خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

فرصتی برای تماشای ۳۰ اثر از صادق تبریزی/کپی‌کاری از آثار تبریزی زیاد شده است

asdasd
کد خبر : ۶۲۱۱۱۵

نمایشگاه آثار صادق تبریزی در روز جمعه، ۲۱ اردیبهشت ماه، در نگارخانه بهنام دهش‌پور آغاز به کار خواهد کرد. صادق تبریزی نقاش، مبدع سبک نقاشیخط و از پیشگامان مکتب سقاخانه است که چند ماه پیش در فرانسه به علت ابتلا به بیماری سرطان درگذشت.

مهرداد فلاح در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره‌ نمایشگاه آثار صادق تبریزی گفت: 30 اثر از دوره‌های مختلف کاری صادق تبریزی هم‌چون ریتم و خط، نقاشی روی پوست، کالیگرافی، طراحی، و مینیاتورهای سبک مدرن برای این نمایشگاه گردآوری شده است. درواقع در این مجموعه‌، از هر نوع سبکی که هنرمند در دوره‌های مختلف عمر خود کار کرده، حداقل یک نمونه وجود دارد.

خواهرزاده‌ی صادق تبریزی، با اشاره به این موضوع که هیچ‌کدام از آثار جهت فروش نیستند؛ گفت: آثار این نمایشگاه، صرفاً جهت بازدید به نمایش گذاشته می‌شود و فقط برای امور خیریه، بلیت به فروش می‌رسد. ورودی نمایشگاه برای هر نفر، 10 هزار تومان است.

برگزارکننده‌ی این نمایشگاه با اشاره به دوره‌های کاری تبریزی، اضافه کرد: آثاری از سال 1340 تا 1395 در این نمایشگاه وجود دارد. این آثار از گالری‌دارها، مجموعه‌دارهای خصوصی، آرت‌سنتر، کهن‌دیار و... گردآوری شده است. هم‌چنین تعدادی از کارها متعلق به آقای سرخوش و تعدادی هم خود من است.

او علت برپایی این نمایشگاه را اینگونه توضیح داد و گفت: آقای تبریزی به دلیل ابتلا به سرطان فوت کرد. مادر من هم به سرطان ابتلا داشت. هزینه داروهای سرطان خیلی بالاست. این خیریه با بیمارستان‌های مرتبط کار می‌کند و این نمایشگاه نیز برای حمایت از بیماران سرطانی برگزار می‌شود.

او بیان داشت: در روز افتتاحیه عباس مشهدی‌زاده سخنرانی نمایشگاه را برعهده دارد. این نمایشگاه جهت آشنایی هنرمندان و هنردوستان با آثار آقای تبریزی است که البته دلیل دیگر آن این است که متقلبان نتوانند به مجموعه‌داران آثار تقلبی بفروشند. حداقل هدف این نمایشگاه این است که چشم‌ها با آثار  اورجینال تبریزی آشنا شود. نمونه‌های بسیاری است که از آثار ایشان کپی کرده‌اند و اخیراً هم شکایتی صوت گرفت که فرد خاطی به اشد مجازات رسید و معادل قیمت تابلو جریمه شد.  

فلاح با اعلام اینکه، نمایشگاه بزرگتری‌ از آثار صادق تبریزی در راه است، افزود: یک نمایشگاه اصلی با رونمایی از کتاب آثار صادق تبریزی در پیش است. برپایی آن نمایشگاه بسته به چاپ کتاب آثار هنرمند دارد. این کتاب، که توسط مصور رحمانی در دست تهیه است؛ آثار تمام دوره‌های هنرمند را در خود دارد که این آثار توسط خود آقای تبریزی انتخاب شده و این مجموعه، کتاب کاملی است که همراه با آثار بزرگ هنرمند رونمایی خواهد شد.

او همچنین از گردآوری کتاب دیگری خبر داد و گفت: یک کتاب مرجع هم در دست جمع‌آوری است. با چند تن از دوستان در حال گردآوری مطالب هستیم. درواقع این کتاب یک جور تاریخ شفاهی است که از دوستان، بستگان و نزدیکان هنرمند مطالبی جمع‌آوری شده و یک کتاب مرجع محسوب می‌شود. همچنین گوشه‌ای از خاطرات آقای تبریزی در این کتاب خواهد آمد. ایشان از حدود 10 سال پیش به‌طور منظم شروع به نوشتن خاطراتش از دوران طفولیت تا سال‌های آخر عمر خود کرد.

فلاح از فیلم مستندی نیز خبر داد که درباره‌ی صادق تبریزی ساخته شده؛ ولی هنوز مجوز پخش نگرفته است. او در این باره گفت: فیلم مستندی تحت عنوان «نقش خولی» از آقای تبریزی ساخته شده ولی توسط وزارت ارشاد اکران نشده است. کارگردان این فیلم مهدی خواجه حسینی است که یکی دو سال پیش نیز در گروه هنر و تجربه اکران شد.

فرصتی برای تماشای ۳۰ اثر از صادق تبریزی/کپی‌کاری از آثار تبریزی زیاد شده است

صادق تبریزی متولد ۱۳۱۷ در تهران بود و در سال گذشته بر اثر ابتلا به بیماری سرطان درگذشت.
آثار این نقاش پیشگام ایرانی، در موزه‌های مهم دنیا مانند مجموعه‌ گری دانشگاه نیویورک، موزه‌ هان چین، موزه هنرهای معاصر تهران و موزه‌های بانک ملی، بانک سپه و بانک پاسارگاد نگهداری می‌شود.

علاقمندان می‌توانند برای تهیه بلیت این نمایشگاه که به‌صورت همت عالی جهت حمایت از بیماران مبتلا به سرطان به فروش می‌رسد، به وب‌سایت موسسه خیریه بهنام دهش‌پور به آدرس https://behnamcharity.org.ir/ مراجعه کنند.

این نمایشگاه از روز جمعه ۲۱ تا ۲۵ اردیبهشت ماه، در نگارخانه بهنام دهش‌پور؛ به آدرسِ خیابان شهید لواسانی (فرمانیه غربی)، خیابان شهید جباریان (فروردین سابق)، کوچه مسجدی، کوچه مرمری، پلاک ۱۳ برپاست. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز