خبرگزاری کار ایران

مشکلات و چالش‌های تئاتر در شهرستان‌ها/(۲):

پول، اصلی‌ترین مشکل تئاتر استان‌ها/فاصله حمایت از تئاتر پایتخت تا شهرستان بسیار زیاد است

asdasd
کد خبر : ۶۴۹۹۸۴

جهانشیر یاراحمدی با بیان اینکه «اصلی‌ترین مشکلی که در تئاتر استان‌ها وجود دارد، مسائل اعتباری است» گفت: بودجه حمایتی اجراهای عمومی استان بوشهر طبق تفاهم‌نامه‌های منعقد شده برای سال ۹۶ تاکنون یعنی تا مرداد ۹۷ هنوز پرداخت نشده و تخصیص یا عدم تحصیصش هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه «در تئاتر بوشهر خوشبختانه از منظر سخت‌افزاری و سالنی مشکلی نداریم» گفت: به گمانم؛ ما یکی از استان‌های غنی کشور در حوزه سخت‌افزاری هستیم هرچند روند خصوصی‌سازی که بخشنامه وزارتی بوده و طبق آن باید اماکن فرهنگی و هنری در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد، آنچنان که باید جواب نداده ولی با رایزنی و گفتگو با کسانی که این اماکن را در اختیار دارند تا امروز مشکلی در این‌باره نداشته‌ایم.

جهانشیر یاراحمدی ادامه داد: خصوصی‌سازی اماکن فرهنگی و هنری ممکن است در کلانشهرها به ویژه برای سالن‌های تئاتر جواب بدهد ولی جوابگوی شهرهای کوچک نمی‌تواند باشد چون هیچ درآمدی که به بخش خصوصی سود برساند ندارند همان درآمد اندک هم اگر بتواند خرج خود تئاتر شود، باید خدا را شکر کنیم.

یاراحمدی با بیان اینکه «مشکل عمده‌ای که در تئاتر ما وجود دارد و همکارانم در سایر استان‌ها هم با آن دست به گریبان‌اند مسائل اعتباری و بودجه‌ای است» گفت: هنرمندان تئاتر در شهرستان هنوز هم عاشقانه به این حوزه فکر می‌کنند. یعنی کارگردان‌ها و بازیگرها با عشق به تئاتر ادامه می‌دهند. در بوشهر امکان ندارد نمایشی با اعتباری از قبل مشخص شده تولید شود. اما در پایتخت گروهی تا وقتی با جایی قرارداد نبسته و تکلیفش مشخص نشده شروع به کار نمی‌کند. در حالی‌که در بوشهر مطلقا چنین جریانی وجود ندارد. از این نظر معتقدم اصلی‌ترین مشکلی که در تئاتر استان‌ها وجود دارد مسائل اعتباری است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی بوشهر با بیان اینکه «بودجه و اعتبار باعث شده ما در تئاتر استان‌ها با گسست نسلی روبرو باشیم» گفت: استعدادهایی در تئاتر شهرستان بروز می‌کند و گروه‌ها آثارهای شاخصی تولید کرده و نام و نشان کشوری پیدا می‌کنند اما چون جریان حمایتی اتفاق نمی‌افتد بعد از ۱۰ سال آن استعداداها آرام آرام خسته و اذیت شده و از این فضا دور می‌شوند و نسل جدیدی باز به تئاتر روی آورده و خودش را نشان می‌دهد و دوباره همین چرخه اتفاق می‌افتد. به طوری‌که در هفتاد سال گذشته ما هر ۱۰ سال یک نسل عوض کرده‌ایم که دلیل عمده‌اش از نظر من عدم حمایت از هنرمند است.

یاراحمدی خاطرنشان کرد: در تمام این سال‌ها در حرف گفته‌اند بین تئاتر پایتخت و استان‌ها تفاوتی در حوزه حمایتی وجود ندارد اما واقعیت این است که متاسفانه این اختلاف دیده می‌شود. علیرغم اینکه معتقدم خیلی از آثاری که در شهرستان‌ها تولید می‌شود از آثاری که در تهران روی صحنه می‌روند به لحاظ کیفی قوی‌ترند ولی متاسفانه آنچنان که باید حمایت نمی‌شوند. البته در سه سال گذشته و از دوره مدیریت آقای شفیعی در اداره‌کل هنرهای نمایشی و آقای بهداروند در انجمن هنرهای نمایشی کشور، برای حمایت از آثاری که در شهرستان‌ها روی صحنه می‌روند، اعتبار و بودجه‌ای تعیین شد که پیش از آن سابقه نداشت.

او ادامه داد: این اعتبار هرچند خیلی دیر به دست استان می‌رسید ولی باز هم نسبت به گذشته که اصلا خبری از این حمایت نبود اتفاق خوبی محسوب می‌شد. انتظار داریم این کمک‌ها در دوره جدید مدیریت تئاتر کشور بسیار پررنگ‌تر اتفاق بیفتد و سیر صعودی داشته باشد.

یاراحمدی با تاکید بر ضرورت پرداخت به موقع این اعتبار حمایتی گفت: مثلا بودجه حمایتی اجراهای عمومی طبق تفاهم‌نامه‌های منعقد شده برای سال ۹۶ تاکنون که مرداد ۹۷ است هنوز پرداخت نشده و اساسا وصول یا عدم وصولش هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اگر این اعتبار در همان سال به گروه‌های تولید کننده پرداخت شود می‌تواند تاثیرش را در تئاتر استان خیلی خوب نشان دهد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر مبلغ بودجه استان برای تئاتر که در اختیار این انجمن قرار گرفته را بسیار اندک و حدود ۵۰ میلیون تومان اعلام کرد.

یاراحمدی همچنین یادآور شد: استان بوشهر ۳۴ گروه ثبت شده تئاتری دارد و شاید نزدیک به همین تعداد هم گروه داریم که ثبت نشده‌اند اما به فعالیت و تولیدات‌شان ادامه می‌دهند.

او با بیان اینکه «در تمام شهرهای استان بوشهر بین یک تا سه سالن برای تئاتر داریم» گفت: خوشبختانه در دو، سه سال اخیر در هر شهری یک پلاتو به مجموعه سالن‌های اجرای تئاتر اضافه کرده‌ایم. همین الان هم چهارمین پلاتو مجموعه تئاتر شهر بوشهر در حال ساخت است.

یاراحمدی با بیان اینکه «تنوع در اشکال مختلف سالن در بوشهر وجود دارد» گفت: در یک دهه اخیر روند تمایل گروه‌های نمایشی در بوشهر به استفاده از پلاتوها و بلک‌باکس‌ها خیلی بیشتر شده است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی بوشهر با اشاره به تصویب سندی برای ساماندهی و توسعه تئاتر این استان که در آن چند مقوله مانند آموزش و وسیع کردن اجراهای عمومی را در اولویت قرار داده‌اند، گفت: در افزایش اجراهای عمومی در بوشهر و سایر شهرهای استان رشد خیلی خوبی داشته‌ایم. همیشه گفته‌ام تا زمانی که خود کارگردان حس نکند نمایش‌اش را باید به معرض دید مردم بگذارد با بخشنامه و نامه که «هنرمند الزما باید اجرای عمومی داشته باشد تا بتواند در جشنواره حضور یابد»، نمی‌توان تئاتر را عمومی کرد.

یاراحمدی ادامه داد: خوشبختانه الان این اتفاق افتاده و خود کارگردان‌ها تمایل زیادی به اجرای عمومی دارند. برای درک اهمیت این قضیه باید به دو دهه گذشته برگردیم و ببینیم که در بیشتر استان‌های کشور تئاتر در انحصار جشنواره‌ها بود اما الان در کنار جشنواره‌ها، اجراهای عمومی با رشد چشم‌گیری اتفاق می‌افتد. امیدوارم بخش اعتباری در حوزه‌های مختلف هم کمک کند تا بتوانیم در همه زمینه‌ها رشد خوبی داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز