خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

جزئیات تغییر در مدیریت پایگاه میراث جهانی تخت جشمید

asdasd
کد خبر : ۶۲۰۴۱۷

مدیر جدید پایگاه تخت جمشید گفت: آقای رضایی منفرد، بنا به دلایلی از ادامه‌ی کار بازماندند و استعفا کردند و چون این کار یک‌باره انجام شد و کار پایگاه لنگ مانده بود، من این پست را به عنوان پست موقت پذیرفتم. از طرف دیگر، سازمان مرکزی هنوز گزینه‌ای برای این سمت نداشت. سازمان باید به فکر باشد تا مدیر دیگری را برای پایگاه تخت جمشید انتخاب کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ششم اردیبهشت‌ماه، حمید فدایی (مدیر میراث جهانی پاسارگاد) با استعفای مسعود رضایی‌منفرد (رئیس پایگاه پژوهشی مجموعه جهانی تخت جمشید) براساس حکمی ازسوی محمدحسن طالبیان (معاون سازمان میراث فرهنگی کشور) با حفظ سمت به عنوان مدیر این مجموعه جهانی انتخاب شد.

از پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و پاسارگاد، تحت عنوانِ پایگاه پارسه و پاسارگاد یاد می‌شود و محمدحسن طالبیان از سال 1380 سمتِ مدیر علمی و اجرایی آن را برعهده داشته است. وقتی در سال 1392، او به عنوان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منصوب شد، تا یک سال و نیم بعد همچنان این پست را عهده‌دار بود. سال 1393 با دو حکم جداگانه مدیریت این پایگاه جهانی به دو بخش داخلی تقسیم شد و مسعود رضایی منفرد به عنوان مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و حمید فدایی به عنوان مدیر میراث جهانی پاسارگاد انتخاب شدند. ­­

مدیر سابق پایگاه میراث جهانی تخت جمشید:

به دلیل مسائل شخصی استعفا کردم

مسعود رضایی منفرد در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره‌ی علت استعفایش توضیح داد و گفت: به دلیل مسائل شخصی استعفا کردم. من نیروی قراردادی سازمان بودم و یکی از دلایلی که استعفا دادم نیز همین مساله بود. پس از 17 سال سابقه‌ی کار، هنوز رسمی نشده بودم.

مدیر سابق پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با بیان اینکه دیگر هیچ مسئولیت اجرایی‌ در سازمان میراث فرهنگی ندارد، افزود: به‌طور کل از سیستم میراث فرهنگی بیرون آمده‌ام.

 رضایی منفرد، در مصاحبه‌ای که 20 اسفند 1396 با خبرنگار ایلنا داشت، و در آن به تفصیل از برنامه‌های این پایگاه جهانی گفت؛ در پاسخ به رقم بودجه‌ی آن سال گفته بود: «بودجه تخت جمشید و پاسارگاد در سال 96 نزدیک به 18 میلیارد بوده که با توجه به اعتبارات مصوب، آن را هزینه کرده‌ایم.»

بسیاری، علت استعفای او را همین مصاحبه می‌دادند و اینکه تخت جمشید با چنین اعتبار و بودجه‌ای می‌توانست وضعیت قابل‌توجه‌تری نسبت به امروز داشته باشد. با این‌حال او ضمن تکذیب این موضوع، اظهار داشت: این مسئله اصلاً ربطی به اعلام رقم بودجه‌ی تخت جمشید از سوی من ندارد. خودم شخصاً استعفا کردم و استعفایم هم ثبت شده و آقای طالبیان هم موافقت نموده‌اند.

مدیر جدید پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و پاسارگاد:

 این پست را به عنوان پست موقت پذیرفتم

حمید فدایی در همین‌باره در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این مسئله که حوزه‌ی گسترده‌ی این دو پایگاه مهم جهانی، از توان مدیریتی یک نفر خارج است، گفت: من هم با شما هم‌عقیده هستم که حوزه‌ی فعالیتی این دو پایگاه خیلی گسترده است. هر کدام از این محوطه‌ها مشکلات خاص خودشان را دارند و البته دارای مشترکاتی نیز هستند.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد ادامه داد: هر چند قبل از مدیریت من و آقای رضایی منفرد، کل این محوطه یک مدیریت واحد داشت ولی در هر صورت این دو محوطه دو قلمرو جداگانه است و مدیر آن باید بتواند کارهای هر کدام را به درستی انجام دهد.

او با بیان اینکه این پست را موقتاً پذیرفته، اضافه کرد: آقای رضایی منفرد، بنا به دلایلی از ادامه‌ی کار بازماندند و استعفا کردند و چون این کار یکباره انجام شد و از طرفی، پروژه‌هایی در دست اجرا بود که باید تا پایان سال مالی صورت می‌گرفت و کار پایگاه لنگ مانده بود، من این پست را به عنوان پست موقت پذیرفتم. از طرف دیگر، سازمان مرکزی هم هنوز گزینه‌ای برای این سمت نداشت. سازمان باید به فکر باشد تا مدیر دیگری را برای پایگاه تخت جمشید انتخاب کند.

او با اشاره به سمتش به عنوان مقام مجاز برای هر دوی این پایگاه‌ها، بیان داشت: از آن‌جا که من کارمند رسمی سازمان بودم، حتی در زمانی که آقای رضایی‌منفرد نیز مدیر بودند، مقام مجاز تخت جمشید و پاسارگاد با من بود و بخشی از این زحمت همیشه به گردن من بوده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید، درباره دلایل استعفای مدیر پیشین و اینکه گفته می‌شود اعلام رقم بودجه‌‌ای سال 96 توسط رضایی‌منفرد به این تغییر مدیریتی منجر شده است را تکذیب کرد و متذکر شد: عدد و رقم‌هایی که در مورد بودجه اعلام می‌شود معلوم نیست بر چه اساسی است. ما هنوز در سال مالی 96 هستیم؛ آن‌وقت چطور ممکن است که بودجه‌اش ابلاغ شده باشد؟ تخصیص ما هیچ گاه رقم 18 میلیارد تومان نبوده. شاید نصف مقداری که اعلام شده، به ما تخصیص داده‌ شود. تا به امروز هیچ بودجه‌ای به ما ابلاغ نشده تا من بتوانم عدد و رقمش را دقیقاً اعلام کنم. رقم‌هایی که قبلاً اعلام شده بود حدس و گمان‌هایی بود که زده می‌شد و مصوب ما هنوز تعیین تکلیف دقیق نشده است. اما آنچه مسلم است، اینکه بودجه‌ی امسال، نسبت به بودجه‌ی سال گذشته افزایش یافته است.

یک باستان‌شناس فعال در حوزه‌ی تخت‌جمشید:

طالبیان، کار را به دست غیرخودی نمی‌دهد

یکی از باستان‌شناسان که مایل به ذکر نامش در این گفتگو نبود نیز در واکنش به این تغییر مدیریتی گفت: مدیرانی که آقای طالبیان تعیین کرده بود، هر کدام به دلایل مختلف حیطه کاری بسیار وسیعی داشتند. این تقسیم‌بندی حتماً تاثیر مثبتی دارد ولی فراهم بودن زمینه‌های فعالیت هم مهم است. در این مجموعه‌ی میراث جهانی کارها خیلی گسترده است و نیاز است که هرکدام از آن‌ها به طور جداگانه یک مدیر داخلی داشته باشند.

او ادامه داد: با توجه به اینکه آقای طالبیان خودش در این زمینه کار کرده و مشکلات این حوزه را می‌داند، طبیعی‌ست که نمی‌خواهد مدیریت آن را به یک غریبه‌ بسپارد. اینطور به نظر می‌رسد که ایشان کار را به دست غیرخودی نمی‌دهد و ترجیح می‌دهد از میان همکاران نزدیکش کسی را برای این سمت انتخاب ‌کند.

او درباره احتمال انتخاب گزینه‌ای شایسته‌تر برای تصدیِ مدیریت میراث جهانی پارسه و پاسارگاد، افزود: کسی که می‌توانست به جای آقای رضایی‌منفرد در این پست قرار بگیرد و گزینه‌ی معقولی هم باشد، آقای علیرضا عسگری چاوردی بود که اتفاقا از همکاران آقای طالبیان و استاد دانشگاه است. ایشان در میان گزینه‌های موردنظر آقای طالبیان، می‌تواند گزینه معقولی باشد.

این باستان‌شناس افزود: به نظرم بهترین گزینه‌ی ممکن برای مدیریت تخت جمشید، باستان‌شناس یا مرمت‌گری است که در حوزه سنگ تخصص دارد. این شخص می‌تواند فعالیت‌های پژوهشی این محوطه‌های عظیم را به درستی انجام دهد.

او با اشاره به دوران مدیریت رضایی منفرد، گفت: مدرک تحصیلی ایشان، مدیریت بحران بود که البته ربطی هم به حوزه کاری او نداشت.

او با اشاره به بودجه‌ی سال 96 اضافه کرد: امکانِ وصول بودجه برای آقای رضایی منفرد وجود نداشت، چون ایشان عضو رسمی سازمان نبود. بنابراین باید کسی انتخاب می‌شد که می‌توانست بودجه را وصول کند. گفته می‌شود بودجه‌ی 18 میلیاردی سال گذشته، برگشت خورده است. براساس قانون سازمان بازرسی کل کشور کسی می‌تواند این پول را هزینه کند که مقام رسمی سازمان است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز