خبرگزاری کار ایران

در نمایشگاه قرآن مطرح شد:

آیات قرآن نوعی علم‌النفس اخلاقی هستند

asdasd
کد خبر : ۶۲۸۴۷۳

نشست تخصصی «نگاه اخلاقی به قرآن، آموزه‌ها و مسائل» شامگاه سه‌شنبه ۸ خرداد با حضور محسن جوادی (معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و سیدحسن اسلامی (صاحبنظر علوم قرآنی) در نمایشگاه قرآن برگزار شد.

به گزارش ایلنا، محسن جوادی در نشست هشتم از سلسه نشست‌های تخصصی دانشگاهی با موضوع «نگاه اخلاقی به قرآن، آموزه‌ها و مسائل» اظهار داشت: موضوع نگاه اخلاقی به قرآن، آموزه‌ها و مسائل را می‌توان به گونه‌های مختلفی دنبال کرد اما باید توجه داشت که اخلاق از یک نقطه شروع می‌شود.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نقطه شروع اخلاق جستجوی زندگی خوب است، افزود: حیات اخلاقی را از قرآن کریم می‌توان جستجو کرد؛ جستجوی باید و نبایدهای قرآنی که نگاه اخلاقی و حیات اخلاقی را منجر می‌شود.

وی بیان داشت: جستجوی فضیلت‌ها و رذیلت‌های اخلاقی نیز در همین مقوله جای می‌گیرد. باورهایی که متناسب با زندگی فرد است؛ نوعی راهنمایی از قرآن در حوزه حیات اخلاقی که ابعاد بسیاری دارد.

وی با اشاره به تبیین تاریخ یک قوم و یک ملت در قرآن کریم، گفت: از متن قرآن می‌توان بایدها و نبایدها و نیز فضیلت و رذیلت‌ها را برداشت کرد.

جوادی با تاکید بر ضرورت اعمال دقت فلسفی در این زمینه یادآور شد: یک نوع پژوهش در قرآن کریم که اصطلاحا به پژوهش‌های درجه اول معروف است وجود دارد که به تراز خوب از زندگی مناسب مربوط می‌شود.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه قرآن بنیاد اخلاقی دارد، ابراز داشت: کل قرآن اخلاق است و هرگونه نگاه به قرآن، نگاه اخلاقی است و بنیاد اخلاقی دارد.

وی با اشاره به وجود نگرش فرا اخلاقی در قرآن کریم، گفت: در اینباره فرد از راهنمایی اخلاقی قرآن استفاده نمی‌کند و فقط به پروژه اخلاقی قرآن توجه دارد و از آنجاکه از آموزه‌های قرآنی استفاده نمی‌شود حتی می‌تواند توسط افراد غیر مسلمان صورت گیرد.

جوادی با اشاره به وجود دو رویکرد عمده در حوزه اخلاق در قرآن کریم اشاره و خاطرنشان کرد: آموزه‌های اخلاقی می‌تواند در رفتار آدمی نمود داشته باشند که شکل عمیق آن مربوط به فضیلت و رذیلت‌های اخلاقی می‌شود.

حجت الاسلام سیدحسن اسلامی در ادامه این نشست اظهار داشت: در سنت تفسیری غالبا مفسران، قرآن را از آغاز تا فرجام تفسیر می‌کردند اما در ادامه، تفسیر موضوعی قرآن شکل گرفت؛ در این میان عده‌ای نگاه علمی، عده‌ای نگاه عرفانی و عده‌ای دیگر نیز نگاه انقلابی به قرآن داشتند اما گروهی نیز با نگرش اخلاقی به قرآن کریم می‌پرداختند.

به گفته این استاد علوم قرآنی، اولین فردی که نگاه اخلاقی به قرآن داشت یک استاد مصری بود و در پی آن افراد دیگری به این موضوع پرداختند.

وی ابراز داشت: به نظر می‌رسد قرآن در چند لایه و به چند شکل در مورد اخلاق سخن می‌گوید. در آیات بسیاری از قران کریم در مورد بایدها و نبایدها سخن گفته شده است.

حجت‌الاسلام اسلامی به یکی از بهترین توصیه‌های مشترک اخلاقی میان قرآن و انجیل اشاره کرد و گفت: یکی از بهترین توصیه‌های مشترک اخلاقی میان قرآن و انجیل این است که «بدی را به بهترین شکل پاسخ دهید» که به دنبال این امر دشمن شما دوستتان خواهند شد.

وی با بیان اینکه خداوند به هنجارهای اخلاقی اشاره نمی‌کند بلکه به منش بندگان خوب خدا (عبادالله) اشاره می‌کند، خاطرنشان کرد: آیات قرآن نوعی علم النفس اخلاقی هستند و می‌گوید انسان در حالت طبیعی زودرنج است زمانی که خوشی ببیند مغرور و اگر ناخوشی ببیند نا امید می‌شود و در نهایت می‌گوید انسان موجودی عجول است.

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تا ۱۴ خرداد مصادف با ۱۹ رمضان در محل مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برپاست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز