خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

قصه‌ی کارگرانی که برای یک لقمه نان در مصلی می‌دوند

asdasd
کد خبر : ۶۲۱۳۵۲

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران جدا از چهره فرهنگی و شلوغی و رفت و آمد مردم چهره دیگری هم دارد، تکاپو و تلاش برای به دست آوردن لقمه‌ای نان.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اگر در نمایشگاه کتاب دوری زده باشید حتما کارگرانی را دیده‌اید که چرخ به دست در حال جا به جایی کتاب‌ها و بارهای ناشران و مردم هستند. اما این گز کردن چندین و چند باره مصلی آن هم با بارهای بعضا سنگین چقدر برای این کارگران دارد؟

به گفته یکی از این کارگران، امسال ۱۰۰ چرخ و ۱۰۰ کارگر با سازمان‌دهی پیک بادپا مشغول کار در نمایشگاه هستند و برای کرایه روزانه چرخ‌ها هم روزی ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

کارگری دیگری می‌گوید: روزانه ۵۰ تومان برای کرایه چرخ می‌دهیم. نهایت هم در هر روز ۱۰ تا ۱۲ دور بیشتر نمی‌توانم کار کنم. با این وضعیت نهایت روزی ۴۰ ۵۰ تومان برایم می‌ماند البته روزهایی هم هست که فقط پول کرایه چرخ درمی‌آید.

کارگر نوجوانی با اشاره به فردی که برایش بار می‌برد، می‌گوید: قیمت معمول برای هر دور بار ۱۰ تومان است اما الان این آقا می‌خواهد فقط ۴۰۰۰ تومان بدهد این مبلغ برای این کار واقعا پایین است.

باران که شروع می‌شود دعوایی هم بین یک مشتری و یک کارگر حمل بار شنیده می‌شود، کارگر با ناراحتی توام با عصبانیت فریاد می‌زند: ما قبلش سر ۱۵ هزار تومان توافق کردیم من زیر باران بارهای تو را آوردم و کاملا خیس شدم، حالا که بارت به مقصد رسیده هزینه را پرداخت نمی‌کنی؟

او به ایلنا میگوید: واقعا با دوری ۱۰ تومان چیزی برایمان نمی‌ماند و حتی کف حقوق کارگری هم دستمان را نمی‌گیرد. خیلی از بچه‌ها حتی پول کرایه چرخ را هم درنمی‌آورند و ضرر می‌کنند.

به نظر می‌رسد در هیاهوی جمعیت و اعداد و ارقام تراکنش‌هایی که مسئولان از فروش نمایشگاه اعلام می‌کنند، درآمد ناچیز این کارگران که حتی بیمه هم نیستند، اصلا جایی در اخبار مربوطه ندارد. کاش در کنار همه کارهای اجرایی بزرگ و کوچک کمی هم به وضعیت این کارگران رسیدگی شود و مورد توجه قرار بگیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز