خبرگزاری کار ایران

اجرای «کیه کیه در می‌زنه» و «شیوه نوشین لبان» با رهبر مهمان

asdasd
کد خبر : ۶۴۹۴۸۵

ارکستر ملی ایران با حضور اسماعیل واثقی به عنوان رهبر مهمان به اجرای قطعاتی چون «کیه کیه در می‌زنه» و «شیوه نوشین لبان» می‌پردازد.

به گزارش ایلنا، ارکستر ملی ایران با رهبری اسماعیل واثقی به عنوان رهبر مهمان و خوانندگی امیرمحمد تفتی، 29 مرداد ساعت 21:30 در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

در این اجرا قطعات اورتور جهان پهلوان، چهار مضراب برای دو سنتور و ارکستر و فانتزی برای تار و ارکستر با آهنگسازی و تنظیم اسماعیل واثقی، قرار و اختیار دل و ماتم سرو به آهنگسازی عارف قزوینی و تنظیم اسماعیل واثقی، کیه کیه در می‌زنه، شیوه نوشین لبان، زلف شکن شکن، شب مهتاب، تمنای دل و بت چین به آهنگسازی شیدا و تنظیم اسماعیل واثقی توسط نوازندگان ارکستر نواخته می‌شود.

اسماعیل واثقی در سال ۱۳۲۵ در تبریز متولد شدتحصیلات ابتدایی را در تهران به پایان رساند، پس از ورود به هنرستان موسیقی ساز سنتور را نزد حسین ملک، ارفع اطرایی، محمد حیدری و فرامرز پایور ادامه داد و هم زمان ساز تنبک را نزد حسین تهرانی و محمد اسماعیلی فرا گرفت؛ او در رشته آهنگسازی وارد دانشکده موسیقی هنرهای زیبای تهران شد و از محضر اساتیدی چون هرمز فرهت، محمد تقی مسعودیه، علیرضا مشایخی و توماس کریستین داوید بهره برد.

واثقی برای ادامه تحصیل به اتریش رفت و در رشته آهنگسازی از آکادمی وین فارغ التحصیل شد؛ او از بدو ورود به موسیقی با علاقه خاصی که به آهنگسازی داشت قطعات مختلفی می‌ساخت که می‌توان به نمونه‌هایی از قبیل تنظیم تصنیف‌های عارف و شیدا با صدای سیما مافیها، چهار مضراب برای دو سنتور و ارکستر، قطعه‌ای برای ورزش مدارس، موسیقی ضمیمه‌ قصه‌های صبحی، آلبو‌م‌‌های کوچه و آفتاب خوبان نام برد، او در دوره اقامتش در اتریش تاکنون به صورت رسمی در ۲۸۰۰ کنسرت در سراسر دنیا با ساز سنتور، تنبک و دیگر سازهای کوبه ای به همراه گروه های مختلف موسیقی به ویژه با گروه Clemencic consort به سرپرستی Rene Clemencic و چندین کنسرت با یویوما به عنوان سولیست همراه با ارکسترناسیونال فرانسه و کنسرت های جاده ابریشم حضور داشته است.

او در سال ۲۰۰۹ میلادی به دلیل ۳۳ سال فعالیت آموزشی و برگزاری کنسرت‌های آموزشی برای کودکان و نوجوانان در استان تیرول اتریش به همراه رنه کلمنچیج عنوان پروفسوری را از طرف وزارت فرهنگ اتریش دریافت کرد 

آخرین اثر اسماعیل واثقی، قطعه موزیکالی است بر روی منظومه ویس و رامین سروده فخرالدین اسعد گرگانی که در سال ۲۰۱۵ در سالن کنسرت هاوس وین با گروهی از سازها و آواز ایرانی اجرا شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز