خبرگزاری کار ایران

در نکوداشت هادی حمیدی و یادواره قسمت خانی مطرح شد؛

محمدرضا درویشی: قسمت خانی را ناملایمات روزگار دق داد

asdasd
کد خبر : ۶۴۰۴۸۵

محمدرضا درویشی در مراسم نکوداشت هادی حمیدی و یادواره قسمت خانی گفت: این جفا بر قسمت خانی بود که جامعه به نحوی که شایسته این استاد بی‌بدیل موسیقی تالشی بود، از او تجلیل نکرد و او را ارج ننهاد.

به گزارش ایلنا، آیین نکوداشت هادی حمیدی و یادواره قسمت خانی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی تالش، شامگاه دوشنبه یازدهم تیر با حضور تعدادی از هنرمندان و علاقه‌مندان موسیقی اقوام ایران در فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد.

 در ابتدای این مراسم که با همت بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران و فرهنگ‌کده تالش برگزار شد، سیدعباس سجادی (مدیرعامل بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران)، سید هادی حمیدی را، پرآوازه‌ترین خواننده تالشی خواند و افزود: آرمین فریدی سال گذشته طرح چنین برنامه‎ای را پیشنهاد داد. ضمن اینکه اجرای این طرح خواسته و آرزوی من بود وخوشحالم  که بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران افتخار برگزاری این برنامه را دارد. بی‌تردید توجه به فرهنگ مناطق، زبان و گویش آن‌ها یکی از اصلی‎ترین وظایف مراکز فرهنگی و هنری است.

سجادی ادامه داد: ما امروز میراث‌داران فرهنگ و هنری غنی هستیم. وظیفه ما حفظ زبان و فرهنگ مادری و انتقال آن به آیندگان است. به باور من حتی می‎توان گفت که نه تنها میراثی از گذشتگان بلکه امانتی از آیندگان در دست ماست که می‎بایست ضمن حفظ آن به بهترین شکل این فرهنگ را به آیندگان منتقل کنیم. عملکرد صحیح ما در حفظ این میراث و امانت منجر خواهد شد به اینکه نسل بعدی قضاوت درستی نسبت به ما و فرهنگ خود داشته باشد.

او سپس به جایگاه محمدرضا درویشی (پژوهشگر حوزه موسیقی نواحی) اشاره کرد و تمامی اقوام ایران را وامدار تلاش‎های او در عرصه معرفی سازها و موسیقی‎ نواحی ایران دانست. سجادی ابراز امیدواری کرد به زودی بزرگداشت محمدرضا درویشی در فرهنگسرای نیاوران با حضور این آهنگساز و مولف برگزار شود.

او افزود: ما امشب اینجاییم تا از دو بزرگ در عرصه موسیقی تالشی یاد کنیم و آن‌ها را گرامی بداریم. استاد قسمت خانی، گوهر بی‌نظیر و سفیر فرهنگی خطه تالش که امروز در میان ما نیست و نیز استاد سیدهادی حمیدی که حضورش را در میان خود مغتنم می‎شماریم و به بهانه نکوداشت این استاد بی‌بدیل در کنار هم گرد آمده‎ایم.

سجادی صدای این دو بزرگ موسیقی تالش را منتقل‌کننده سوز نهفته در فرهنگ تالش دانست که به گوش تمامی ایرانیان و حتی فراتر از مرزهای ایران رسیده است.

او در پایان از تلاش‎های آرمین فریدی از شاگردان خلف محمدرضا درویشی در شناسایی و معرفی موسیقی تالش و نیز فرهنگ‌کده تالش قدردانی کرد.

در ادامه برنامه گروه موسیقی کادوس به سرپرستی آرمین فریدی روی صحنه آمد تا به اجرای موسیقی اصیل تالشی بپردازد. این در حالی است که پیش از اجرا سرپرست گروه، پیشینه‎ای از سازهای منحصر به فرد تالش، تنبوره و لله تالشی، برای حاضران ارائه کرد و خود را وامدار محمدرضا درویشی، مولف دایره‌المعارف سازهای موسیقی ایران دانست.

فریدی گفت: من غرق اعجاز و اعجاب موسیقی تالشی شدم و روستا به روستا گشتم تا سازی همچون تنبوره تالشی را از نوازنده‎های کهنسال در سراسر تالش گردآوری کنم.

 او از گلعلی رویان، پیرمرد ۱۲۳ ساله و سرباز میرزا کوچک‌خان و نیز غلامرضا رضایی یاد کرد که از پیشکسوتان بی‌ادعای موسیقی تالشی بوده‎اند.

فریدی افزود: لَله تالش، نی منطقه تالش است که سازی بادی است و می‎توان آن را پیچیده‎ترین در نوع خود دانست. این ساز در تمامی خطه تالش و حتی فراتر از آن رواج دارد.

مدیر ‌کده تالش در بخش دیگری از مراسم دلنوشته‎ای برای استاد قسمت خانی قرائت کرد.

محمدرضا درویشی (آهنگساز و پژوهشگر شناخته شده موسیقی اقوام ایران) نیز در این مراسم گفت: قسمت خانی را در جشنواره‎های خارجی دیده بودیم اما آیا کسی زندگی او را دید که چگونه در فقر زندگی کرد و در اثر ناملایمات روزگار دق کرد. این جفا بر قسمت خانی بود که جامعه به نحوی که شایسته این استاد بی‌بدیل موسیقی تالشی بود از او تجلیل نکرد و او را ارج ننهاد.

درویشی سپس گفت: حیف که امروز نام تالش از پسوند گیلان حذف شده است. اما  شما وظیفه دارید مفهوم تالش و فرهنگ و موسیقی و زبان تالشی را با تمام وجود حفظ و  آن را به آیندگان منتقل کنید.

 او در ادامه خاطره‎ای درباره تنبوره تالشی و تلاش‎هایش در شناسایی این ساز با راهنمایی علی عبدلی (پژوهشگر سرشناس قوم تالش) ذکر کرد و افزود: در نهایت آن تلاش‎ها به ثمر نشست و امروز چندین ساز به نام پیشکسوتان تنبوره تالشی همچون صالح بیدار در موزه موسیقی ایران وجود دارد و تنبوره تالشی در دایره‌المعارف موسیقی ثبت شده و برای همیشه زنده مانده است.

در ادامه برنامه، سیدهادی حمیدی روی صحنه رفت و ضمن سخنانی یگانه همراه و حامی‎اش را در راه موسیقی تالشی، همسر خود دانست. او همچنین از تلاش‎های آرمین فریدی، محمدرضا درویشی و سیدعباس سجادی قدردانی کرد و افزود: خوشحالم که هنرم را به هیچ قیمتی نفروختم.

در پایان مراسم ضمن رونمایی از سردیس سیدهادی حمیدی ساخته چنگیز اقبالی، هدایایی به این هنرمند، خانواده زنده‌یاد قسمت خانی و دیگر هنرمندان اهدا شد.​

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز