خبرگزاری کار ایران

ورود جشنواره مقاومت به موضوع برجام/حمایت از کالای ایرانی و معضلات اجتماعی در تعریف تئاتر مقاومت می‌گنجد

asdasd
کد خبر : ۶۲۲۰۳۵

سامان خلیلیان با تاکید بر اینکه تئاتر خیابانی ما در واکنش به مسائل سیاسی روز بسیار سریع است، گفت: مطمئن باشید می‌توان انتظار داشت در همین هفته‌ای که فرصت داریم یکسری آثار ارسال شده به جشنواره تئاتر مقاومت در حوزه خیابانی و محیطی؛ معطوف به موضوع خروج از برجام یا تحلیل سیاسی آن شود.

سامان خلیلیان (مدیر بخش خیابانی و محیطی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه تا روزهای پایانی هفته پیش حدود ۸۰ اثر در حوزه تئاتر خیابانی و محیطی به دبیرخانه جشنواره رسیده است، گفت: امسال مصرانه تاکیدمان بر این است که کارهای تکراری نداشته باشیم و دوستان به سمت تولید آثار جدید بروند و همین مساله؛ دبیرخانه را با آثار ارسال شده‌ای مواجه کرده که برای اولین‌بار طرح‌ریزی ذهنی شده‌اند.

خلیلیان با بیان اینکه «می‌خواهیم در جشنواره به سمت کارهای کیفی برویم» گفت: جاهای دیگر شاید آمار و کمیت لحاظ شده باشد که این هم بخشی از حوزه اجرایی است اما واقعیت این است که ما در جشنواره تئاتر مقاومت امیدواریم با یک نگاه کیفی و خوب بتوانیم در این عرصه کار داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه امسال بخش محیطی به این جشنواره اضافه شده است، ادامه داد: در این سالیان ممتدی که جشنواره مقاومت برگزار می‌شده خیلی نگاه قابل توجهی به گونه‌های دیگر که در تئاتر فضای باز و بیرونی سالن‌های تئاتر اجرا می‌شده نبوده اما امسال خوشبختانه جشنواره مقاومت این نگاه را داشته تا ما بتوانیم نمونه‌های ارجاعی متنوع از آثار مختلف در حوزه تئاتر خیابانی و بیرونی داشته باشیم که این هم با هماهنگی انجام شده و هنرمندانی که در این عرصه فعال‌اند به خصوص دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان تئاتر را در این مسیر قرار دادیم که بتوانیم نمونه‌هایی از این‌گونه هم با توجه به موضوعیت جشنواره امسال داشته باشیم.

مدیر بخش خیابانی و محیطی جشنواره تئاتر مقاومت با بیان اینکه «بخش محیطی که به جشنواره اضافه شده باعث می‌شود شاهد تنوع فضاهای اجرایی جدیدی باشیم» گفت: قطعا در زمان برگزاری جشنواره ما با لوکیشین‌ها و موقعیت‌های جدیدی برای اجرای اینگونه نمایش‌ها هم مواجه می‌شویم و لزوما دیگر جشنواره در حوزه تئاتر خیابانی محدود به چند موقعیت مشخص از پیش تعیین شده‌ای که عموما عرف شده نخواهد بود. امیدوارم این اتفاق در اجرا هم بیفتد و فضاهای جدید و نمونه‌های متنوع از تجربه‌های جدید در حوزه تئاتر مقاومت هم پیش بیاید.

خلیلیان با اشاره به اینکه امسال تنوع در محورهای فراخوان این بخش لحاظ شده، گفت: محوریت‌های اصلی که همیشه در جشنواره بوده مثلا حوزه دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مانند آن به صورت روتین مورد توجه قرار گرفته اما امسال آنچه که مدنظر خود من و دوستانم در جشنواره بوده این است که معنا و مفهوم مقاومت را فراتر از مسائل انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، درنظر گرفته و در کنارش به مسائل دیگری هم به عنوان حوزه مقاومت پرداخت کنیم و بازتعریفی از کلمه مقاومت داشته باشیم و همین مساله تنوع آثاری که می‌تواند برای ما ارسال شود را بیشتر می‌کند.

او ادامه داد: مثلا همین حمایت از کالای ایرانی خودش می‌تواند در حوزه تئاتر مقاومت باشد یا مشکلات و معضلات حوزه اجتماعی‌مان که می‌تواند در فراخور مسائل مقاومت گنجانده شده و دیده شود. همه دوستان فراخوان شدند که بتوانند از این منظر هم به این واژگان توجه کنند و در تعریف‌شان و در آثار تولیدی‌شان به این منظر و وجهه تئاتر مقاومت هم توجه کنند. در حال حاضر در میان همین آثاری که به دبیرخانه جشنواره رسیده هم این تنوع دیده می‌شود اما امیدوارم بعد از این هم شاهد چنین تنوعی در ارسال آثار باشیم. در کلیت قضیه، در تلاشیم این تنوع در خروجی جشنواره هم اتفاق بیفتد.

خلیلیان با تاکید بر اینکه تئاتر خیابانی ما در واکنش به مسائل سیاسی روز بسیار سریع است، گفت: شاید اینکه در همین ده روز آینده متن نمایشنامه‌ای صحنه‌ای با موضوع خروج از برجام یا تحلیل سیاسی آن تولید شود دور از انتظار باشد اما بچه‌های تئاتر خیابانی بسیار سریع‌تر به این مسائل واکنش نشان می‌دهند. فعالان تئاتر خیابانی تیزهوش و به‌روز هستند و ضرورت‌ها و نیازهای لحظه‌ای و اتفاقات و رخدادهای به روز را مورد توجه قرار می‌دهند بنابراین مطمئن باشید می‌توان انتظار داشت در همین هفته‌ای که فرصت داریم یکسری آثار در حوزه تئاتر خیابانی و محیطی معطوف به این حوزه شود. بر مبنای تجربه‌ام می‌گویم بچه‌های تئاتر خیابانی به این قضیه قطعا ورود خواهند کرد و ما شاهد این قضیه هم می‌شویم که تحلیل روز سیاسی را با نگاه هنری و تئاتری خودشان انجام دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز