خبرگزاری کار ایران

مشکلات نشر با حضور نماینده مجلس بررسی شد

asdasd
کد خبر : ۶۱۹۵۱۷

جلسه نمایندگان تشکل‌های حوزه نشر با حضور نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی تشکیل شد و درخصوص مشکلات حوزه نشر بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

به گزارش ایلنا، در این جلسه که در مصلی تهران برگزار شد، علی اکبری (نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی)، داریوش رضوانی (رئیس کمیته تشریفات نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران)، محمود آموزگار (رئیس اتحادیه ناشران)، غلامرضا شجاع (نماینده تشکل‌های صنعت چاپ استان‌های کشور و مشاور فرهنگی کمیته تشریفات نمایشگاه)، توکل صدیق (نایب رئیس اتحادیه ناشران تهران) و مشاور معاونت فرهنگی در تشریفات نمایشگاه حضور داشتند.

لزوم بازنگری در برخی قوانین مالیاتی

در این جلسه محمود آموزگار گفت: در سال حدود 80 هزار عنوان کتاب در ایران چاپ می‌شود. متوسط شمارگان هر عنوان هزار نسخه است که مجموعاً 80 میلیون نسخه می‌شود. اگر متوسط قیمت این کتاب‌ها را 20 هزار تومان حساب کنیم، سالانه درآمد حاصل از این کتاب‌ها هزار و 600 میلیارد تومان خواهد بود.

رئیس اتحادیه ناشران ادامه داد: از این درآمد هزار و 600 میلیارد تومانی بسیاری از صنوف مانند تصویرگران، چاپخانه‌ها، صحافان، لیتوگراف‌ها، کاغذفروشان، نویسندگان، مترجمان، ویراستاران و دیگر بخش‌ها باید تغذیه شوند که ‌این رقم برای ارتزاق این جمعیت واقعا پایین است.

وی با انتقاد از شرایط مالیاتی کشور گفت: دولت و مجلس به منظور حمایت از تعدادی کالا و خددمات، آن‌ها را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف کرده‌اند.

آموزگار اضافه کرد: در زنجیره تولید کتاب، آخرین شخص ناشر است که بایستی مالیات بر ارزش افزوده چاپخانه را پرداخت کند اما نمی‌تواند از مصرف‌کننده مالیات دریافت کند؛ چراکه کتاب مشمول معافیت مالیاتی است. بنابراین ناشر مالیات را روی قیمت تمام ‌شده می‌گذارد و کتاب را با قیمتی بالاترمی‌فروشد. چرا با برخی طرح‌ها و لوایح غلط مردم را به دردسر می‌اندازند؟

ضرورت ابتکار در طرح‌های کتابخوانی

در ادامه‌ این نشست داریوش رضوانی رئیس کمیته تشریفات سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: وضعیت صنعت نشر و کتاب در شرایط خوبی نیست. 

وی با اشاره به حضور مشاور رئیس جمهور ایتالیا در نمایشگاه کتاب و ملاقات با رئیس نمایشگاه گفت: آن‌ها نتوانستند به طور شفاف سخن بگویند اما در اصل منظور از سخنانشان این بود که اگرمی‌خواهید در نمایشگاه ‌ایتالیا میهمان ویژه باشید، باید کتاب‌هایی به زبان ایتالیایی داشته باشید؛ در غیر این صورت در هیات انتخاب رای نمی‌آورید. اما سوال این است که با کدام بودجه باید چنین فعالیتی را انجام داد؟

رضوانی با اشاره به سخنان وزیر آموزش و پروش گفت: در سال 2014 در کشور انگلستان یک NGO تحت عنوان چالش مطالعه تابستانی تشکیل دادند و کودکان 6 تا 12 سال را فراخوان کردند تا در کتابخانه‌های عمومی از بین برخی کتاب‌ها 6 کتاب را انتخاب کنند و در پایان دوره تحلیل خود را ارائه کنند. موفقیت این طرح تا جایی بود که در سال 2016 حدود 18 میلیون نسخه از کتابخانه‌ها امانت گرفته شد. کاش ما هم در کشور چنین طرح‌هایی را برای حمایت از کتاب و کتابخوانی اجرا کنیم.

غلامرضا شجاع (نماینده تشکل‌های صنعت چاپ استان‌های کشور و مشاور فرهنگی کمیته تشریفات نمایشگاه) نیز با اشاره به شکایتی که به مجلس شورای اسلامی هم گزارش شد اما به جایی نرسید، اظهار کرد: ناشران غیر از کاغذ، گلاسه هم مصرف می‌کنند و مجموعا 25 هزار تن گلاسه در کشور مصرف می‌شود. در سه سال گذشته گمرک تقلبی انجام داده و با تعرفه گلاسه 400 هزار تن مقوای پشت طوسی وارد شد. تفاوت آن علاوه بر 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده که پرداخت نشده، 15 درصد از تعرفه است که پرداخت نشده است. به طور کلی دو هزار و 600 میلیارد تومان پول دولت را ندادند. متاسفانه شکایت‌های ما در این زمینه به جایی نرسید.

علی اکبری (نماینده مجلس شورای اسلامی) در پایان این نشست و در پاسخ به انتقادات نمایندگان تشکل‌های حوزه نشر گفت: متاسفانه کتابخوانی در ایران وضعیت خوبی ندارد. من در پارک ملی توکیو گدایی را دیدم که حین گدایی در اطراف خود یک خروار کتاب و مجله داشت که آن‌ها را مطالعه می‌کرد. همچنین زمانی که در همایشی در آکسفورد شرکت کرده بودم، به فروشگاهی رفتم و دیدم برخی افراد مشغول مطالعه هستند. درواقع فروشگاه علاوه بر ماهیت اصلی خود، به پاتوقی برای کتابخوانی تبدیل شده بود. در چنین شرایطی کسانی مانند چارلز دیکنز و ادبای بزرگ غرب پیدا شده‌اند.

نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: اهالی نشر با فرهنگ و معنویات جامعه سر و کار دارند و کسی که وارد این حوزه می‌شود به دنبال منافع خود نیست.

وی در پایان از نمایندگان تشکل‌ها خواست با حضور در کمیسیون تخصصی مجلس مسائل خود را با نمایندگان مردم در میان بگذارند تا گره از برخی مشکلات باز شود.

سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز