خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه واردکنندگان کاغذ و مقوا:

واردکنندگان کاغذ همچنان با مشکل تهیه ارز مواجه هستند/وقتی ارز تامین نمی‌شود، واردات چگونه باید صورت گیرد؟

asdasd
کد خبر : ۶۵۲۸۲۸

رئیس اتحادیه واردکنندگان کاغذ و مقوا می‌گوید: چند خرده‌فروش را دستگیر می‌کنند که این‌ها احتکار کرده‌اند و گران فروخته‌اند. این خرده فروش از کجا کاغذ تهیه می‌کند مگر غیر از این است که از تولیدکننده یا واردکننده جنس می‌گیرد و توزیع می‌کند؟

حسین میرباقری (رئیس اتحادیه واردکنندگان کاغذ و مقوا) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین وضعیت بازار کاغذ و انتقادهایی که از واردکنندگان کاغذ مبنی بر احتکار و گران‌فروشی می‌شود؛ گفت: اگر لیست کسانی که برای واردات کاغذ ارز دولتی دریافت کرده و کالای دیگری را وارد کرده‌اند یا کاغذ وارداتی را احتکار کرده و گران‌تر می‌فروشند را دارند چرا اقدامی نمی‌کنند؟ واقعیت این است که از وضعیت برخی از اقلام کاغذی اصلا خبری نداریم. همه این روزها مدام از کاغذ تحریر و روزنامه حرف می‌زنند اما وضعیت کاغذها و مقواهای دیگر هم چندان با ثبات نیست. تعرفه کاغذ چسب‌دار را ۴ تا ۵ برابر کرده‌اند که به زعم خودشان از تولید داخلی حمایت شود. منتها چرا اتفاقی نمی‌افتد و مگر نه اینکه با این حمایت دوستان تولیدکننده باید جواب‌گوی بازار داخلی ما باشند؟ پس این افزایش تعرفه و ... چرا خودش را در بهبود وضعیت تولید و بازار خودش را نشان نمی‌دهد و چرا قیمت کاغذ چسب‌دار که در ابتدای سال ورقی ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان بود امروز به ۱۸۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان رسیده است؟

او ادامه داد: بازار کاغذ تحریر هم چرا باید اینقدر آشفته باشد. اگر این کالا در ایران به میزان لازم کشور تولید می‌شود این افزایش قیمت برای چیست؟ با این قیمت‌هایی که اعلام می‌شود کسی نمی‌تواند کار کند. روزی نیست که ما از همکارانمان تلفن نداشته باشیم که می‌پرسند ما چه باید بکنیم؟ من در اتحادیه در این شرایط چه کاری می‌توانم برای اعضایم انجام بدهم؟ نهایتا هم چند خرده‌فروش را دستگیر می‌کنند که این‌ها احتکار کرده‌اند و گران فروخته‌اند. این خرده فروش از کجا کاغذ تهیه می‌کند مگر غیر از این است که از تولیدکننده یا واردکننده جنس می‌گیرد و توزیع می‌کند؟

میرباقری همچنین با اشاره به قرار گرفتن کاغذ در لیست کالاهای اساسی و تخصیص ارز ۳۸۰۰ تومانی برای واردات بیان کرد: هنوز تخصیص این ارز دولتی و دلار ۳۸۰۰ تومانی برای خیلی از واردکنندگان کاغذ محقق نشده است و همین حالا هم همکاران ما با مشکل تهیه ارز مواجه هستند. واردکننده زمانی که برای قرارداد و خرید نیاز به ارز دارد باید تامین شود که بتواند کاغذ به بازار برساند. وقتی تامین ارزی اتفاق نمی‌افتد واردات چگونه باید صورت بگیرد. هر روز هم قانون تغییر می‌کند و واردکننده کاغذ یک روز گروه یک است؛ یک روز گروه دو؛ یک روز ارز دولتی به کاغذ اختصاص پیدا می‌کند، یک روز اختصاص پیدا نمی‌کند. این موارد وارکننده را سردرگم کرده و در واردات وقفه می‌اندازد. همین وقفه هم در بازار خلاء ایجاد می‌کند و این موضوع نگران‌کننده است. موانع باید برطرف شود که واردکننده به راحتی بتواند کاغذ مورد نیاز بازار را تامین کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز