خبرگزاری کار ایران

بعد از گذشت یک سال و نیم از کشف آثار تاریخی در مراغه؛

بخش خصوصی هزینه کاوش را واریز کرد/مرمت مسجد ضریر با اعتبار 200 میلیون تومانی

asdasd
کد خبر : ۶۵۰۸۴۷

با گذشت یک سال و نیم از کشف آثار تاریخی در محوطه گنبد کبود و مدور مراغه بالاخره با تزریق هزینه از سوی بخش خصوصی، کاوش آغاز شد. درعین حال با تزریق بودجه، مرمت مسجد ضریر نیز در پی گرفته شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها درحالی مجوز کاوش اضطراری در اطراف محوطه‌های گنبد کبود و مدور مراغه صادر شده‌ است که بیش از یک سال و نیم از پیدا شدن عناصر تاریخی در محوطه این آثار می‌گذرد.

یعقوب طالبی (رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه) دراین خصوص به ایلنا گفت: اسفند ماه 1395 شرکت عمران و بهسازی مراغه در ادامه توسعه پیرامونی گنبد کبود و مدور اقدام به خاکبرداری کرد که در حین خاکبرداری عناصر تاریخی بدست آمد که ابهاماتی بوجود آورد و منجر به توقف عملیات شد.

او ادامه داد: در گزارشاتی که طی یک سال و نیم اخیر منتشر شد، با ورود شورای فنی میراث فرهنگی به موضوع، اصرار بر انجام کاوش اضطراری برای تعیین عرصه و حریم است و درعین حال درصدد این مهم هستیم که آیا در محل خاکبرداری شده، آثار تاریخی دیگری بدست می‌آید یا نه.

طالبی با اشاره به آنکه طی این سال‌ها پیگیر این مهم بودند تا آنکه بالاخره مجوز کاوش صادر و از اول مردادماه آغاز شد، اذعان داشت: تاکنون 4 ترانشه در محل زده شد و این روند ادامه دارد.

او درخصوص چرایی زمان‌بر شدن دریافت مجوز برای انجام کاوش در اطراف محوطه‌های گنبد کبود و مدور مراغه گفت: از یکسو سازمان میراث فرهنگی تاکید داشت که هزینه کاوش باید توسط بخش خصوصی و شرکت موردنظر اعمال شود حتی مصوباتی داریم که در مواردی که معارض بخش خصوصی داریم، تامین هزینه باید از سوی بخش خصوصی انجام شود. در این میان شرکت خصوصی که این پروژه را در دست داشت، بیش از یک سال و نیم در مقابل هزینه کرد مقاومت نشان داد و در نهایت پس از توقف کار و گذشت یک سال و نیم از انجام عملیات، بالاخره با ورود سازمان میراث فرهنگی به این موضوع، شرکت خصوصی مبلغ اولیه را که حدود 100 میلیون تومان بود واریز کرد و کاوش اضطراری آغاز شد.

گنبد 10 ضلعی کبود مراغه با تزیینات بی‌نظیر با شماره 135در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. برج مدور مراغه نیز از آثار ثبت شده مراغه است که با فاصله 10 متر از گنبد کبود در دروه سلجوقیان به صورت استوانه‌ای گرد بنا شده است این بنا نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده. گفته می‌شود، سالانه بیش از 200 هزار نفر از این آثار تاریخی دیدن می‌کنند.  شهرستان مراغه در 147 کیلومتری جنوب تبر یز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

مرمت مسجد ضریر با اعتبار 200 میلیون تومان

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه همچنین از جذب اعتبار برای مرمت مسجد ضریر به ایلنا خبرداد و گفت: بعد گذشت چندین سال، بالاخره توانستیم اعتبارات لازم را جذب کنیم و مرمت مسجد چوبی ضریر آغاز شد. عملیات مرمت از یک ماه پیش آغاز شده‌است. مرمت این مسجد توسط سازمان میراث به مزایده و در اختیار پیمانکار گذاشته شد.

طالبی اذعان داشت: اعتبار اولیه مرمت این بنا 150 میلیون تومان است که از مجموع اعتبارات سال 96 برداشت شد و 50 میلیون تومان نیز به آن افزوده شد. در کل این مسجد با 200 میلیون تومان اعتبار مرمت خواهد شد.

به گفته او، اعتبارات میراث فرهنگی و گردشگری سال 97 مراغه با افزایش 80 درصدی به یک میلیارد و نهصد میلیون تومان رسید.

مسجد ضریر به اواخر دوره صفویه برمی‌گردد؛ بنای آن متشکل از سه بخش شامل شبستان (ضلع جنوبی و غربی مسجد)، قسمت الحاقی مسجد (ضلع شمالی) و حیاط مسجد (ضلع شرقی) است. این بنا در سال ۱۳۸۲ به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز