خبرگزاری کار ایران

ابوالحسن داودی در گفتگو با ایلنا مطرح کرد:

شرایط حضور همه فیلم‌ها در جشن فراهم شود/خانه‌سینما شعبه ۲ وزارت ارشاد نیست

asdasd
کد خبر : ۶۳۹۱۲۱

ابوالحسن داودی می‌گوید: اگر خانه سینما می‌خواهد کاملاً مستقل عمل کند باید بند ناف بودجه‌ای خود را از دولت جدا کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از مباحثی که این روزها مطرح است بحث حضور فیلم‌های سینمایی دارای پروانه ساخت که تاکنون اکران نشده‌اند، در جشن سینمای ایران است.

ابوالحسن داوودی (کارگردان سینما) که تجربه کار صنفی در سینما را دارد، با اشاره به اینکه باید همه آثار در جشن سینمای ایران به صورت عادلانه مورد داوری قرار بگیرد، گفت: من از ابتدای جشن سینمای ایران و اولین دوره در جریان روند برگزاری این جشن بودم و در نگارش آیین‌نامه ابتدایی نیز سهیم بودم و از همان زمان شرط حضور در جشن برای فیلم‌ها فقط داشتن پروانه ساخت بود.

وی ادامه داد: در ابتدای برگزاری این جشن اصلاً بحث داشتن پروانه نمایش مطرح نبود و فقط نظر صنف مهم بود و اینکه فیلم پروانه ساخت داشته باشد. بعدها بحث پروانه نمایش نیز مطرح شد که البته این مساله نیز خیلی حاد نبود بلکه آنچه باعث می‌شد تا وضعیت کمی بغرنج شود این بود که برای شرکت در جشن شرط اکران فیلم  در نظر گرفته شد.

داوودی ادامه داد: بسیاری از فیلم‌ها که آثار خوبی نیز هستند به دلایل مختلف فرصت اکران پیدا نمی‌کنند و سازندگان آثار نیز در اکران نشدن فیلم‌هایشان مقصر نیستند زیرا سبد اکران عادلانه نیست و فرصت برابر برای اکران برای همه فیلم‌ها به وجود نمی‌آید.

کارگردان فیلم «هزارپا» با اشاره به اینکه باید راهکار مناسبی برای حضور همه فیلم‌هایی که پروانه ساخت دارند در جشن سینمای ایران طراحی و اجرا شود، ‌افزود: شرایط فیلمسازی امروز نسبت به چند سال پیش کاملا متفاوت شده و گسترش دیجیتال، فیلمسازی به خصوص به شکل تجربی آن بسیار راحت شده است و به همین دلیل ما شاهد فیلمسازانی هستیم که آثار اولشان را به راحتی می‌سازند لذا باید سازوکاری پیدا کرد که هر آثاری که پروانه ساخت گرفته‌ اما به دلایل مختلف نتوانسته پروانه نمایش بگیرد، داوری شود و در حق فیلم‌هایی که پروانه نمایش گرفته و اکران شده‌اند نیز اجحاف نشود.

کارگردان فیلم «زادبوم» در مورد دلایل مخالفت گروهی با داوری نشدن آثار سینمایی فاقد پروانه نمایش و اکران نشده در جشن صنفی سینمای ایران گفت:‌ تجربه جشن سینمای ایران نشان می‌دهد که این جشن همیشه حواشی داشته و این حواشی نیز بیشتر سیاسی بوده است. به همین دلیل اگر گروهی با داوری فیلم‌های فاقد پروانه نمایش مخالفت می‌کنند به دلیل حواشی سیاسی آن است.

وی ادامه داد: وزارت ارشاد به دلیل آنکه همیشه یک نهاد دولتی بوده و از یک روحیه محافظه‌کارانه برخوردار است، تلاش می‌کند تا خود را از همه حواشی به خصوص حواشی سیاسی دور نگه دارد و علاقه‌ای ندارد وارد این فضاها شود.

کارگردان فیلم «رخ دیوانه» ادامه داد: به طور مثال در یکی از دوره‌های جشن سینمای ایران جایزه به جعفر پناهی تعلق گرفت و مشکلات جدی به وجود آمد به طوری که جایزه را به صورت پنهانی و بدون اطلاع‌رسانی به او دادند.

وی ادامه داد: وزارت ارشاد علاقه زیادی ندارد که وارد مباحثی شود که برای او جنجال‌های سیاسی به دنبال دارد. درنتیجه خانه سینما نیز که از لحاظ بودجه‌ای کاملاً وابسته به سازمان سینمایی وزارت ارشاد است؛ می‌خواهد خود را از این حاشیه‌ها دور نگه دارد.

داوودی افزود: متاسفانه وابستگی بودجه‌ای خانه سینما به سازمان سینمایی باعث شده تا استقلال رأی این خانه حفظ نشود و اگر خانه سینما می‌خواهد کاملاً مستقل عمل کند باید بند ناف بودجه‌ای خود را از دولت جدا کند. از طرف دیگر نیز اگر وزارت ارشاد بودجه‌ای در اختیار خانه سینما قرار می‌دهد این انتظار را داشته باشد که این خانه فقط جواب مثبت به تصمیمات آنها بدهد و به نوعی تبدیل به ساختمان شماره 2 سازمان سینمایی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز