خبرگزاری کار ایران

دونوازی سنتور و تنبک با بیرون کشیدن دوشاخه‌ها از پریز در حضور مشایخی

asdasd
کد خبر : ۶۲۱۶۴۵

عصر روز جمعه (21 اردیبهشت ماه) کنسرت دونوازی سنتور و تنبک توسط رضا مهدوی و سارا زمردی به صورت آنپلاگد (بیرون کشیدن دوشاخه‌ها از پریز) در حضور نادر مشایخی به عنوان مهمان ویژه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عصر روز گذشته (جمعه 21 اردیبهشت ماه) رضا مهدوی (نوازنده سنتور، مدرس، پژوهشگر و منتقد) در کنار سارا زمردی (نوازنده تنبک) در فضایی گرم و با حس نزدیکی و صمیمت با مخاطب، در مکتب تهران به دونوازی به صورت آنپلاگد پرداختند.  

این پنجمین اجرای آنپلاگدِ (دوشاخه رو از پریز بیرون بکش) رضا مهدوی در مکتب تهران بود. این اجرا در مایه بیات ترک و شور دشتی بود و مهدوی در آن از فرم‌ها و قالب‌های اصیل موسیقی ایرانی همچون پیش‌درآمد چهارمضراب ضربی و رنگ استفاده کرده بود که همگی ساخته‌های خودش بودند و برای اولین بار بود که اجرا می‌شدند.

آنپلاگد (unplugged) به شکلی از اجرای موسیقی گفته می‌شود که به ‌وسیله سازهای آکوستیکی نواخته می‌شود که به جای گونه الکتریکی‌شان می‌نشینند. واژه محفل این جا نه در معنایی منفی که با بار معنایی مثبت به کار می‌رود و اتفاقی که در مکتب تهران رخ داد محفلی بود دوستانه که دو ساز آکوستیک سنتور و تنبک در غیاب هر صدای تقویت شده‌ای با ابزار الکتریکی، شکلش دادند.

مهمان ویژه این اجرا نادر مشایخی، آهنگساز و رهبر ارکستر شناخته‌شده بود که در پایان اجرا در صحبت‌هایی کوتاه ضمن تشکر از رضا مهدوی بر قابلیت موسیقی ایرانی و سازهایی چون سنتور و تنبک برای اجرای آنپلاگد تاکید کرد و این گونه اجراهای جمع و جور و کوچک را که به گفته او در دنیا توسط اساتید بزرگ در فضاهایی کوچک انجام می‌شود امری معمول دانست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز