصدی اشاره کرد که براساس عملکرد هتل‌ها به آنها تعلق می‌گیرد. یعنی باتوجه به میزان مسافر و درآمدی که ایجاد می‌کنند، براساس قانون ۵۰ درصد از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

وی با بیان اینکه همانطور که ما به دنبال آوردن گردشگر به کشورمان هستیم آنها نیز به دنبال جذب گردشگرانی از کشور ما هستند. ادامه داد: باید توجه کنیم که مردم هر کشوری به سفرهای خارجی می‌روند و نمی‌توان در این‌باره زیاد سوال پرسید. در قرآن تاکید زیادی روی سفر رفتن وجود دارد و گفته شده است که در سفر دانش انسان‌ها افزایش پیدا کرده و به موضوعات مختلف شناخت پیدا می‌کنند. در حال حاضر نیز کسی نگفته که افراد به‌ سفر نروند؛ بلکه روی حذف سفرهای غیرضروری تاکید شده است.

معاون گردشگری کشور در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره استاندارد‌سازی هتل‌ها و اینکه چرا هنوز با گذشت ۱۰ سال هنوز اکثر آنها دارای گواهی استاندارد نیستند، گفت: ما در حال پیاده‌سازی سیستمی هستیم که این استانداردسازی به‌خصوص در حوزه‌هایی همچون آتش‌نشانی، آسانسور و به طور کلی استانداردهای اولیه که با جان انسان در ارتباط است؛ هرچه زودتر انجام شود. همین‌طور در پی این هستیم که با ایجاد نظارت سیستمی از طریق مردم ارتقای کیفی را برای هتل‌ها ایجاد کنیم. این موضوع سبب می‌شود تا صاحبان تاسیسات در اماکن اقامتی گردشگری برای حفظ برند خود به ارتقای کیفیت و همچنین رعایت استاندارد‌ها علاقمند شوند. چراکه در حقیقت این استاندارد وجود دارد و بیشتر رعایت نکردن آنها مطرح است.

وی همچنین در پاسخ به این موضوع که باتوجه به اینکه نزدیک به ۱۰ سال است وعده استانداردسازی هتل‌ها داده می‌شود، ولی هنوز اتفاقی حادث شده و چقدر می‌توان این وعده را جدی دانست، گفت: از آمدن بنده ۱۱ ماه بیشتر نمی‌گذرد و به‌همین دلیل نمی‌توانم پاسخگوی ۱۰ سال گذشته باشم؛ ولی در برنامه ما این موضوع مطرح شده که کاری آغاز شود که به بود و نبوده آدم‌ها وابسته و مرتبط نباشد و این مسیر بعد از ما نیز ادامه پیدا کند. خیلی از خدمات در حوزه گردشگری به رفتارهای انسانی وابسته است. البته کیفیت بقیه موارد نیز اهمیت دارد ولی خدمات انسانی نسبت به بقیه موارد از درجه اهمیت بیشتری برخوردارند و سعی ما این است که با درست کردن این وضعیت رضایت بیشتری را در گردشگران ایجاد کنیم.

محب‌خدایی همچنین در پاسخ به این موضوع که برخی معتقدند که با‌توجه به‌اینکه اکثر هتل‌ها گواهی استاندارد ندارند و براساس قانون، شهرداری حق تعطیل کردن آنها را دارد؛ هتل‌ها و شهرداری یکدیگر را راضی می‌کنند؛ توضیح داد: چون پروانه بهره‌برداری را ما صادر می‌کنیم؛ این موضوع باید توسط ما رعایت شود و شهرداری تنها پایان کار می‌دهد.

وی در ادامه درباره وضعیت شرکت عامل تطبیق سه‌مگا که در گذشته به‌صورت انحصاری استانداردسازی هتل‌ها را عهده‌دار بود و همچنین معرفی شرکت‌های دیگری که در حال حاضر استانداردسازی هتل‌ها به آنها واگذار شده و هزینه استاندارد سازی هتل‌ها گفت: قرارداد شرکت سه‌مگا تمام شده و بنده هنوز از شرکت‌های تازه اطلاعی ندارم. در عین‌حال نیز نمی‌توانیم آنها را معرفی کنیم؛ چراکه به این‌صورت برای آنها تبلیغ می‌شود. ولی قرار است این مسئله تخصصی‌تر پیگیری شود و تنها مختص به دو سه شرکت خاص نباشد. درباره هزینه‌ استاندارد‌سازی هتل‌ها اطلاعی ندارم ولی این موضوع به درجه آنها بستگی داشته و این هزینه‌ها از این طریق مشخص می‌شود.

معاون گردشگری کشور همچنین درباره ادعای مطرح شده از سوی رئیس انجمن هتلداران تهران که گفته بود هتل‌های ایرانی از نمونه‌های اروپایی خود کیفیت بهتری دارند نیز بیان کرد: هر کشوری استانداردهای خودش را دارد و بهتر است که ما زیاد به این موضوع حساسیت نشان ندهیم. همان‌طور که هتل‌های آمریکا و آلمان از استانداردهای متفاوتی بهره می‌برند؛ هتل‌های داخلی و اروپایی نیز از حیث استاندارد با یکدیگر یکسان نیستند. اصول کلی در هتل‌ها وجود دارد که باید برای همه رعایت شود و ما هم آن اصول را رعایت می‌کنیم. البته برخی از هتل‌ها درجه‌هایی را اعلام می‌کنند که درجه‌های حقیقی نیست و برنامه داریم که این مشکل را حل کنیم. اما در ابتدا باید یک شوق و نشاط اقتصادی را در وضعیت موجود داشته باشیم که سرمایه‌گذار برای ارتقای کیفیت ترغیب شود و قطعا در این صورت وضعیتی ایجاد می‌شود که هتل‌های تازه از لحاظ کیفیت به رقابت با یکدیگر بپردازند و به‌این‌صورت هتل‌هایی با استاندارد و درجه درست ساخته شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز