خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از نخستین روز فروش چهارمین دوره حراج ملی؛

34 درصد آثار فروش نرفت/آثار 34 میلیون تومان کمتر از قیمت کارشناسی فروش رفت

asdasd
کد خبر : ۶۴۹۰۲۲

نخستین شب برگزاری چهارمین دوره حراج ملی درحالی به کار خود پایان داد که 34 درصد آثار یعنی حدود یک سوم آثار ارائه شده به فروش نرسید. حتا فروش آثار، 34 میلیون تومان کمتر از قیمت کارشناسی شده آثار بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از پایان زمان برگزاری نمایشگاه چهارمین دوره از حراج ملی که ١٥٧ اثر در رشته‌های هنری مختلف ازجمله حجم، نقاشی، مینیاتور، خوشنوسیس، تذهیب، نقاشیخط و صنایع دستی را در معرض دید عموم گذاشته بود، نخستین روز حراج ملی شامگاه پنج شنبه ۴ مرداد با اجرای پژمان بازغی و زهرا محمودوند در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن برگزار شد.

در نخستین روز برگزاری حراج ملی، 87 اثر برای فروش به مزایده گذاشته شد که از این میان 30 اثر به فروش نرسید و 14 اثر نیز تنها به قیمت کارشناسی شده فروخته شد و مزایده آنها طولانی نشد.

نخستین روز برگزاری حراج ملی با فروش بالغ بر یک میلیارد و هفتصد و یازده میلیون تومان به کار خود پایان داد. این درحالی است که رقم کارشناسی شده برای فروش تمامی آثار ارائه شده در این حراج مبلغی بالغ بر یک میلیارد و هفتصد و چهل و پنج میلیون تومان بود.

با وجود آنکه در بخشی از کاتالوگ چهارمین دوره از حراج ملی آمده بود: "پیوند اقتصاد و هنر سال‌هاست که هنر را به عنوان مزیت رقابتی مطرح نموده و موجب ظهور حراج در آثار هنری شده است. در این میان شاهد حضور آثار هنری هنرمندان ایران زمین در این تجارت هستیم که به جهت افزودن به غنای  حراج ها،  هر ساله به این آثار افزوده می شود. تحقیقات در این زمینه خانه حراج ملی را بر آن داشت تا هنر ایرانی را برگزیدند،  به نمایش گذاشته و رویدادی در این عرصه رقم زند." اما بیش از یک، سوم آثاری که در نخستین شب حراج ملی به مزایده گذاشته شد، فروش نرفت.

آثاری که در چهارمین دوره حراج ملی برای فروش گذاشته شد بر مبنای ارزش کیفی، طی مراحل کارشناسی توسط تیم برگزارکنندگان انتخاب شدند و براساس قیمت پایه که مورد توافق با کارشناسان بود در حراج شرکت داده شدند.

آثار منتخب طی سه روز در معرض نمایش عمومی قرار گرفت و در روز چهارم و پنجم طی مراسمی به حراج گذاشته شدند. برای هر اصل قیمت پایه تعیین شده بود که مزایده از رقم پایه آغاز و به ترتیب با بالاترین پیشنهاد چکش خورده و پایان می‌پذیرفت. براساس قوانین چهارمین دوره حراج ملی، پیشنهادات براساس مبالغ مطرح شده؛ تا مبلغ ۱۹ میلیون تومان هر بار یک میلیون تومان افزایش، از مبلغ ۲۰ تا ۲۹ میلیون تومان هر بار ۲ میلیون تومان افزایش، از مبلغ ۳۰ تا ۳۹ میلیون تومان هر بار ۳ میلیون تومان افزایش، از مبلغ ۴۰ تا ۴۹ میلیون تومان هر بار ۴ میلیون تومان افزایش، از مبلغ ۵۰ تا ۹۹ میلیون تومان هر بار ۵ میلیون تومان افزایش، از مبلغ ۱۰۰ تا ۱۹۹ میلیون تومان هر بار ۱۰ میلیون تومان افزایش، از مبلغ ۲۰۰ تا ۲۹۹ میلیون تومان هر بار ۲۰ میلیون تومان افزایش، از مبلغ ۳۰۰ تا ۳۹۹ میلیون تومان هر بار ۳۰ میلیون تومان افزایش، از مبلغ ۴۰۰ تا ۴۹۹ میلیون تومان هر بار ۴۰ میلیون تومان افزایش، از مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان به بالا هر ماه ۵۰ میلیون تومان افزایش و از مبلغ یک میلیارد تومان به بالا هر بار ۱۰۰ میلیون تومان افزایش را پشت سر گذاشت.

فروش آثار، از 240 تا 3 میلیون تومان

بر این اساس؛ تابلو نقاشی ابوالحسن غفاری (عموی کمال الملک) مربوط به دوره قاجار با قیمت ۲۴۰ میلیون تومان بالاترین و تابلو نقاشی خط طاها نجفی که با تکنیک ورق طلا و رنگ روغن روی بوم اجرا شده بود با قیمت ۳ میلیون تومان پایین قیمت را از سوی خیرداران کسب کردند. 

در ادامه حراج ملی، گلدان قلمزنی با هنرمندی مهدی علمداری به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان، نقاشی پشت شیشه اثر سیما عظیمی با قیمت ۹۷ میلیون تومان، پارچه پرده کعبه در ابعاد ۵۰ در ۵۰ سانتیمتر که از نخ طلا و نقره بافته شده بود و برای اولین بار به نمایش درمی‌آمد با قیمت ۸۵ میلیون تومان، سیاه مشق اسدالله شیرازی که مربوط به دوره قاجار است با قیمت ۸۵ میلیون تومان، نقاشی میرزا آقا نقاش لال  که پرده کامران میرزا را طراحی کرده بود به قیمت ۸۰ میلیون تومان، تابلو خوشنویسی محمد مراد کشمیری به قیمت ۶۳ میلیون تومان، جام شرف‌الشمس از جنس مس با قیمت ۵۳ میلیون تومان گرانترین آثاری بودند که در نخستین شب برگزاری چهارمین دوره هر جمیلی به فروش رسیدند. 

آثاری که کمتر از 10 میلیون تومان فروخته شدند

تابلو نقاشیخط توحید خلیل آذر که با تکنیک رنگ روغن روی بوم اجرا شده بود با قیمت ۹ میلیون تومان، تابلو خوشنویسی عبدالله قهرمان قیمت ۹ میلیون تومان،  تابلو نقاشیخط مهدی ایرانی که روی بوم اجرا شده بود با قیمت ۵ میلیون تومان،  تابلوی نقاشی احمد سعیدی فر که نمایی از مسجد سید علی اصفهان را به نمایش گذاشته بود به قیمت ۹ میلیون تومان، تابلو نقاشی خط اثر حمید طلوعی فرد با قیمت ۶ میلیون تومان،  اثر حجم که توسط هنرمند جوان صادق ادهم ساخته شده بود با قیمت ۸ میلیون تومان، یک برگ از قرآن با خط کوفی منسوب به حسین وراق با قیمت ۹ میلیون تومان،  تابلو نقاشیخط  علی پسندیده با عنوان "خورشید" با قیمت ۶ میلیون تومان و تابلو گل و مرغ از سر سمیه شیرمحمدی با قیمت ۸ میلیون تومان ازجمله آثاری بودند که در نخستین شب چهارمین دوره حراج ملی با قیمت کمتر از 10 میلیون تومان چکش خوردند.

در این میان تابلو مینیاتور که توسط هنرمند ناشناس با سبک مکتب حسین بهزاد طراحی شده بود به قیمت ۷ میلیون تومان به فروش رسید این در حالی است که اثر مینیاتور که توسط حسین بهزاد روی عاج نقاشی شده بود و با قیمت کارشناسی 22- 25 میلون تومان برای فروش گذاشته شده بود، از سوی حاضران مورد استقبال قرار نگرفت و  به فروش نرسید.

فروش موفق یا ناموفق

سایر آثار ارائه شده در نخستین شب چهارمین دوره حراج ملی نیز با رنج قیمت 10 تا ۳۵ میلیون تومان به فروش رسیدند. در نهایت نیز این مراسم با فروش بالغ بر یک میلیارد و هفتصد و یازده میلیون تومان به کار خود پایان داد. این درحالی است که رقم کارشناسی شده برای فروش تمامی آثار ارائه شده در این حراج مبلغی بالغ بر یک میلیارد و هفتصد و چهل و پنج میلیون تومان بود.

بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که نخستین شب حراج چهارمین دوره حراج ملی با فروش 34 میلیون تومان کمتر از قیمت کارشناسی شده آثار، شب خوبی را پشت سر نگذاشت و موفق عمل نکرد. مسئولان برگزاری چهارمین دوره حراج ملی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اعلام کردند: با توجه به اینکه بیشتر آثار شب اول متعلق به هنرمندان جوان بود، این میزان فروش قابل پیش بینی بود. چراکه هنرمندان جوان برای بازار هنر هنوز ناشناخته هستند، طبیعتا فروش آثار آنها دشوار است.

 30 اثر از 87 اثر موجود که 34 درصد آثار یعنی حدود یک سوم آثار ارائه شده را دربر می‌گیرند و آثاری از دوره قاجار و حتا اثری از حسین بهزاد در میان آنها دیده می‌شوند نیز به فروش نرسید. 

 نخستین شب چهارمین دوره حراج ملی درحالی به کار خود پایان داد که اثر مینیاتور چهره‌های برزخی مربوط به قرن 13، نقاشی سقاخانه‌ای اثر هادی هزاوه‌ای، تابلو خوشنویسی اثر حبیب رمضانپور، تابلو نقاشی خط اثر مهرداد شوقی،  تابلو خوشنویسی اثر هاشم بغدادی،  تابلوهای نقاشی اثر سمیرومی، تابلو خوشنویسی اثر علیرضا علوی،  تابلوی مینیاتور روی از اثر حسین بهزاد،  تابلوی گل و مرغ اثر مریم لامعی،  تابلو گل و مرغ اثر مهدی ایرانی،  تابلوی نقاشی قهوه خانه ای اثر حسین همدانی،  اثر حجمی اسطرلاب کروی، قلمکار با جنس برنج برنز، تابلوی مینیاتور شیخ صنعان و دختر ترسا مربوط به دوره قاجار،  تابلوی نقاشی رنگ و روغن روی بوم از طریق علی محمودی،  تابلوی خوشنویسی نستعلیق اثر علی شیرازی،  تابلوی خوشنویسی خط ثلث و نسخ عربی اثر میثاق غزی،  تابلوی خوشنویسی به همراه تذهیب طلا اثر عباس اخوین،  تابلوی مینیاتور اثر مریم لامعی،  تابلو تذهیب اثر زهرا سیدان،  تابلو خوشنویسی حمد و آیت الکرسی اثر عباس بغدادی،  تابلو عکس اثر بهار در ره شوری،  تابلوی نقاشی آبرنگ روی مقوا،  اثر تابلوی مینیاتور منسوب به میرزابابا،  تابلوی مینیاتور سیاه قلم که به کامل اجرا شده است اثر مکتب لطفعلی شیرازی،  تابلوی خوشنویسی اثر نوریا گارسیا، اثر حجم چوبی لاکی کاری شده دوره قاجار، جام جم کلیپ اثر دوره قاجار و تابلوی خوشنویسی عباس بغدادی به فروش نرسید.

درواقع 30 اثر از 87 اثر موجود که 34 درصد آثار یعنی حدود یک سوم آثار ارائه شده را دربر می‌گیرند و آثاری از دوره قاجار و حتا اثری از حسین بهزاد در میان آنها دیده می‌شوند نیز به فروش نرسید. درعین حال پژمان بازغی (مجری) درحالی که سعی داشت قیمت آثار را با بیشترین قیمتی که برای پایه درنظر گرفته شده بود آغاز کند اما عدم استقبال از قیمت‌ها سبب شد تا کمترین قیمت پایه را برای شروع مزایده انتخاب کند که در این میان 14 اثر با میانگین قیمتی که کارشناسان درنظر گرفته‌ بودند به فروش رسید.

تابلو خریداری شده از کریستیز فروخته نشد

ازجمله حاشیه‌های برگزاری  چهارمین دوره حراج ملی  می‌توان به این نکته اشاره داشت که تابلو مینیاتور دوره قاجار که منسوب به میرزا بابا است و از حراج کریستیز خریداری شده و به ایران آورده شده ‌است با قیمتی که کارشناسان تعیین کرده بودند به فروش نرسید.

به گفته مجری و مسئولان برگزاری حراج ملی، آثاری که در حراج به فروش نرسیدند به گنجینه آثار حراج ملی باز گردانده و در آنجا باقی خواهند ماند. البته مسئولان برگزاری حراج ملی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اعلام کردند: آثار هنرمندانی که قرار است حراج ملی روی آنها سرمایه‌گذاری کند، در گنجینه نگهداری می‌شود و در رویدادهای بعدی و گالری‌ها مجددا عرضه خواهد شد.

با این وجود اثر نقاشیخط اثر احمد میرزازاده، تابلو نقاشیخط حمید طلوعی فرد که با ورق طلا روی پارچه طراحی شده بود، اثر نقاشی پشت شیشه حاصل تلاش سیما عظیمی،  تابلوی نقاشی اثر میرزاآقا نقاش لال،  گلدان قلمزنی از جمله صنایع دستی که توسط هنرمند مهدی علمداری خلق شده بود و تابلو نقاشی اثر ابوالحسن غفاری چندین برابر قیمت کارشناسی شده به فروش رسیدند.

 آثار هنرمندانی که به فروش نرسید و قرار است حراج ملی روی آنها سرمایه‌گذاری کند، در گنجینه نگهداری می‌شود و در رویدادهای بعدی و گالری‌ها مجددا عرضه خواهد شد.

شب آخر حراج

برگزاری چهارمین دوره حراج ملی، جمعه ۵ مردادماه ساعت ۱۹ در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن ادامه خواهد داشت. در این شب حدود 70 اثر به مزایده گذاشته خواهد شد که در میان آن آثاری از دوره قاجار، پهلوی و نسخ خطی به چشم می خورد که مجموعه قرآن طلا با قیمت ۴ میلیارد تا ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، مینیاتور سوخته اثر حسین خطایی با قیمت ۸۰۰ تا ۸۵۰ میلیون تومان،  نقاشی مصورالملک اثر دوره قاجار با قیمت ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان و گردنبند طلا یاقوت و مروارید مربوط به دوره قاجار قیمت ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان گران‌ترین آثار این مجموعه خواهند بود.

همچنین صنایع دستی با قیمت  پایه ۲۲۰ میلیون تومان به حراج گذاشته خواهد شد،  قیمت پایه در چوبی مربوط به دوره پهلوی اثر میرزا آقا امامی نیز با قیمت ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان کارشناسی شده است و  کتاب‌های خطی با قیمت‌های ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان برای حراج ارائه خواهند شد. همچنین نقاشی مکتب اسماعیل جلایر با قیمت ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان همچنین از مینیاتور لاکی کارهای دوره پهلوی اثر میرزا آقا امامی با قیمت ۴۰۰ و ۴۵۰ میلیون تومان به مزایده گذاشته می‌شوند.

34 درصد آثار فروش نرفت/آثار 34 میلیون تومان کمتر از قیمت کارشناسی فروش رفت

34 درصد آثار فروش نرفت/آثار 34 میلیون تومان کمتر از قیمت کارشناسی فروش رفت

34 درصد آثار فروش نرفت/آثار 34 میلیون تومان کمتر از قیمت کارشناسی فروش رفت

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز