خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر مخابرات و ارتباطات جمعی فدراسیون روسیه:

هیچ پیام‌رسانی جز تلگرام در روسیه فیلتر نیست/دادستانی می‌تواند مقام دولتی را وادار به پاسخگویی به رسانه کند/هر زمان لازم باشد از حقوق فلسطینی‌ها می‌گوییم

asdasd
کد خبر : ۶۴۳۵۵۴

معاون وزیر توسعه دیجیتال، مخابرات و ارتباطات جمعی فدراسیون روسیه گفت: هیچ مسنجر دیگری در روسیه بلوکه نشده است و تلگرام نیز بعد از بلوکه شدن ۱۰ تا ۲۰ درصد کاربرانش را از دست داد اما از آنجا که در پی استفاده از فیلترشکن‌ها و وی پی ان‌ها نمی‌توان متوجه شد کاربران با آی پی کدام کشور به تلگرام باز می‌گردند نمی‌شود آمار دقیقی در مورد تعداد کسانی که هم اکنون از تلگرام استفاده می‌کنند ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری کمیته‌های همکاری رسانه‌ای ایران و روسیه ظهر امروز (پنجشنبه ۲۱ تیر) با حضور الکسی ولین معاون وزیر توسعه دیجیتال، مخابرات و ارتباطات جمعی فدراسیون روسیه در معاونت مطبوعاتی برگزار شد.

در ابتدای این نشست که سفیر روسیه در ایران نیز در آن حضور داشت، ولین گفت: بسیار خوشحالم که در ایران حضور پیدا کرده‌ام. در این سفر ۱۰ نماینده از رسانه‌های روسیه مرا همراهی می‌کنند و همچنین مهم‌ترین روزنامه دولتی روسیه همراه ما به ایران آمدند. در طول تاریخ روابط ایران و روسیه، برای اولین بار است که کمیته مشترک همکاری‌های رسانه‌های تشکیل می‌شود و امیدواریم منجر به افزایش سطح همکاری رسانه‌های ایران و روسیه شود.

او ادامه داد: زمینه‌های اصلی همکاری رسانه‌ای در ۲۳ مورد مشخص شده است که شامل تبادل محتوا، شرکت در همایش‌ها، تهیه برنامه‌های مشترک تلویزیونی و برنامه‌های کودک، تبادل فناوری تجهیزات رسانه‌ای و رسانه‌های دیجیتال می‌شود. همچنین دانش افزایش ژورنالیست‌ها مساله دیگری است که با برگزاری دوره‌های آموزش ژورنالیست پیگیری خواهد شد.

معاون وزیر توسعه دیجیتال مخابرات و ارتباطات جمعی روسیه افزود: چه در ایران و چه در روسیه اصول کلاسیک ژورنالیستی مورد توجه قرار می‌گیرند و اهمیت بسیار زیادی دارند. مورد بعدی توجه به گردشگری و توریسم است که می‌خواهیم از طریق افزایش همکاری‌های رسانه‌ای آن را بهبود ببخشیم. من در بازدید از اصفهان متوجه شدم علاقه‌مندی بسیاری برای همکاری در سطح استان‌ها وجود دارد. پروژه همکاری مشترکی میان اصفهان و سن پترزبورگ را کلید خواهیم زد که شما خواهرخواندگی شهرها می‌نامیدش و ما برادرخواندگی.

او ادامه داد: همکاری مشترک رسانه‌ای در چارچوب حفظ دریای خزر نیز برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است؛ در ماه سپتامبر در آستاراخان برنامه‌ای خواهیم داشت که از نمایندگان رسانه‌های شما هم برای حضور در آن دعوت می‌کنیم. در این برنامه کارهای رسانه‌ای در حوزه عکس، تصویر و فیلم در رابطه با دریای خزر ارائه خواهد شد.

او در پایان این بخش از صحبت‌هایش تاکید کرد:‌ همکاری‌ها نباید فقط برای تیک زدن در بیلان کاری وزارت فرهنگ‌ها باشد بلکه باید به سطحی برسیم که بتوانیم نتایجش را برای مردم عادی نیز توضیح دهیم.

در بخش بعدی این برنامه الکسی ولین پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد. او در جواب اینکه وضعیت کنونی تلگرام در کشورش چگونه است؟ گفت: تلگرام یک مسنجر است نه یک رسانه جمعی و ما به آن به چشم وسیله‌ای برای انتقال اطلاعات نگاه می‌کنیم و نه بیشتر. هیچ وقت هم هیچ اعتراضی نسبت به فعالیت آن در کشورمان نداشتیم تا این مساله پیش آمد که متوجه شدیم در راستای اهداف تروریستی تعدادی از کاربران فعالیت می‌کند. زمانی که از رئیس آن درخواست همکاری در این زمینه کردیم با پاسخ منفی مواجه شدیم و در پی مراجعه به دادگاه بلوکه‌اش کردیم. این اتفاق فقط در روسیه رخ نداد و در کشورهای دیگری از جمله در کشور خودتان هم رخ داده است. مبنای ما این نیست که تلگرام را به صورت صد در صد منع کنیم بلکه فقط می‌خواهیم دسترسی به آن محدود شود.

او در جواب سوال دیگری در مورد اینکه آیا در روسیه رسانه‌های جمعی باید از نهادی مجوز بگیرند و موظف به ثبت خود در ارگانی هستند یا خیر؟ گفت: در روسیه نزدیک به ۹۰۰ هزار رسانه جمعی ثبت رسمی شده‌اند. از سوی دیگر باید تاکید کنم که اگر فردی بخواهد در قالب یک سایت فعالیت کند و سایت خود را ثبت نکرده باشد ممنوعیتی وجود ندارد اما مزایایی هست که از آن محروم خواهد شد.

او با اشاره به این مزایا افزود: اگر رسانه‌ای ثبت شده باشد و سوالی از مقام دولتی داشته باشد و آن مقام به سوال او پاسخ ندهد آن رسانه می‌تواند به دادستانی مراجعه کرده و دادستان مقام دولتی را موظف به پاسخگویی خواهد کرد در صورتی که رسانه‌های ثبت نشده از چنین مزایایی برخوردار نیستند. رسانه‌هایی که ثبت شده باشند می‌توانند به راحتی در نشست‌های مطبوعاتی حضور پیدا کرده و سوالات خود را مطرح کنند حتی اگر به آن نشست دعوت نشده باشند. در صورتی که چنین چیزی در مورد رسانه‌های ثبت نشده وجود ندارد. در واقع رسانه‌های ثبت نشده نمی‌توانند ابراز وجود کنند و همان طور که نویسندگانش خود را به ملزم به پاسخگویی نمی‌دانند کسی هم خودش را ملزم به جوابگویی به آنها نمی‌داند. همچنین رسانه‌های ثبت شده از مهر کیفیت رسانه‌ای برخوردارند که چنین چیزی باز هم در مورد رسانه‌های ثبت نشده وجود ندارد.

او در ادامه در جواب سوال خبرنگار دیگری که باز هم به مساله تلگرام اشاره کرد در مورد اینکه بعد از بلوکه شدن تلگرام چند درصد از کاربران آن ریزش داشته‌اند و اینکه آیا پیام‌رسان دیگری در روسیه فیلتر است یا خیر؟ توضیح داد: هیچ مسنجر دیگری در روسیه بلوکه نشده است و تلگرام نیز بعد از بلوکه شدن ۱۰ تا ۲۰ درصد کاربرانش را از دست داد اما از آنجا که در پی استفاده از فیلترشکن‌ها و وی‌پی‌ان‌ها نمی‌توان متوجه شد کاربران با آی‌پی کدام کشور به تلگرام باز می‌گردند نمی‌شود آمار دقیقی در مورد تعداد کسانی که هم اکنون از تلگرام استفاده می‌کنند ارائه داد.

او در جواب خبرنگار دیگری که به حضور نخست وزیر روسیه اشاره کرد و از موضع رسانه‌های روسیه در قبال اسرائیل پرسید، توضیح داد: ما گاهی اوقات بابت موضع حمایت‌گونه‌مان از عرب‌ها، مسلمان‌ها، مردم فلسطین و همچنین مردم سوریه مورد انتقاد قرار می‌گیریم و گاهی اوقات بابت مواضع‌مان در مورد اسرائیل. ولی ما راه خودمان را می‌رویم و هر زمان که لازم باشد از حقوق فلسطینی‌ها می‌گوییم و می‌نویسیم و همچنین برعکس ما تلاش نمی‌کنیم وارد یک جبهه شویم بلکه قصدمان انتقال اطلاعات است.

او همچنین در باب اینکه آیا قرار است پروژه مشترکی با رسانه‌های ایرانی تولید کنند یا از پروژه‌هایی که پیشتر تولید شده‌اند در رسانه‌های خود استفاده خواهند کرد؟ توضیح داد: تولید پروژه مشترک نیاز به فهم مشترک دارد که شاید در حال حاضر وجود نداشته باشند. در رسانه‌های ایران اصولی اخلاقی درمورد برنامه‌‌سازی برای کودکان و بزرگسالان وجود دارد که اگر چه دشوار است اما تلاش می‌کنیم خودمان را با آن مطابقت دهیم. مقررات ایران شاید برای ما سخت‌گیرانه باشد اما با آن تطبیق پیدا خواهیم کرد در نتیجه نخست از برنامه‌های آماده استفاده می‌کنیم مانند همکاری که در چین شکل دادیم و سپس اگر پاسخ مثبت گرفتیم به سراغ تولید مشترک خواهیم رفت.

او همچنین ادامه داد: پیش از این برنامه‌هایی که در زمینه کودک در روسیه وجود داشت متهم به داشتن رویکرد کمونیستی می‌شد که در حال حاضر چنین چیزی وجود ندارد.

در پایان این نشست سطانی‌فر معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنان کوتاهی گفت: ما به عنوان وزارت ارشاد وظیفه‌مان تسهیل روابط میان رسانه‌های ایران و روسیه است نه خط و ربط دادن به این روابط. ما با دعوت از آنها این زمینه را فراهم می‌کنیم که رسانه‌هایمان اگر مایل باشند بتوانند همکاری‌های مشترکی را کلید بزنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز